Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Dzień sprzedaży bezpośredniej - poznaj swoje prawa
< poprzedni | następny > 17.10.2016
Aktualizacja danych okazała się zawarciem umowy o zmianę dostawcy usługi, impreza artystyczna - prezentacją urządzeń paramedycznych, a wyjątkowa promocja polegała na sprzedaży sprzętu do gotowania w wygórowanej cenie. Na co uważać, kupując poza lokalem przedsiębiorcy?
Wypowiedzi Arkadiusza Kamińskiego z UOKiK o regułach wywierania wpływu
Wypowiedź Pawła Ratyńskiego z UOKiK na temat sprzedaży bezpośredniej
Dziś obchodzimy dzień sprzedaży bezpośredniej. Mamy z nią do czynienia, gdy kupujemy poza stałymi punktami sprzedaży detalicznej m.in. podczas wizyty akwizytora w domu, na pokazach w świetlicy osiedlowej, w sanatoriach, centrach handlowych, a nawet podczas wycieczek do miejsc kultu religijnego. Dla wielu konsumentów jest to bardzo wygodna forma dokonywania zakupów, pod tym jednak warunkiem, że przedsiębiorcy przestrzegają prawa i dobrych obyczajów. UOKiK stale monitoruje przedsiębiorców zajmujących się sprzedażą bezpośrednią. W toku jest 16 postępowań dotyczących podmiotów działających w tej branży. Działania Urzędu dotyczą sprzedaży m.in. wyrobów paramedycznych, garnków, urządzeń do gotowania, pościeli oraz sprzedaży energii elektrycznej i usług telekomunikacyjnych.
Niezgodne z prawem praktyki
Wśród najczęściej kwestionowanych praktyk związanych ze sprzedażą bezpośrednią jest ukrywanie tożsamości przedsiębiorcy i handlowego celu działań. Przykładem mogą być wizyty przedstawicieli sprzedawców energii, przedstawiających się konsumentom jako reprezentanci dotychczasowych usługodawców, którzy jedynie aktualizują dane abonentów. Podpisując podsuwane przez akwizytorów dokumenty, konsumenci nie zdają sobie sprawy, że właśnie dokonują zmiany usługodawcy. Urząd kwestionuje również nieprzekazywanie konsumentom egzemplarza umowy. Powoduje to, że o zmianie dostawcy usługi klient dowiaduje się dopiero w momencie otrzymania faktury, co uniemożliwia skuteczne odstąpienie od zawartej niekorzystnie umowy. Zgodnie z prawem, każdy przedsiębiorca składający ofertę handlową ma obowiązek poinformować konsumenta o zamiarze zawarcia umowy oraz o podmiocie, w którego imieniu działa. Wprowadzanie w błąd, a nawet niedoinformowanie potencjalnych klientów, jest uznawane za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową.
Konsumencie, pamiętaj:
- Akwizytor u drzwi? Zanim zaprosisz go do środka, ustal, kogo reprezentuje i co oferuje. Poproś o wylegitymowanie się i zapytaj o możliwość telefonicznej weryfikacji oferty przedstawiciela u przedsiębiorcy.
- Jeśli otrzymujesz zaproszenie na spotkanie, ustal czy będą na nim oferowane towary lub usługi. Można o to zapytać dzwoniącą do nas osobę albo skontaktować się z instytucją kierującą do nas zaproszenie pisemne.
- Nie podejmuj decyzji pod wpływem impulsu. Większe jest wtedy ryzyko dokonania nieracjonalnych wyborów co do warunków, na jakich zostaje zawarta umowa.
- Poczekaj z zakupem, zastanów się i sprawdź różne możliwości. Zanim skorzystasz z oferty, skonsultuj się z rodziną lub kimś bliskim. Pamiętaj: jeżeli towar jest dostępny dziś, będzie dostępny także jutro.
- Jeżeli rozmyślisz się po nabyciu produktu, masz prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni, wystarczy wysłać oświadczenie pocztą.
- 801 440 220 – pod tym numerem telefonu udzielane są bezpłatne porady prawne (opłata za połączenie zgodna z taryfą operatora). Wiele informacji o zakupach od akwizytora można znaleźć w serwisie www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 314
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Tagi: ochrona konsumentów, prawa, akwizytorzy, sprzedaż, zakupy,
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (173,5 KB, doc, 2016.10.17)
- Wypowiedź Arkadiusza Kamińskiego o regułach wywierania wpływu (1,72 MB, mp3, 2016.10.14)
- Arkadiusz Kamiński pierwsza reguła wywierania wpływu (500,1 KB, mp3, 2016.10.14)
- Arkadiusz Kamiński druga reguła wywierania wpływu (836,94 KB, mp3, 2016.10.14)
- Arkadiusz Kamiński trzecia reguła wywierania wpływu (893,18 KB, mp3, 2016.10.14)
- Arkadiusz Kamiński czwarta reguła wywierania wpływu (881,57 KB, mp3, 2016.10.14)
- Arkadiusz Kamiński piąta reguła wywierania wpływu (1,27 MB, mp3, 2016.10.14)
- Arkadiusz Kamiński szósta reguła wywierania wpływu (368,05 KB, mp3, 2016.10.14)
- Wypowiedź Pawła Ratyńskiego z UOKiK (5,48 MB, mp3, 2016.10.14)
- Infografika - sprzedaż bezpośrednia (2016.10.17) (175,13 KB, jpg, 2016.10.18)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie