Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Witaj szkoło
< poprzedni | następny > 30.08.2013
Wadliwy plecak można reklamować u sprzedawcy. Kapcie, które okazały się za małe raczej trudno będzie oddać do sklepu, bo zwroty to wyłącznie dobra wola sprzedawcy. O czym powinien pamiętać rodzic zapisując dziecko na kurs językowy? UOKiK przypomina na co zwrócić uwagę przed pierwszym dzwonkiem
Wypowiedź Agnieszki Majchrzak z Biura Prasowego UOKiK
Zobacz więcej materiałów multimedialnych
W ubiegłym roku rodzice na wyprawkę szkolną wydali średnio 1122 zł wynika z badania CBOS*. Jak zawsze przed rozpoczęciem szkoły, dzieci zostają wyposażone w nowe podręczniki, przybory, ubrania, zabawki, wielu rodziców zdecyduje się ponadto na wykupienie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych. Urząd podpowiada co zrobić z niewłaściwie dobranym towarem oraz na co zwrócić uwagę wybierając kurs językowy.
Prywatne szkoły i kursy
Wpisowe nie podlega zwrotowi w sytuacji rezygnacji z zajęć; W przypadku niedyspozycji lektora Anglika, szkoła może go zastąpić lektorem Polakiem – to przykłady niedozwolonych klauzul w umowach prywatnych przedszkoli, liceów, szkół językowych. Częstym problemem jest uniemożliwianie odstąpienia od zawartej umowy poprzez zatrzymywanie przez szkoły wpłaconych pieniędzy. Taka praktyka jest sprzeczna z prawem. Szkoła może zatrzymać tylko taką część pieniędzy, która odpowiada kosztom faktycznie poniesionym np. za rezerwację sali, wydruk materiałów.
Nieudane zakupy - zwroty
Warto przemyśleć każdy zakup, ponieważ zwrot złego podręcznika, plecaka i innych rzeczy zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Coraz częściej jednak sklepy dopuszczają wymianę zakupionych towarów jednak na warunkach przez siebie ustalonych – np. będziemy musieli zatrzymać opakowanie, metki.
Podręczniki używane – reklamacja
Wadliwe towary kupione w komisie czy antykwariacie możemy reklamować. Należy zachować dowód zakupu, np. paragon. W przypadku zakupu rzeczy używanych sprzedawca może skrócić czas na reklamację do roku. Dłuższy termin obowiązuje, gdy kupujemy nowe produkty - wówczas reklamację możemy składać w ciągu 2 lat od momentu zakupu. Z tej możliwości możemy skorzystać także wtedy, gdy kupujemy w promocji.
Place zabaw
Za utrzymanie bezpieczeństwa na placu zabaw odpowiedzialny jest właściciel lub zarządca terenu, np. spółdzielnia mieszkaniowa. Szczegółowo o tym musi informować tablica znajdująca się n placu zabaw. Teren musi być ogrodzony, a urządzenia odpowiednio przymocowane do podłoża i stabilne. Niektóre zagrożenia mogą sprawdzić samodzielnie rodzice, wypróbowując urządzenie, zwracając uwagę na zardzewiałe, słabo umocowane lub uszkodzone elementy.
Samodzielne zakupy dzieci
Zgodnie z prawem dzieci do 13. roku życia nie mają zdolności do czynności prawnych, czyli w ogóle nie powinny zawierać umów. Jeżeli jednak umowa dotyczy drobnych, bieżących spraw życia codziennego, czyli np. zakupu lizaka, bułki czy zeszytu - to jest ona ważna – pod warunkiem, że w wyniku tej transakcji dziecko nie zostało pokrzywdzone. Osoby pomiędzy 13. a 18. rokiem życia mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Dlatego mogą zawierać umowy w drobnych, bieżących sprawach życia codziennego, czyli kupować czasopisma, przybory szkolne, książki itp. Ograniczenia pojawiają się, gdy nastolatek zamierza nabyć rzecz o wartości powyżej 10 euro np. odtwarzacz MP3, rower czy komputer. Wówczas potrzebna jest zgoda rodziców lub opiekunów, bądź potwierdzenie przez nich umowy.
Pomoc dla konsumentów
Ważne informacje na temat praw najmłodszych konsumentów dostępne są także na specjalnej stronie stworzonej przez UOKiK dla najmłodszych konsumentów – www.konsumenckieabc.pl. Bezpłatnej pomocy w rozwiązaniu sporu ze sprzedawcą, napisaniu reklamacji udzielają miejscy lub powiatowi rzecznicy konsumentów. Pomoc udzielana jest także pod bezpłatnym numerem telefonu 800 007 707.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (133,5 KB, doc, 2016.06.14)
- Wypowiedź Agnieszki Majchrzak na temat zakupu wyprawki szkolnej (format:MP3, rozmiar: 1,3 MB) (1,31 MB, mp3, 2016.06.14)
- Wypowiedź Agnieszki Majchrzak z Biura Prasowego UOKiK na temat: dziecko na zakupach (format: MP3, rozmiar: 1 MB) (1,06 MB, mp3, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie