Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
SKOK w Wołominie - niezgodne z prawem praktyki
< poprzedni | następny > 25.07.2013
Konsumenci, spłacający pożyczki zaciągnięte w wołomińskim SKOK byli narażani na nieograniczony wzrost ich oprocentowania. Prezes UOKiK uznała, że to niezgodne z prawem i nałożyła na przedsiębiorcę ponad 150 tys. zł kary
Wypowiedź Ernesta Makowskiego z Biura Prasowego UOKiK na temat SKOK Wołomin
Zobacz więcej materiałów multimedialnych
Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-Kredytowa w Wołominie gromadzi środki finansowe swoich członków, udziela im pożyczek i kredytów, a także prowadzi rozliczenia finansowe i pośredniczy przy zawieraniu umów ubezpieczenia. Postępowanie przeciwko przedsiębiorcy zostało wszczęte w listopadzie 2012 roku. Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziła treść wzorców umownych wykorzystywanych do zawierania umów o udzielanie pożyczek. Analiza Urzędu wykazała, że jedno z postanowień we wzorcach umownych wołomińskiego SKOK jest tożsame z postanowieniem wpisanym do rejestru klauzul niedozwolonych.
Wołomiński SKOK zastrzegał we wzorcu umownym, że w okresie trwania umowy pożyczki jej stopa procentowa może być dowolnie zmieniona przez przedsiębiorcę m.in. z powodu każdego ruchu stóp procentowych NBP czy wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. W rezultacie np. minimalna, zmiana stóp procentowych przez bank centralny mogła być pretekstem do znacznego podniesienia przez SKOK oprocentowania pożyczki (np. NBP podnosi stopy tylko o 0,5 proc. a oprocentowane pożyczki może wzrosnąć nawet o 10 proc.). Tymczasem zgodnie z prawem ewentualna zmiana oprocentowania pożyczki powinna być proporcjonalna do czynników na nią wpływających aby konsument mógł ocenić czy zaciągnięcie zobowiązania mu się opłaca. Za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na SKOK w Wołominie karę pieniężną w wysokości 159 747 zł. Cieszy fakt, że przedsiębiorca zaniechał stosowania kwestionowanej praktyki.
To nie pierwsza decyzja UOKiK kwestionująca praktyki Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo-Kredytowych. Od czerwca ubiegłego roku Prezes Urzędu wydała łącznie pięć decyzji kwestionujących praktyki SKOK w tym: stosowanie niezgodnych z prawem postanowień we wzorcach umownych (Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie SKOK), reklama wprowadzająca w błąd (SKOK Stefczyka), naruszanie ustawy o kredycie konsumenckim (SKOK Jaworzno) i innych ustaw (SKOK Stefczyka). Na trzech przedsiębiorców (Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie SKOK, SKOK Stefczyka, SKOK w Wołominie) nałożono kary pieniężne o łącznej wysokości blisko 1,5 mln. zł. W dwóch przypadkach Prezes UOKiK odstąpiła od nakładania kar ze względu na zaniechanie stosowania (SKOK Jaworzno) oraz zobowiązanie się do zaniechania stosowania niedozwolonych praktyk (SKOK Stefczyka). Ponadto UOKiK prowadzi obecnie 5 postępowań których uczestnikami są SKOK-i.
Pomoc dla konsumentów
Podejmujesz decyzję o wyborze pożyczkodawcy? Nie wiesz na co zwrócić uwagę pożyczając pieniądze przed świętami? Sprawdź na www.zanim-podpiszesz.pl – konsument znajdzie tu podstawowe informacje dotyczące niebezpiecznych kruczków prawnych stosowanych przez kredytodawców, może użyć specjalnego kalkulatora do obliczenia kosztu pożyczki, czy zapoznać się z zasadami rozważnego pożyczania pieniędzy. W podjęciu decyzji finansowych mogą pomóc również przygotowane specjalnie dla konsumentów odpowiedzi na najczęstsze pytania dotyczące pożyczania pieniędzy. O pomoc można także poprosić Federację Konsumentów pod bezpłatnym numerem 800 007 707 lub w jej oddziałach, a Stowarzyszenie Konsumentów Polskich odpowiada na pytania wysłane drogą elektroniczną pod adresem porady@dlakonsumentow.pl. Bezpłatnych porad w zakresie umów z instytucjami finansowymi udzielają także powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Delegatura UOKiK w Lublinie
Tel. 81 532 35 31
E-mail: lublin@uokik.gov.pl
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konsumentów, delegatury, konsumenci, skok, pożyczki, oszczędzanie, klauzule niedozwolone
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (134 KB, doc, 2016.06.14)
- Wypowiedź Ernesta Makowskiego z Biura Prasowego UOKiK na temat SKOK Wołomin (format: MP3, rozmiar: 1,5 MB) (1,52 MB, mp3, 2016.06.14)
- Decyzja nr RLU-06/2013 (229,01 KB, pdf, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie