Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Akcja Miesiąc Przeciwdziałania Oszustwom

< poprzedni | następny > 02.03.2006

Akcja Miesiąc Przeciwdziałania Oszustwom

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów weźmie udział w międzynarodowej akcji Miesiąc Przeciwdziałania Oszustwom, mającej na celu edukację konsumentów w zakresie przysługujących im praw w handlu elektronicznym. Tegoroczna edycja odbywającego się przez cały marzec przedsięwzięcia skoncentruje się na zwalczaniu niechcianej korespondencji elektronicznej

Miesiąc Przeciwdziałania Oszustwom (Fraud Prevention Month) to inicjatywa Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów (ICPEN) zrzeszającej 33 państwa, w tym Polskę. W marcu tego roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zorganizuje w jej ramach szereg działań mających na celu podnoszenie poziomu świadomości na temat prawnych możliwości zwalczania niechcianej korespondencji przesyłanej drogą elektroniczną (spamu). Ich adresatami będą nie tylko konsumenci, ale także pracownicy administracji, organów ścigania oraz przedsiębiorcy funkcjonujący na rynku usług internetowych.

Kampania stanowi jednocześnie wypełnienie przez Prezesa UOKiK zobowiązań nałożonych we wrześniu 2005 roku przez Komitet Europejski Rady Ministrów.

Jak wynika z badań firmy Ferris Research opublikowanych w ubiegłym roku przez New York Times ok. 60 proc. listów elektronicznych to spam. Aż 15 miliardów e-maili wysyłanych każdego dnia to niechciana korespondencja handlowa. Obecnie zjawisko to dotyczy już nie tylko niezamówionych wiadomości otrzymywanych za pomocą poczty elektronicznej, lecz obejmuje również krótkie wiadomości tekstowe (SMS) i komunikatory internetowe. Ze względu na skalę problemu i jej globalny charakter, niemożliwe jest jego zwalczanie w ramach jednej instytucji czy kraju. Dlatego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaangażował się w inicjatywy międzynarodowe, z których jedną jest Miesiąc Przeciwdziałania Oszustwom.

W ramach Miesiąca Przeciwdziałania Oszustwom UOKiK: 14 marca 2006 roku zorganizuje konferencję naukową poświęconą bezpieczeństwu w internecie, a w szczególności problematyce niechcianej korespondencji przesyłanej drogą elektroniczną. Z inicjatywy Urzędu, przy współpracy z Polską Izbą Informatyki i Telekomunikacji, odbędzie się również spotkanie dostawców usług internetowych w celu skoordynowania działań dotyczących zwalczania spamu oraz zainicjowania prac nad kodeksem dobrych praktyk w tym zakresie. Ponadto w marcu UOKiK wraz z Naukową i Akademicką Siecią Komputerową zorganizuje warsztaty szkoleniowe dla prokuratorów na temat ścigania przestępców internetowych oraz zwalczania niechcianej korespondencji handlowej. Warto odnotować, że przesyłanie spamu jest wykroczeniem, zagrożonym karą grzywny do 5 tys. złotych.

Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry