Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Światowy Dzień Konkurencji - sprzedaż internetowa
< poprzedni | następny > 05.12.2018
- UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Yamaha Music Europe.
- Urząd podejrzewa, że spółka w niedozwolony sposób ustalała ceny sprzedaży sprzętu muzycznego ze sprzedawcami internetowymi.
- W Światowy Dzień Konkurencji przypominamy, że na zmowach przedsiębiorców tracą konsumenci, którzy muszą płacić drożej za towary lub usługi
Komentarz Prezesa UOKiK Marka Niechciała
Zobacz więcej materiałów multimedialnych
Zgodnie z prawem ochrony konkurencji zabronione jest wspólne ustalanie przez niezależnych przedsiębiorców cen sprzedaży produktów lub usług. Mogą to być porozumienia pomiędzy konkurentami lub przedsiębiorcami działającymi na różnych szczeblach obrotu, np. producent – sprzedawca detaliczny. Na zmowach tracą konsumenci, którzy muszą płacić więcej, niż gdyby stawki kształtowane były w warunkach konkurencji. UOKiK podejrzewa, że tak jest w przypadku Yamaha Music Europe.
- Zebraliśmy wiele dowodów na to, że Yamaha Music Europe ustalała minimalne ceny, po których instrumenty były odsprzedawane przez dystrybutorów w internecie. Dużo wskazuje na to, że konsumenci przepłacali już od 2004 r. – mówi prezes UOKiK, Marek Niechciał.
Z ustaleń urzędu wynika, że w ciągu kilkunastu lat partnerzy handlowi spółki mogli stosować ustalone z nią ceny. Sprzedawcy obserwowali wzajemnie swoje działania i informowali Yamaha Music Europe, jeżeli któryś z nich sprzedawał taniej sprzęt muzyczny. Spółka wzywała go wówczas do zmiany cennika, a jeżeli nie przyniosło to skutku, mogła anulować przyznane wcześniej przywileje, np. preferencyjne ceny, dostarczenie rzadkich instrumentów, wcześniejsze dostawy, czy organizowanie wydarzeń z muzykami.
Za stosowanie praktyk ograniczających konkurencję grozi kara do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy. Postępowanie prowadzone jest również na podstawie przepisów unijnych, praktyka może bowiem mieć wpływ na handel między państwami członkowskimi UE. Praktyki producentów instrumentów muzycznych są również pod lupą urzędów antymonopolowych w innych krajach.
- Zakupy w internecie stają się z roku na rok coraz popularniejsze. Dlatego organy ochrony konkurencji na całym świecie muszą zwracać szczególną uwagę, czy przy handlu w sieci nie dochodzi do zmów, które powodują, że konsumenci musza płacić drożej za produkty. Przedsiębiorcy sprzedający online mogą również ulegać pokusom wykorzystania nowych technologii do stosowania praktyk ograniczających konkurencję. Zadaniem urzędów jest przewidywać i wykrywać tego rodzaju działania. Na ten temat rozmawiamy podczas konferencji z okazji Światowego Dnia Konkurencji – mówi wiceprezes UOKiK Michał Holeksa.
Konferencja „Konkurencja w erze cyfrowej” odbywa się w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii. Organizatorami wydarzenia są: UOKiK, Stowarzyszenie Prawa Konkurencji oraz Positive Competition. - Organy ochrony konkurencji stoją teraz przed wyzwaniem jakim jest określenie ich polityki wobec rynków cyfrowych. Nowoczesna gospodarka wymaga nowego podejścia do prawa konkurencji. Potrzeba nowych reguł konkurencji, a być może nowych regulacji sektorowych, skutecznych – uszytych na miarę – narzędzi dostosowanych do wyzwań epoki cyfrowej - spotkanie otworzył list od Premiera Mateusza Morawieckiego do przedsiębiorców. Wśród omawianych tematów znalazł się m.in. wpływ technologii cyfrowych na konkurencję. Uczestnicy dyskutują nad stosowaniem prawa i ekonomii konkurencji w kontekście platform internetowych, algorytmów cenowych i nowych technologii (w tym blockchain). Drugim omawianym tematem jest sposób zdobywania informacji przez organy antymonopolowe i ochrona osób, które sygnalizują niedozwolone praktyki.
Światowy Dzień Konkurencji organizowany jest co roku 5 grudnia przez pozarządową organizację Consumer Unity & Trust Society (CUTS International) oraz Konferencję Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD).
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 695 902 088, 22 55 60 430
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Tagi: ochrona konkurencji, zmowa, Yamaha Music Poland, Światowy Dzień Konkurencji
Pliki do pobrania
- M.Szwaj Whistleblower protection directive (1,31 MB, pdf, 2018.12.12)
- D.Lurje Independence ECNPlus Whistleblowing (2,83 MB, pdf, 2018.12.12)
- A.Vernet ECNPlus (209,55 KB, pdf, 2018.12.12)
- A.Sekinda-Maicka Sygnaliści (476,56 KB, pdf, 2018.12.12)
- A.Sekinda-Maicka ECN+ (342,48 KB, pdf, 2018.12.12)
- Komunikat prasowy (155 KB, doc, 2018.12.05)
- Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK (941,91 KB, mp3, 2018.12.05)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie