Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Pozasądowe rozwiązywanie sporów - założenia

< poprzedni | następny > 05.09.2014

Pozasądowe rozwiązywanie sporów - założenia

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozpoczyna konsultacje społeczne projektu założeń do ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich

magnetofon
Wypowiedź Pawła Zagaja Naczelnika w Departamencie Ochrony Interesów Konsumentów w UOKiK

Jeżeli przedsiębiorca nie uznał reklamacji konsumenta, a ten się nie zgadza z taką decyzją może skorzystać z pomocy podmiotów oferujących pozasądowe formy rozwiązywania sporów konsumenckich. Sprawy prowadzone są bez udziału sądu. Jego kompetencje przejmuje niezależna osoba trzecia – np. mediator lub arbiter. W przeciwieństwie do spraw rozpatrywanych przed sądami powszechnymi, metody te są tanie, szybkie i nie wymagają zatrudnienia wyspecjalizowanego prawnika.

W ubiegłym roku Parlamentu Europejski i Rady Unii Europejskiej przyjęły: dyrektywę w sprawie alternatywnych metod rozwiązywania sporów (dyrektywa ADR) oraz rozporządzenie w sprawie rozwiązywania sporów przez internet (rozporządzenie ODR). Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest odpowiedzialny za przygotowanie założeń do projektu ustawy wprowadzającej do polskiego prawa unijne przepisy. Polubowne rozwiązywanie sporów stanie się łatwiejsze, szybsze i jednakowe dla wszystkich konsumentów w Unii Europejskiej, będzie obejmować wszystkie branże z wyjątkiem usług medycznych oraz niektórych usług edukacyjnych. Dzisiaj rozpoczynamy konsultacje społeczne projektu założeń do ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich - mówi Paweł Zagaj - naczelnik w Departamencie Ochrony Interesów Konsumentów UOKiK.

Analizy UOKiK wskazują, że optymalnym rozwiązaniem dla naszego kraju będzie utrzymanie i rozbudowa mieszanego systemu pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich, w którym istnieją pozasądowe instytucje podejmujące interwencje (tzw. podmioty ADR) zarówno niepubliczne (utworzone przez np. organizacje przedsiębiorców z danej branży), jak i publiczne, działające przy organach właściwych dla poszczególnych sektorów rynku. Z jednej strony, zapewni to fachowość i profesjonalizm podmiotów ADR, z drugiej – będą mogły one współpracować i wzajemnie się uzupełniać. Dodatkowo dla wypełnienia ewentualnych luk systemowych Urząd proponuje utworzenie podmiotu ADR o charakterze horyzontalnym działającym przy Inspekcji Handlowej. Ten podmiot będzie kompetentny w sprawach, dla których nie zostałby utworzony wyspecjalizowany podmiot ADR.

Zgodnie z założeniami, system ADR w Polsce będzie otwarty, czyli będą mogły do niego przystąpić nowe podmioty utworzone np. przez organizacje przedsiębiorców, a także pozwoli na zmianę zakresu ich działania.

Więcej propozycji znajduje się w projekcie założeń do ustawy. Zachęcamy do lektury.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ADR, pozasądowe rozstrzyganie sporów, założenia do programu, konsultacje społeczne, polubowne metory,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

GELDOR Artur Karwot - ostrzeżenie konsumenckie
GELDOR Artur Karwot - ostrzeżenie konsumenckie

UOKiK ostrzega: uważaj na serwisy pseudopożyczkowe. Firma GELDOR Artur Karwot z Rybnika prowadzi ich co najmniej 81. Wbrew pozorom nie oferuje pożyczek, tylko zbiera dane osobowe i pobiera bezzwrotne opłaty.   ...>

Niedozwolony podział rynku przewozów
Niedozwolony podział rynku przewozów

Dwóch przedsiębiorców podzieliło między sobą rynek lokalnych przewozów pasażerskich.  Inicjatorem porozumienia był PKS w Pile. Za naruszenie konkurencji na spółkę nałożono karę ponad  95 tys. zł.   ...>

Żarówki i oprawy - czy są bezpieczne? Kontrola Inspekcji Handlowej
Żarówki i oprawy - czy są bezpieczne? Kontrola Inspekcji Handlowej

Nieprawidłowe oznakowanie produktów to najczęstsze zastrzeżenia w stosunku do tradycyjnych żarówek i opraw oświetleniowych. Inspekcja Handlowa skontrolowała 300 rodzajów wyrobów i zakwestionowała 35,3 proc. z nich.   ...>

Nowy rejestr klauzul niedozwolonych
Nowy rejestr klauzul niedozwolonych

Na stronie internetowej UOKiK działa nowy rejestr klauzul niedozwolonych. Teraz łatwiej wyszukasz konkretne postanowienie   ...>

W styczniu odbyło się spotkanie z przedstawicielami Stowarzyszenia Poszkodowanych Obligatariuszy GetBack SA
W styczniu odbyło się spotkanie z przedstawicielami Stowarzyszenia Poszkodowanych Obligatariuszy GetBack SA

Rzecznik Finansowy poinformował, że w 2018 r. otrzymał od obligatariuszy Getback SA ponad 300 próśb o poradę ...>

Wspólna akcja dla seniorów
Wspólna akcja dla seniorów

Osoby starsze często padają ofiarą nieuczciwych handlowców. Dlatego cztery instytucje połączyły siły, aby ostrzegać seniorów. UOKiK, Policja, ZUS i KRUS podpisały dziś porozumienie o wspólnej akcji edukacyjnej.   ...>

Dobre, bo niemieckie? Wyniki testów UOKiK
Dobre, bo niemieckie? Wyniki testów UOKiK

UOKiK po raz pierwszy porównał jakość produktów oferowanych konsumentom z Polski i Europy Zachodniej.  Sprawdziliśmy jakość 101 produktów, istotne różnice dotyczyły 12.   ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości