Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Branżowe związki przedsiębiorców nie mogą ograniczać konkurencji

< poprzedni | następny > 15.07.2011

Branżowe związki przedsiębiorców nie mogą ograniczać konkurencji

Ustalanie przez zrzeszenia zawodowe minimalnych i sztywnych cen za usługi jest zabronione. Co roku UOKiK wydaje kilka decyzji stwierdzających stosowanie tego typu praktyk. Ostatnie z nich dotyczą przewodników turystycznych i branży nieruchomości. Podobne rozstrzygnięcia wydają także urzędy w innych krajach

Porozumienia podmiotów gospodarczych polegające na ustalaniu cen towarów lub usług to jedne z najcięższych naruszeń prawa konkurencji. Dla konsumentów oznacza to brak możliwości płacenia za towary i usługi taniej niż zostało to odgórnie określone

Porozumienia podmiotów gospodarczych polegające na ustalaniu cen towarów lub usług to jedne z najcięższych naruszeń prawa konkurencji. Nie mogą robić tego także związki przedsiębiorców – np. stowarzyszenia, izby branżowe czy samorządy zawodowe. Niedozwolone są zarówno porozumienia cenowe pomiędzy nimi, jak i wszelkie uchwały bądź inne dokumenty, w których zamieszczone są minimalne lub sztywne stawki za usługi świadczone przez członków konkretnego zrzeszenia. W gospodarce wolnorynkowej uczestnicy rynku powinni samodzielnie ustalać pobierane stawki za usługi lub towary na podstawie własnego rachunku ekonomicznego.

Ponieważ branżowe związki przedsiębiorców skupiają zazwyczaj wielu, a czasem nawet wszystkich przedsiębiorców świadczących określone usługi na danym rynku właściwym, ustalenie przez nie reguł zachowania obowiązujących ich członków, mogących wpływać na stan konkurencji, np. uzgodnienie polityki cenowej ich członków, może skutkować wyeliminowaniem konkurencji na znacznej części danego rynku. Dla konsumentów oznacza to brak możliwości płacenia za towary i usługi taniej niż zostało to odgórnie określone przez związek przedsiębiorców.

Nieruchomości, praktyki

Co roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydaje kilka decyzji stwierdzających naruszenie konkurencji przez branżowe związki przedsiębiorców. W 2010 roku zostały wydane trzy takie rozstrzygnięcia. Dotyczyły one Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, Krajowej Rady Notarialnej oraz Beskidzkiej Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości. Natomiast od początku 2011 roku UOKiK dwukrotnie stwierdził stosowanie podobnych praktyk, a w toku jest pięć postępowań antymonopolowych.

Pierwsza decyzja dotyczy porozumienia pomiędzy Polską Federacją Stowarzyszeń Zawodów Nieruchomościowych, Polską Federacją Rynku Nieruchomości oraz Polską Federacją Zarządców Nieruchomości. Są to jedne z działających w Polsce federacji dobrowolnych stowarzyszeń zrzeszających specjalistów w zakresie zawodów związanych z nieruchomościami.  Zgodnie z prawem organizują one praktyki zawodowe w zakresie pośrednictwa w obrocie oraz zarządzania nieruchomościami. Uczestnictwo w nich jest niezbędne do otrzymania licencji zawodowej.

Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję Prezes UOKiK nałożyła na jego uczestników kary finansowe w wysokości:  46 628, 24 zł na Polska Federację Rynku Nieruchomości, 3 709,01 zł na Polską Federację Stowarzyszeń Zawodów Nieruchomościowych oraz 1 816,37 zł na Polską Federację Zarządców Nieruchomości

Urząd ustalił, że w lutym 2008 roku federacje wspólnie uzgodniły wprowadzenie dodatkowej opłaty w wysokości 250 zł pobieranej od osób odbywających praktyki – za potwierdzenie warunków praktyki, sprawdzenie praktycznego przygotowania do zawodu i sporządzenie protokołu z tej czynności. Uzgodniona stawka nie wynikała z żadnych przepisów prawnych, a jej wspólne wprowadzenie w uzgodnionej wysokości spowodowało, że Federacje nie musiały ze sobą konkurować o kandydatów do zawodu, którzy z kolei mieli ograniczony wybór cenowy organizatora praktyk. Warto podkreślić, że UOKiK nie kwestionował samego pobierania opłaty – a jedynie jej wspólne ustalenie w tej samej wysokości.

W trakcie prowadzonego postępowania jedynie Polska Federacja Zarządców Nieruchomości zaprzestała niedozwolonej praktyki i obniżyła stawkę, natomiast Polska Federacja Rynku Nieruchomości oraz Polska Federacja Stowarzyszeń Zawodów Nieruchomościowych nadal pobierają ustaloną opłatę.

Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję Prezes UOKiK nałożyła na jego uczestników kary finansowe w wysokości:  46 628, 24 zł na Polska Federację Rynku Nieruchomości, 3 709,01 zł na Polską Federację Stowarzyszeń Zawodów Nieruchomościowych oraz 1 816,37 zł na Polską Federację Zarządców Nieruchomości.

Dowiedz się więcej o odstąpieniu od kary finansowej w ramach programu leniency

Ustalając wysokość sankcji pieniężnej, Prezes UOKiK wzięła m.in. pod uwagę, że doszło do porozumienia pomiędzy konkurentami, co uznaje się za najcięższe naruszenie konkurencji. Niższy wymiar kary dla Polskiej Federacji Zarządców Nieruchomości wynika z faktu, że jako jedyny uczestnik zmowy zaprzestał pobierania ustalonej opłaty oraz współpracował z Urzędem w trakcie postępowania. PFZN złożył wniosek o odstąpienie od kary finansowej w ramach programu leniency. Ponieważ przedstawione dowody były znane wcześniej Urzędowi i nie wniosły nic nowego do sprawy przedsiębiorca nie mógł zostać objęty programem łagodzenia kar. Niemniej jednak potraktowano to jako okoliczność łagodzącą.

Decyzja nie jest ostateczna. Polska Federacja Rynku Nieruchomości oraz Polska Federacja Stowarzyszeń Zawodów Nieruchomościowych odwołały się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Tatry, Centrum Przewodnictwa Tatrzańskiego

Oprócz porozumienia pomiędzy związkami przedsiębiorców niedozwolone jest także ujednolicenie cen za pomocą uchwały lub innych aktów branżowego związku. Urząd stwierdził stosowanie takiej praktyki przez Centrum Przewodnictwa Tatrzańskiego – związku stowarzyszeń zrzeszających przewodników tatrzańskich. Z informacji uzyskanych przez UOKiK wynika, że od 2000 roku Rada Centrum ustalała minimalne sugerowane stawki za usługi przewodników. Przykładowo w 2010 roku czterogodzinna wycieczka na terenie Zakopanego i Podtatrza z przewodnikiem nie mogła kosztować mniej niż 300 zł, a cena wyprawy na Kasprowy Wierch czy Giewont wynosiła co najmniej 550 zł.  W efekcie turyści nie mogli płacić taniej za usługi przewodników, którzy powoływali się na cennik podczas negocjacji stawek. W wydanej decyzji Prezes UOKiK nakazała Centrum Przewodnictwa Tatrzańskiego zaniechanie praktyki ograniczającej konkurencję oraz nałożyła karę finansową w wysokości 1 000 zł. Niski wymiar sankcji pieniężnej wynika m.in. ze specyfiki działalności CPT, która nie jest nastawiona na prowadzenie działalności gospodarczej oraz osiąganie przychodu.

Decyzja jest ostateczna. CPT nie skorzystało z możliwości odwołania się od niej.

Prezes UOKiK nakazała Centrum Przewodnictwa Tatrzańskiego zaniechanie praktyki ograniczającej konkurencję oraz nałożyła karę finansową w wysokości 1 000 zł

Ograniczanie konkurencji przez związki branżowe dotyczy nie tylko Polski. Z podobnym problemem borykają się inne kraje europejskie. Przykładowo norweski urząd antymonopolowy ukarał stowarzyszenie zrzeszające przedsiębiorców zajmujących się wynajmowaniem autobusów. W branżowym czasopiśmie zamieściło ono model ustalania cen zawierający m.in. ceny za kilometr przejazdu. Z kolei w Finlandii wykryto niedozwoloną praktykę stosowaną przez zrzeszenie fryzjerów, a w Niemczech ceny ustalał związek ślusarzy.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konkurencji, konkurencja, program leniency, zmowa cenowa, nieruchomości

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry