Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Zmowa cenowa - Wyposażenie łazienek
< poprzedni | następny > 17.03.2014
Dystrybutor wyposażenia łazienek – spółka Excellent przez 10 lat narzucała swoim partnerom handlowym ceny dalszej odsprzedaży produktów. W rezultacie niedozwolonego porozumienia konsumenci mogli być zmuszeni do płacenia wyższych cen za produkty takich marek jak: Excellent, Actima, Hansgrohe, Villeroy&Boch czy Huppe. Na przedsiębiorcę została nałożona kara finansowa w wysokości blisko 150 tys. zł
Wypowiedź Doroty Karczewskiej, Dyrektor Delegatury UOKiK w Bydgoszczy
Taki zapis (wg. prawnika) nosi znamiona zmowy handlowej i działanie na szkodę konsumenta / jest zabronione; proponuje ten zapis jakoś rozmyć lub usunąć – to fragment (pisownia oryginalna) korespondencji wysłanej do partnera handlowego przez przedstawiciela spółki Excellent. Przedsiębiorca oferuje artykuły wyposażenia łazienek pod własną marką Excellent i Actima oraz jest dystrybutorem produktów m.in. Hansgrohe, Villeroy&Boch czy Huppe.
Postępowanie przeciwko spółce zostało wszczęte w sierpniu 2013 r. Z informacji uzyskanych przez Urząd, m.in. podczas kontroli z przeszukaniem, wynika, że zawarła ona niedozwolone porozumienie ze swoimi kontrahentami, którzy zajmowali się dalszą sprzedażą (hurtowa i detaliczną) produktów wyposażenia łazienek. Przedsiębiorcy zostali zobowiązani do stosowania cen minimalnych, co oznaczało, że musieli stosować narzucone stawki lub udzielać od nich rabatu nie większego niż ustalony przez Excellent. Za samodzielną politykę cenową groziło im natychmiastowe rozwiązanie umowy bądź zapłata kary umownej. Niedozwolona praktyka trwała od 2003, a zakończyła się w 2013 r. Jej skutki mogli odczuć m.in. konsumenci, którzy urządzali lub remontowali łazienki i nie mogli kupić produktów objętych zmową taniej niż po cenach odgórnie ustalonych.
Za zawarcie niedozwolonego porozumienia, na spółkę Excellent została nałożona kara w wysokości 146 277 zł. Decyzja jest prawomocna.
Sankcji za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję można uniknąć w zamian za współpracę z UOKiK, dzięki programowi łagodzenia kar leniency. Przedsiębiorca, który dostarczy dowody na istnienie kartelu, nie był jego inicjatorem i zaprzestał niedozwolonych działań może liczyć nawet na całkowite zwolnienie z sankcji pieniężnej. Odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące programu, nawet anonimowe, udzielają prawnicy UOKiK pod numerem telefonu: 22 55 60 555.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konkurencji, zmowa cenowa, wyposażenie łazienek, Excellent
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (125 KB, doc, 2016.06.14)
- Wypowiedź Doroty Karczewskiej, Dyrektor Delegatury UOKiK w Bydgoszczy (format: MP3) (2,26 MB, mp3, 2016.06.14)
- Decyzja nr RBG-42/2013 (336,65 KB, pdf, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie