Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Kara za utrudnianie kontroli - Polska Telefonia Cyfrowa
< poprzedni | następny > 09.11.2010

Polska Telefonia Cyfrowa, wbrew przepisom oraz postanowieniu sądu, utrudniała przeprowadzenie kontroli z przeszukaniem przez UOKiK. Za działania niezgodne z prawem na przedsiębiorcę została nałożona kara w wysokości ponad 123 milionów złotych
Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów, w przypadku podejrzenia istnienia praktyk ograniczających konkurencję, Prezes UOKiK ma możliwość przeprowadzenia u przedsiębiorcy kontroli. Ma ona na celu zebranie dowodów mogących potwierdzać stosowanie niezgodnych z ustawą praktyk. Upoważnieni pracownicy Urzędu mogą m.in. żądać umożliwienia wstępu do pomieszczeń kontrolowanego przedsiębiorcy oraz wydania dokumentów, nośników informacji np. dysków twardych, a także udzielania wyjaśnień. W ramach kontroli pracownicy UOKiK mogą również dokonać przeszukania pomieszczeń lub rzeczy. Zgodę na przeszukanie wydaje Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w terminie 48 godzin od złożenia wniosku. Za brak współdziałania w trakcie kontroli Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę sankcję finansową do równowartości 50 mln euro.
Kontrola w siedzibie Polskiej Telefonii Cyfrowej (PTC), właściciela m.in. sieci komórkowej ERA, odbyła się w ramach postępowania wyjaśniającego prowadzonego w celu ustalenia, czy mogło dojść do zawarcia ograniczającego konkurencję porozumienia dotyczącego usługi telewizji mobilnej. 2 grudnia 2009 roku pracownicy Urzędu w asyście policji, rozpoczęli jednoczesną kontrolę w siedzibach pięciu podmiotów: PTC, Polkomtel, P4, Info TV FM oraz NFI Magna Polonia. Prezes UOKiK uznała, że dwaj przedsiębiorcy – PTC oraz Polkomtel – mogli utrudniać przeprowadzenie czynności i wszczęła postępowania w sprawie nałożenia na spółki kar pieniężnych.
W przypadku Polskiej Telefonii Cyfrowej stwierdzono, żeuniemożliwiała ona kontrolującym wejście do pomieszczeń biurowych oraz niezwłoczne rozpoczęcie czynności kontrolnych. Pomimo przedstawienia pracownikom spółki dokumentów upoważniających do przeprowadzenia kontroli z przeszukaniem (m.in. zgody sądu), dopiero po ponad godzinie oczekiwania na recepcji pracownicy UOKiK zostali wpuszczeni na teren pomieszczeń biurowych przedsiębiorcy.
Tymczasem, zgodnie z przepisami, od momentu okazania właściwych upoważnień, pracownicy Urzędu powinni mieć dostęp do wszystkich pomieszczeń w budynkach przedsiębiorcy oraz zgromadzonych w nich rzeczy, dokumentów i nośników informacji dotyczących przedmiotu kontroli, kontrolującym należy zapewnić odpowiednie warunki do przeprowadzenia czynności, np. udostępnić wydzielone specjalne pomieszczenie i środki łączności.
Opóźnianie rozpoczęcia przez spółkę czynności kontrolnych mogło mieć istotny wpływ na prowadzone postępowanie wyjaśniające w sprawie możliwości zawarcia ograniczającego konkurencję porozumienia dotyczącego telewizji mobilnej. Dla pozyskania dowodów kluczowy jest bowiem element zaskoczenia w trakcie kontroli. Urząd przede wszystkim bowiem skupia się na pozyskaniu informacji nieformalnych, takich jak wiadomości elektroniczne, czy prywatne notatki, rzadziej dokumentów, do których przechowywania przedsiębiorca jest zobowiązany na podstawie odrębnych przepisów (np. faktury lub sprawozdania finansowe). Utrudnianie i opóźnianie rozpoczęcia przewidzianych prawem działań kontrolnych, może więc umożliwić przedsiębiorcy usunięcie obciążających go dowodów lub ustalenie oświadczeń, które będą składane kontrolującym. Punktualne rozpoczęcie kontroli jest szczególnie istotne w przypadku jednoczesnego rozpoczęcia działań w siedzibach kilku podmiotów.
W opinii Prezesa Urzędu, Polska Telefonia Cyfrowa celowo opóźniała przeprowadzenie kontroli, lekceważąc jednocześnie ciążące na niej obowiązki. Pomimo że pracownicy UOKiK okazali wszystkie niezbędne dokumenty upoważniające do rozpoczęcia czynności kontrolnych, przez długi czas nie umożliwiono im wejścia do pomieszczeń biurowych spółki i podjęcia działań.
Za brak współdziałania w toku kontroli z przeszukaniem na Polską Telefonię Cyfrową została nałożona kara w wysokości ponad 123 milionów złotych. Decyzja nie jest ostateczna, przedsiębiorcy przysługuje prawo odwołania do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Postępowanie w sprawie nałożenia kary na drugiego z przedsiębiorców, któremu został postawiony zarzut utrudniania kontroli – spółkę Polkomtel – nadal trwa.
Kontrola z przeszukaniem nie jest narzędziem często wykorzystywanym przez UOKiK, pozwala jednak na pozyskanie ważnych dowodów. Między innymi dzięki tej metodzie zebrano informacje i dokumenty świadczące o zmowie producentów cementu. Pozwoliło to na rozbicie działającego przez wiele lat kartelu. Warto również wspomnieć, że w orzecznictwie Komisji Europejskiej, naruszenia proceduralne związane z przebiegiem kontroli są uważane za poważne i surowo karane. Przykładem jest kara 38 milionów euro, jaką KE nałożyła w 2008 roku na E. ON Energie, za złamanie pieczęci założonej w siedzibie spółki.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail: mcieloch@uokik.gov.pl
Tagi: PTC, telekomunikacja, kara, decyzja
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (119 KB, doc, 2016.06.14)
- Decyzja nr DOK-9/2010 (403.77 KB, pdf, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Jest pierwsza decyzja UOKiK w sprawie sprzedaży obligacji korporacyjnych spółki GetBack - Polski Dom Maklerski ma zapłacić 2 mln zł kary. Urząd wszczął też postępowanie przeciw spółce GetBack. ...>
Lipowy, gryczany, manuka – czy kupujemy miód dobrej jakości? Inspekcja Handlowa w II kwartale 2018 r. zbadała 269 partii miodu, miała zastrzeżenia do 48 z nich. ...>
Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej i Federacja Konsumentów pod patronatem UOKiK rozpoczynają akcję „Poznaj swojego kontrahenta”. Chcemy wspólnie przeciwdziałać nieuczciwym praktykom, do których dochodzi podczas pokazów. ...>
Serwisy HotAwards i HotPrizes były promowane w taki sposób, aby sugerować konsumentom, że biorą udział w konkursie. W rzeczywistości aby „wygrać”, należałoby wysłać SMS-y kosztujące nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. ...>
Reklamy promocji w Black Red White z czerwca 2017 r. wprowadzały w błąd. Plakaty, billboardy i ulotki z hasłem „MEBLE I DODATKI bez VAT” sugerowały, że taniej można kupić wszystkie towary, a nie tylko wybrane. ...>
Bez wychodzenia z domu i bez ponoszenia kosztów, szybko możesz rozwiązać swój problem dotyczący zakupu jedzenia czy napojów. ...>
Dwóch przedsiębiorców podzieliło między sobą rynek lokalnych przewozów pasażerskich. Inicjatorem porozumienia był PKS w Pile. Za naruszenie konkurencji na spółkę nałożono karę ponad 95 tys. zł. ...>
Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
Podobne artykuły
-
Kontakt dla konsumentów
Informacje dla konsumentów, bezpłatne porady:
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora, prowadzona przez Fundację Konsumentów.
- Pomoc dla konsumentów
- Rzecznicy konsumentów
- porady@dlakonsumentow.pl
- Stowarzyszenie Konsumentów Polskich
- Europejskie Centrum Konsumenckie
-
Kontakt do Urzędu
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
plac Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
e-mail uokik@uokik.gov.pl
- Publikacje i poradniki
-
Raporty i sprawozdania
- Raporty - Kontrole wzorców umownych
- Raporty - Badania rynku
- Raporty - Wyroby podlegające dyrektywom nowego podejścia
- Raporty, informacje i sprawozdania Inspekcji Handlowej
- Raporty - Jakość paliw
- Raporty z udzielonej pomocy publicznej
- Raporty z kontroli wewnętrznej i zewnętrznej
- Raporty z projektów badawczych z zakresu ochrony konkurencji
- Raporty z badań konsumenckich zrealizowanych na zlecenie UOKiK
- Sprawozdania z działalności Urzędu
- Sprawozdania z funkcjonowania powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów
-
Praca
Najnowsze ogłoszenia o pracę w UOKiK:
- Starszy specjalista w Departamencie Monitorowania Pomocy Publicznej, Wydział Pomocy Regionalnej
- Specjalista w Departamencie Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów, Wydział Usług Finansowych
- Referendarz w Departamencie Nadzoru Rynku, Wydział Postępowań w zakresie Nadzoru Rynku
- Referendarz w Departamencie Ochrony Zbiorowych Interesów Konsumentów, Wydział Handlu i Usług
-
Bazy, rejestry i systemy
- Baza Decyzji Prezesa UOKiK
- Baza wyroków dotyczących Decyzji Prezesa UOKiK
- Rejestr klauzul niedozwolonych
- Rejestr wyrobów niebezpiecznych
- Rejestr produktów nie spełniających szczegółowych wymagań bezpieczeństwa
- Rejestr podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich
- Rejestr podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową oraz zasady wykonywania zawodowej działalności lobbingowej
- System Rapex
- SHRIMP - System Harmonogramowania Rejestracji i Monitorowania Pomocy
- SUDOP - System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej
-
Przetargi
Najnowsze ogłoszenia o przetargach w UOKiK:
- (14.02.2019) Usługa stałego utrzymania w czystości pomieszczeń biurowych i pomocniczych w budynkach Laboratorium i Delegatury Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Katowicach wraz ze środkami czystości
- Usługa dostarczenia i utrzymania pomiędzy lokalizacjami Zamawiającego, sieci IP VPN w oparciu o sieć MPLS oraz usługi dostępu do Internetu w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów (Plac Powstańców Warszawy 1, Warszawa)
- (17.01.2019) Usługa stałego utrzymania w czystości pomieszczeń biurowych i pomocniczych w budynkach Laboratoriów i Delegatur Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz ze środkami czystości.
- (08.01.2019) Usługa rezerwacji, sprzedaży i dostawy biletów lotniczych na zagraniczne i krajowe wyjazdy służbowe oraz zakup biletów kolejowych krajowych i zagranicznych dla kierownictwa i pracowników UOKiK oraz pośrednictwo w procesie uzyskiwania i zakupu
-
Paliwa
- Mapa stacji i hurtowni paliw skontrolowanych przez Inspekcję Handlową
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 9 stycznia do 31 grudnia 2018 r.
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 9 stycznia do 31 grudnia 2018 r.
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 9 stycznia do 31 grudnia 2018 r.
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 9 stycznia do 31 grudnia 2018 r.