Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Nieuczciwe praktyki ubezpieczyciela
< poprzedni | następny > 10.11.2011
Towarzystwo ubezpieczeniowe HDI–Gerling Życie niezgodnie z prawem, pobierało od swoich klientów wyższe niż ustalone w umowie opłaty – uznała Prezes UOKiK. Na przedsiębiorcę została nałożona kara pieniężna w wysokości ponad 1,5 mln zł
Jednym z produktów oferowanych przez HDI–Gerling Życie jest ubezpieczenie na życie z funduszem „Multiaspekt”, które łączy ze sobą funkcję ochronną ubezpieczenia oraz gromadzenia kapitału. Wątpliwości Urzędu wzbudziło pobieranie od ubezpieczonych opłat wyższych, niż wynikało z umowy.
Przeprowadzone przez UOKiK postępowanie wykazało, że ubezpieczyciel określił w umowie maksymalną wysokość opłat pobieranych przez pierwsze trzy lata obowiązywania polisy – nie wyżej niż 2,5 proc. sumy zadeklarowanych składek. W praktyce spółka oprócz ustalonej kwoty, dodatkowo obciążała konsumentów, w każdym roku obowiązywania kontraktu opłatą w wysokości 4 proc. wartości należnych składek. Zdaniem UOKiK naliczając wyższe niż ustalone w umowie opłaty ubezpieczyciel naruszył zasadę dotrzymywania umów. Konsekwencją działania towarzystwa było m.in. zmniejszenie składki lokowanej w fundusze kapitałowe, co miało bezpośredni wpływ na zysk w kolejnych latach obowiązywania polisy. Praktyka ubezpieczyciela trwała od listopada 2004 roku.
Prezes UOKiK uznała działanie Towarzystwa Ubezpieczeń HDI–Gerling Życie za niezgodne z prawem i nakazała zaniechanie stosowania niedozwolonej praktyk. Na spółkę została nałożona kara pieniężną w wysokości 1 596 348 zł oraz obowiązek publikacji sentencji decyzji na stronie internetowej ubezpieczyciela oraz w jednym z ogólnopolskich dzienników
Prezes UOKiK uznała działanie Towarzystwa Ubezpieczeń HDI–Gerling Życie za niezgodne z prawem i nakazała zaniechanie stosowania niedozwolonej praktyk. Na spółkę została nałożona kara pieniężną w wysokości 1 596 348 zł oraz obowiązek publikacji sentencji decyzji na stronie internetowej ubezpieczyciela oraz w jednym z ogólnopolskich dzienników. Decyzja nie jest ostateczna, przedsiębiorca skorzystał z możliwości odwołania się do sądu.
Praktyczne informacje dotyczące umów z ubezpieczycielami można znaleźć w serwisie UOKiK w sekcji pytania i odpowiedzi. Indywidualne skargi na ubezpieczycieli można zgłaszać do Rzecznika Ubezpieczonych. Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw można także uzyskać u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów w urzędach miejskich lub starostwach powiatowych albo pod numerem telefonu 800 007 707 czynnym od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00-17.00. Ponadto konsumenci mogą skorzystać z bezpłatnej porady w oddziałach terenowych Federacji Konsumentów.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, niedozowolone praktyki, ubezpieczenia, finanse, opłaty, umowa, decyzja, kara, HDI-Gerling Życie
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (120 KB, doc, 2016.06.14)
- Decyzja nr DDK-5/2011 (248,08 KB, pdf, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie