Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Deutsche Bank Polska returns the account fees

< poprzedni | następny > 13.08.2018

Deutsche Bank Polska returns the account fees
  • If a bank introduces loan related account fees, it must ensure the consumer can close the account at no cost.
  • Deutsche Bank Polska forgot about it.
  • Deutsche Bank Polska will return the account fees to current and former customers.

The Office of Competition and Consumer Protection initiated the proceedings against Deutsche Bank Polska in May 2017. The Authority raised doubts as to the bank charging increased fees and not enabling the consumers to terminate the agreement at no cost. This practice had been in use since 2012 at least.

A few years ago, the bank's customers, while taking an ordinary or mortgage loan, opened checking and savings accounts, which were also intended for servicing the loan. In exchange, they were offered e.g. a lower loan margin, so they paid lower installments. However, the bank increased the account maintenance fees - for example, from PLN 0 to PLN 8, from PLN 2 to PLN 12. Consumers who did not want to pay and terminated the agreement risked increasing the loan interest rate. And people who wanted to convert the account into another one could be charged by the bank with additional costs.

- We decided the bank must not make the consumer's situation worse. If a financial institution introduces or increases a fee for maintenance of an account associated e.g. with a loan agreement, it must enable the consumer to terminate the agreement at no additional cost. The customer of Deutsche Bank Polska often had no choice but to pay a higher fee for the account handling, because termination of the agreement or its amendment were associated with cost - says Marek Niechciał, the President of UOKiK.

Deutsche Bank Polska will compensate customers for losses. So it avoided a fine being imposed by UOKiK. The above commitment applies to the bank’s former and current customers. 

If you have or had got one of the following accounts: db NET, db Konto, db Fokus, Pakiet Inwestor, Pakiet status, db Open or db Start associated with a loan agreement, and the bank increased your account maintenance fees, you can apply for e.g.:

  • Refund of the account fees paid (applies to former and current customers).
  • Switch to any other type of account offered by the bank, free of charge.
  • You will no longer need to have got a specific type of a checking and savings account and yet the bank will not increase your loan margin.

To get the compensation, submit an application. Wait for correspondence from the bank. For more information, read the UOKiK decision.

Additional information for consumers:

Phone: 801 440 220 or +48 22 290 89 16 – consumer helpline
Email: porady@dlakonsumentow.pl
Branches of the Consumer Federation
Consumer ombudsmen – in your town or district

Additional information for the media:

UOKiK Press Office
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Phone: +48 695 902 088
Email: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry