Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Konsumenci > Ochrona konsumentów > Ostrzeżenia konsumenckie

Nasza S.A. z siedzibą w Warszawie

Kiedy UOKiK może ostrzec konsumentów?

Prezes UOKiK może wydać ostrzeżenie konsumenckie, jeżeli z zebranych w postępowaniu w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów informacji wynika szczególnie uzasadnione podejrzenie stosowania przez konkretnego przedsiębiorcę praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, która może spowodować znaczne straty lub niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu konsumentów. Ostrzeżenie jest podawane do publicznej wiadomości między innymi na stronie internetowej Urzędu www.uokik.gov.pl.

Co zawiera ostrzeżenie konsumenckie?

W ostrzeżeniu konsumenckim Prezes UOKiK informuje o kwestionowanym zachowaniu przedsiębiorcy oraz jego prawdopodobnych skutkach dla szerokiego kręgu konsumentów. Na postanowienie o wydaniu ostrzeżenia konsumenckiego przysługuje przedsiębiorcy zażalenie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Podstawa prawna: Art. 73a. 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r.,  poz. 184 ze zm.)

< poprzedni | następny > 09.08.2017

Numer: 7 (sygn. RŁO-610-3/17/MM)

Data wydania postanowienia: 26 lipca 2017 r.

Nazwa przedsiębiorcy:

Nasza S.A. z siedzibą w Warszawie

Zażalenie:

nie (dotychczas)

Informacja o zakończeniu postępowania w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów:

postępowanie w toku

Treść ostrzeżenia:  

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że zachodzi szczególnie uzasadnione podejrzenie, iż Nasza S.A. z siedzibą w Warszawie, świadcząca usługi telekomunikacyjne, przede wszystkim w sieci stacjonarnej, stosuje praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów, które mogą spowodować znaczne straty lub niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu konsumentów. Ofiarami praktyk Spółki są często osoby starsze, w wieku przewyższającym 65 lat. Konsumenci w tym wieku mogą być szczególnie narażeni na nieuczciwe praktyki rynkowe. Ze zgromadzonych skarg, zawiadomień, pism otrzymanych od rzeczników konsumentów i innych sygnałów wynika, że Spółka może wprowadzać konsumentów w błąd co do przedmiotu oferowanej usługi oraz co do swojej tożsamości. Konsumenci wskazują, że w rozmowach telefonicznych przedstawiciel Spółki (konsultant) sugeruje, że reprezentuje ich dotychczasowego dostawcę usług telekomunikacyjnych. Z reguły konsultant proponuje konsumentowi zmianę lub przedłużenie umowy na korzystniejszych warunkach finansowych, tj. obniżenie abonamentu za telefon, np. z uwagi na długotrwałą i dobrą współpracę. Konsultant zapowiada wizytę „kuriera” (w rzeczywistości będącego przedstawicielem Spółki), który dostarczy konsumentowi odpowiednie dokumenty do podpisu. Jak wynika z otrzymanych skarg i pism konsumentów, podczas wizyty kurierzy mogą przekazywać podobne informacje wskazując, że podpisanie okazanych dokumentów umożliwi konsumentowi skorzystanie z nowej, korzystnej cenowo oferty jego dotychczasowego dostawcy względnie przedłuży umowę zawartą z tym przedsiębiorcą na korzystniejszych warunkach finansowych. Jak wskazują konsumenci kurierzy często poprzestają na wskazaniu, że jedynie przywożą dokumenty do podpisu od dotychczasowego, znanego konsumentowi dostawcy usług, nie udzielając żadnych innych informacji o przedmiocie okazywanej umowy i jej załącznikach.

Co więcej, Nasza S.A. stosuje wzór umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, którego konstrukcja może utwierdzać konsumentów w przekonaniu, że zawierają umowę z dotychczasowym operatorem. Na stosowanym wzorcu umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych nie ma logo Spółki, jej nazwa i dane są napisane małą czcionką, podczas gdy nazwa dotychczasowego operatora jest napisana większą czcionką i znajduje się w bardziej widocznym miejscu, niemal na środku strony.

Ze skarg i pism konsumentów wynika także, że proponując konsumentom zawarcie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych przedstawiciele Spółki sugerują, że podawana kwota abonamentu w wysokości 29,99 zł obejmuje nielimitowane rozmowy, i że jest to jedyna miesięczna opłata. Nie informują ich o tym, że nielimitowane rozmowy są dostępne w ramach pakietu minut, który jest dodatkową, odpłatną usługą, której cena może stanowić nawet równowartość ceny samego abonamentu.

Ponadto zebrane dotychczas w toku postępowania informacje wskazują, że Spółka obciąża konsumentów płatnością za dodatkowe usługi, między innymi wykaz połączeń w formie wydruku, bez uzyskania wyraźniej zgody konsumentów na ich świadczenie. W konsekwencji konsument otrzymuje fakturę na kwotę znaczenie wyższą, niż się spodziewał. 

Opisane powyżej działania Spółki mogą zagrażać interesom majątkowym i niemajątkowym szerokiego grona konsumentów. Sugerując się przekazanymi przez Spółkę nieprawdziwymi informacjami o jej tożsamości, celu wizyty jej przedstawiciela czy przedmiocie oferowanej usługi, konsumenci mogą zawrzeć umowy ze Spółką, których by nie zawarli, gdyby uzyskali pełne i rzetelne informacje w tym zakresie. Nieinformowanie konsumentów w trakcie składania propozycji zawarcia umowy, że kwota abonamentu w wysokości 29,99 zł nie obejmuje pakietu minut oraz obciążanie konsumentów za dodatkowe, niezamówione usługi, może natomiast wprowadzać konsumentów w błąd co do wysokości faktycznych opłat, jakie będą ponosić na podstawie zawartej ze Spółką umowy. Nieprzekazanie tej informacji może powodować, że konsument pozna rzeczywiste koszty korzystania z usług Spółki dopiero po otrzymaniu pierwszej faktury. 

Konsumenci informowali, że zazwyczaj dowiadywali się, iż zawarli umowę z Nasza S.A. dopiero po otrzymaniu pierwszej faktury lub gdy jego dotychczasowy dostawca usług skontaktował się z nimi w celu zweryfikowania otrzymanego od Spółki wniosku o przeniesienie jego numeru telefonu. Najczęściej ma to miejsce już po upływie terminu 14 dni od dnia zawarcia umowy, w którym konsument mógł odstąpić od umowy bez podawania przyczyn i ponoszenia kosztów. Jeżeli po upływie tego terminu konsument zdecyduje się na jednostronne rozwiązanie umowy ze Spółką, zawartej na czas oznaczony, będzie zobowiązany do zapłaty na rzecz Spółki opłaty wyrównawczej tytułem rozliczenia udzielonych mu przez Spółkę ulg. Z wystawionych przez Spółkę not obciążeniowych wynika, że opłata ta może wynosić od około 500 zł do nawet około 1450 zł.

W konsekwencji konsument może albo rozwiązać jednostronnie umowę ze Spółką i zapłacić na jej rzecz opłatę wyrównawczą albo pozostać jej abonentem, pomimo, że faktycznie nie chce korzystać z usług Spółki. Pozostanie abonentem Spółki wiąże się często z zapłatą opłaty wyrównawczej dla dotychczasowego operatora oraz wyższymi, niż u dotychczasowego operatora, rachunkami za usługi telekomunikacyjne

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Pułapki w menu dla turysty - kontrole Inspekcji Handlowej
Pułapki w menu dla turysty - kontrole Inspekcji Handlowej

Plamiak zamiast dorsza, kebab z baraniną bez baraniny, oscypek zastąpiony roladą ustrzycką – takie dania serwowały restauracje, bary czy smażalnie w miejscowościach turystycznych. ...>

Branża mleczarska - raport UOKiK
Branża mleczarska - raport UOKiK

Obowiązek wydania całego mleka z gospodarstwa pod groźbą kary. To nie opis polskiej wsi z XVI wieku, lecz umowa mleczarni z rolnikiem w 2018 roku.   ...>

Kontrola koncentracji - podsumowanie czterech miesięcy
Kontrola koncentracji - podsumowanie czterech miesięcy

73 zgody na koncentrację wydał UOKiK w ciągu ostatnich czterech miesięcy. W dwóch decyzjach urząd nałożył na przedsiębiorców kary finansowe. Jedna z nich dotyczyła braku zgłoszenia przejęcia sieci Empik.   ...>

Jakość paliw w 2017 roku
Jakość paliw w 2017 roku

Inspekcja Handlowa zakwestionowała w ubiegłym roku 2,34 proc. skontrolowanych próbek paliw płynnych u wybranych losowo przedsiębiorców.   ...>

UOKiK szuka zmów
UOKiK szuka zmów

Cztery akcje przeszukiwania od początku roku. UOKiK sprawdził dystrybutorów sprzętu fotograficznego, kompresorów, pojazdów i części zamiennych oraz agencje marketingowe.     ...>

Komitet Społeczny Rady Ministrów o działaniach na rzecz ochrony konsumentów
Komitet Społeczny Rady Ministrów o działaniach na rzecz ochrony konsumentów

Nieuczciwe działania przedsiębiorców, którzy wykorzystują ufność osób starszych, ich naiwność czy nieznajomość prawa konsumenckiego, to zjawisko, które musimy wyeliminować ...>

Ponad 1,65 mln zł kar dla firm pożyczkowych - decyzje UOKiK
Ponad 1,65 mln zł kar dla firm pożyczkowych - decyzje UOKiK

Pierwsza pożyczka do 2000 zł za darmo”, „nawet w 15 minut” – kusiły Net Credit i Incredit, ale żadna z tych obietnic nie była w pełni prawdziwa.   ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENKonkurs na prace magisterskie i doktorskieEuropejskie Centrum KonsumenckieUE