Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Informacja UOKiK - Porozumienie Zielonogórskie
< poprzedni | następny > 12.03.2015
Na początku 2015 r. do UOKiK wpłynęły skargi na działania Federacji Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia Porozumienie Zielonogórskie (PZ). Pacjenci sygnalizowali zamknięcie niektórych placówek medycznych, Urząd otrzymał również sygnały od lekarzy na temat utrudniania przez członków PZ zawarcia umów z NFZ lub nakłaniania do zaprzestania udzielania świadczeń.
Wypowiedź Adama Jassera, Prezesa UOKiK
Z przeprowadzonej przez Urząd analizy wynika, że zgodnie z prawem konkurencji Porozumienie Zielonogórskie ma status związku przedsiębiorców, a jeżeli tak, to nie może prowadzić działań ograniczających konkurencję. Urząd przeanalizował m.in. wewnętrzne dokumenty PZ, w tym uchwałę, która mówiła o niepodpisywaniu umów z NFZ o świadczenie podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) oraz zamykaniu gabinetów lekarskich. Stwierdzono, że skutkiem tych działań było ograniczenie dostępu pacjentów do świadczeń w 24 powiatach na terenie Polski.
W opinii UOKiK organizowanie i koordynowanie czasowej odmowy przez członków PZ udzielania świadczeń POZ może ze względu na skutek zostać uznane za ograniczające konkurencję, nawet jeżeli celem tych działań było przede wszystkim polepszenie pozycji negocjacyjnej wobec płatnika.
Biorąc pod uwagę zebrane materiały, urząd postanowił nie wszczynać postępowania w sprawie naruszenia prawa ochrony konkurencji przez Porozumienie Zielonogórskie wyłącznie ze względu na krótkotrwały i terytorialnie ograniczony skutek rynkowy praktyki. Trwała ona od 1 do 7 stycznia 2015 r., przy czym zakłady podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) były zobowiązane do zapewnienia opieki zdrowotnej jedynie przez dwa dni - 2 i 5 stycznia. W pozostałe dni – zgodnie z zasadami ogólnymi – działała nocna i świąteczna opieka zdrowotna.
UOKiK przekazał 24 lutego 2015 r. przedstawicielom Porozumienia Zielonogórskiego stanowisko, że spory dotyczące sposobu finansowania świadczeń nie powinny naruszać przepisów ustawy antymonopolowej, w szczególności zaś powodować istotnego braku dostępu pacjentów do placówek medycznych.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konkurencji, nfz, porozumienie zielonogórskie,
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (130 KB, doc, 2016.06.14)
- Wypowiedź Adama Jassera, Prezesa UOKiK (mp3, 2 658kb, 2015.03.12) (2,6 MB, mp3, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie