Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Całuj i Leć - na jakich zasadach?

< poprzedni | następny > 11.05.2018

Całuj i Leć - na jakich zasadach?
  • UOKiK rozpoczął cztery postępowania wyjaśniające dotyczące praktyk zarządców polskich lotnisk.
  • Chodzi o porty w Warszawie, Modlinie, Krakowie i Katowicach.
  • Urząd sprawdzi, czy zasady parkowania w strefach Kiss & Fly nie naruszają reguł konkurencji.

Strefy Kiss & Fly (ang. Całuj i Leć), czyli krótkiego, darmowego postoju, funkcjonują na wielu lotniskach. Szczegółowe zasady korzystania z tych miejsc w tym czas parkowania i liczba bezpłatnych wjazdów różnią się w zależności od portu. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził, na których lotniskach istnieją takie strefy i jakie są tam regulaminy.

- Najmniej korzystne zasady dotyczące krótkich postojów panują na lotniskach w: Modlinie, Katowicach, Krakowie i Warszawie. Dlatego chcemy sprawdzić, czy te porty lotnicze mogą wykorzystywać swoją pozycję rynkową i działać na niekorzyść innych przedsiębiorców. Ich praktyki mogą wywoływać negatywnie skutki dla konsumentów, którzy chcą odwieźć na lotnisku lub odebrać bliskich, czy znajomych. Co istotne, jest to na razie postępowanie wyjaśniające, czyli prowadzone w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcom  – mówi prezes UOKiK, Marek Niechciał.

Na praktykach lotnisk mogą najbardziej ucierpieć podmioty prowadzące pobliskie parkingi. Ważnym elementem ich działalności jest przywóz i odbiór pasażerów do portu lotniczego. Oznacza to konieczność wielokrotnego wjazdu do strefy Kiss & Fly. Jednym z wątków postępowania będzie zatem sprawdzenie, czy limity bezpłatnych wjazdów i związane z nimi późniejsze opłaty nie powodują wyeliminowania z rynku tych przedsiębiorców.

Obecne zasady korzystania ze stref Kiss & Fly na czterech lotniskach:

  • Port Lotniczy Warszawa-Modlin. Bezpłatne parkowanie do 10 minut, dwa razy w ciągu doby. Trzeci i kolejny wjazd kosztuje w sumie 25 zł.
  • Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice. Brak możliwości bezpłatnego wjazdu, koszt wynosi każdorazowo 5 zł.
  • Kraków Airport. Darmowy pobyt w strefie do 10 minut, maksymalnie 40 minut w ciągu dnia. Później 10 zł za każde rozpoczęte 10 minut.
  • Lotnisko Chopina w Warszawie. Darmowe parkowanie do 7 minut, od 7 do 15 minut - 30 zł, potem dodatkowa złotówka za każdą minutę. Limit pięciu bezpłatnych wjazdów w ciągu doby, od szóstego – 5 zł za każdy.

To kolejne działanie UOKiK dotyczące zarządców portów lotniczych. W zeszłym roku urząd wystąpił do nich w sprawie dostępności i cen wody w strefach wolnocłowych. Jednym z efektów była instalacja darmowych ujęć wody przez Lotnisko Chopina w Warszawie.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe  UOKiK 
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 55 60 430, 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl

Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, ochrona konkurencji, postępowanie, lotniska, Kiss & Fly

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Rzecznicy konsumentów prowadzą lekcje w szkołach
Rzecznicy konsumentów prowadzą lekcje w szkołach

Edukacja młodzieży jest tak samo ważna jak pomoc, dlatego rzecznicy konsumentów dzielą się w szkołach swoją wiedzą i doświadczeniem. ...>

Bezpieczne prace w ogrodzie - kontrola Inspekcji Handlowej
Bezpieczne prace w ogrodzie - kontrola Inspekcji Handlowej

Czy kosiarka lub sekator, których używasz na działce, nie stwarzają zagrożenia? Sprawdziła to Inspekcja Handlowa. Kontrolerzy mieli zastrzeżenia do 21,7 proc. maszyn ogrodniczych. ...>

Jak zmniejszyć ryzyko na rynku finansowym - propozycje UOKiK
Jak zmniejszyć ryzyko na rynku finansowym - propozycje UOKiK

Rząd pracuje nad nowelizacją przepisów dotyczących obligacji korporacyjnych. Większy nadzór nad sprzedawcami produktów finansowych, kary dla menedżerów, wcześniejsze ostrzeganie konsumentów – to propozycje UOKiK.   ...>

UOKiK po raz kolejny rozmawia z branżą turystyczną
UOKiK po raz kolejny rozmawia z branżą turystyczną

Opóźniony lub odwołany lot, zaginiony bagaż, niezgodny z ofertą standard hotelu – to najczęstsze przyczyny sporów konsumentów z liniami lotniczymi i biurami podróży.   ...>

Opłaty za historię spłaty kredytu - działania UOKiK
Opłaty za historię spłaty kredytu - działania UOKiK

Prezes UOKiK sprawdza praktykę banków dotyczącą sposobu naliczania opłat za wystawienie zaświadczeń o historii spłaty kredytu. Pod lupą jest 15 banków.   ...>

1,8 mln zł kar dla firmy telekomunikacyjnej Nasza SA
1,8 mln zł kar dla firmy telekomunikacyjnej Nasza SA

UOKiK ukarał kolejną spółkę telekomunikacyjną, która zdobywała klientów, podszywając się pod dotychczasowego operatora, a także stosowała niedozwolone klauzule.   ...>

Pomoc prawna - zadzwoń do Stowarzyszenia Aquila
Pomoc prawna - zadzwoń do Stowarzyszenia Aquila

Dostałeś niesłusznie nakaz zapłaty lub pismo z sądu? Zostałeś pozwany przez firmę, która wprowadziła cię w błąd? Twoją sprawą zajmie się Stowarzyszenie Aquila.    ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości