Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

RSS

Aktualności

18.11.2019
Dopilnuj, żeby Twoja inwestycja nie stała się iluzją! - start kampanii informacyjnej
Dopilnuj, żeby Twoja inwestycja nie stała się iluzją! - start kampanii informacyjnej

Dziś wystartował drugi etap społecznej kampanii informacyjnej Oczarowani. Ma ona na celu zwrócenie uwagi na ryzyka związane z inwestowaniem w zakup tzw. condohoteli/aparthoteli. ...>

14.11.2019
Materiały budowlane - prawie 50 mln zł kary dla Yetico
Materiały budowlane - prawie 50 mln zł kary dla Yetico

Mniejsza wytrzymałość płyt styropianowych i gorsze parametry termoizolacyjne niż deklarował producent. Spółka Yetico wprowadzała konsumentów w błąd, klienci mogli ponieść znaczne straty. ...>

Zapisz się do newslettera Biuro prasowe Więcej aktualności
13.11.2019
Szkolenie dla rzeczników konsumentów - "Przedsiębiorstwa niefinansowe - wycena instrumentów pochodnych oraz strategie zabezpieczania transakcji"
Szkolenie dla rzeczników konsumentów - "Przedsiębiorstwa niefinansowe - wycena instrumentów pochodnych oraz strategie zabezpieczania transakcji"

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego zaprasza przedstawicieli instytucji ochrony praw konsumentów na najbliższe seminarium CEDUR ...>

04.10.2019
Szkolenie dla rzeczników konsumentów - zagadnienia cyberprzestępczości oraz przestępstw związanych z rynkiem finansowym
Szkolenie dla rzeczników konsumentów - zagadnienia cyberprzestępczości oraz przestępstw związanych z rynkiem finansowym

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego zaprasza przedstawicieli instytucji ochrony praw konsumentów na najbliższe seminarium CEDUR ...>

Więcej stanowisk
15.04.2019
CL Singapore Pte. Ltd z siedzibą w Singapurze
CL Singapore Pte. Ltd z siedzibą w Singapurze

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że zachodzi szczególnie uzasadnione podejrzenie, że przedsiębiorca CL Singapore Pte. Ltd z siedzibą w ...>

22.03.2019
B C U Trading LLC z siedzibą w Dubaju (Zjednoczone Emiraty Arabskie) oraz FUTURENET UKRAINE LLC z siedzibą we Lwowie (Ukraina)
B C U Trading LLC z siedzibą w Dubaju (Zjednoczone Emiraty Arabskie) oraz FUTURENET UKRAINE LLC z siedzibą we Lwowie (Ukraina)

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (dalej również: „Prezes Urzędu”) informuje, że zachodzi szczególnie uzasadnione podejrzenie, że ...>

Więcej ostrzeżeń

Pomoc dla konsumentów

Pomoc dla konsumentów
Jesteś konsumentem? Masz problem z nieuczciwym przedsiębiorcą? 801 440 220 oraz 22 290 89 16 – to numery infolinii konsumenckiej, gdzie uzyskasz pierwszą pomoc w przypadku sporu. Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora, prowadzona przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich i Fundację Konsumentów. W przypadkach wymagających analizy dokumentów można korzystać z bezpłatnych porad prawnych prowadzonych drogą elektroniczną pod adresem [SCODE]cG9yYWR5QGRsYWtvbnN1bWVudG93LnBs[ECODE]. Konsumenci mogą również udać się do Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej, gdzie uzyskają poradę osobistą, telefoniczną i mailową w sprawach prostych oraz złożonych. Poznaj sposoby rozwiązywania spraw w przypadku indywidualnych naruszeń praw konsumenta, w tym związanych ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych, pocztowych, bankowych lub transportu...>

 
Kolejna kara za telemarketing

Kolejna kara za telemarketing Telemarketer, który dzwoni z zaproszeniem na pokaz lub bezpłatne badania, ma obowiązek poinformować o tym, że odbędzie się tam sprzedaż. Konsument musi wcześniej na taki kontakt wyrazić zgodę. Urząd nałożył karę na firmę telemarketingową Arstele.   ...>

 
Nowe uprawnienia UOKiK - zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów

Nowe uprawnienia UOKiK - zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów Kary za naruszanie zakazu geoblokowania i dostęp do tajemnicy skarbowej. To najważniejsze zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Część zmian weszła w życie 17.09.2019 r.   ...>

 
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności Przestępcy podszywają się pod serwisy oferujące szybkie przelewy (np. Dotpay, PayU, czy Przelewy24). Podstawione strony przestępców wyłudzają loginy i hasła do bankowości internetowej oraz kody autoryzacyjne zatwierdzające przelewy. Ofiary ataków, które nie zachowają ostrożności, mogą stracić swoje oszczędności. Problem jest poważny - tylko w marcu odnotowano ponad 100 różnych stron udających pośredników płatności, używanych przez przestępców. Nieświadomi konsumenci ujawniając swoją tożsamość przestępcom mogą doprowadzić do wykorzystania jej do zawarcia w ich imieniu umów i w konsekwencji np. zaciągnięcia zobowiązań finansowych. ...>

 
Seniorze, nie daj się nabrać na pokazach!

Seniorze, nie daj się nabrać na pokazach! Zaproszenie na pokaz handlowy pod pretekstem bezpłatnych badań, nieistniejące promocje, konkursy, w których warunkiem odbioru nagrody jest zakup. To niektóre praktyki, z którymi konsument może się spotkać na prezentacjach. Seniorze, uważaj! Jeśli idziesz na prezentację, pamiętaj, że zazwyczaj jest to pokaz handlowy, mający na celu sprzedaż. Uważnie czytaj umowy, nie działaj pod presją czasu. Nie udostępniaj nikomu dowodu osobistego. Nie bierz pożyczki na zakup sprzętu na pokazie, nie zgadzaj się na wizytę w banku ze sprzedawcą. W razie problemów szukaj pomocy u rzecznika konsumentów. ...>

 
Istotny pogląd w sprawie "frankowiczów"

Istotny pogląd w sprawie
Istotny pogląd w sprawie, to pisemne stanowisko Prezesa UOKiK, w którym przedstawia argumenty i poglądy ważne dla danego sporu, opierając się na określonym stanie faktycznym i prawnym. ...>

 
Ostrzeżenie konsumenckie

Ostrzeżenia konsumenckie
Prezes UOKiK może wydać ostrzeżenie konsumenckie, jeżeli z zebranych w postępowaniu w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów informacji wynika szczególnie uzasadnione podejrzenie stosowania przez konkretnego przedsiębiorcę praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, która może spowodować znaczne straty lub niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu konsumentów. Ostrzeżenie jest podawane do publicznej wiadomości między innymi na stronie internetowej Urzędu: ostrzezenia_konsumenckie.php.

 

 

Zobacz też publikacje UOKiK poświęcone ochronie konsumentów

Pomoc Konsumencka, Warszawa 2019
Plakat, Seniorze nie daj się oszukać, Warszawa 2018
Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich od 10 stycznia 2017 roku
 

 

Platforma ODR
 
UOKiK dla rolnictwa - lato 2019

UOKiK dla rolnictwa - lato 2019 Szybsze wypłaty pieniędzy dla plantatorów owoców przez spółkę Real. Zmiany przepisów polskich i unijnych. To przykłady najnowszych działań UOKiK dla rolników.   ...>

 
Walka z zatorami płatniczymi - rola UOKiK

Walka z zatorami płatniczymi - rola UOKiK Twój kontrahent nie płaci za wykonane usługi? Już wkrótce będzie mu groziła kara od UOKiK. Ustawa o przeciwdziałaniu zatorom płatniczym jest już na ostatniej prostej w parlamencie. Sprawdź nowe uprawnienia urzędu.   ...>

 
Ochrona konkurencji - najnowsze działania UOKiK

Ochrona konkurencji - najnowsze działania UOKiK Postępowanie antymonopolowe dotyczące podziału rynku energii cieplnej w Warszawie, w tym zarzuty dla menadżerów firm. Przeszukania w siedzibach przedsiębiorców z branży informatycznej.   ...>

 
Kontrola koncentracji w 2018 roku

Kontrola koncentracji w 2018 roku W 2018 r. UOKiK wydał 228 zgód na połączenia i przejęcia przedsiębiorców. To najwięcej decyzji od 11 lat. Celem kontroli koncentracji jest ochrona rynków przed zakłóceniem reguł konkurencji, np. monopolizacją.   ...>

 
Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich - 10 porad dla przedsiębiorców

Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich - 10 porad dla przedsiębiorców 10 stycznia 2017 r. weszły w życie przepisy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów. Przedsiębiorca, który odrzuci reklamację konsumenta będzie musiał poinformować go o możliwości rozwiązania sporu pozasądowo. Prowadzisz firmę - przeczytaj porady UOKiK, który ułatwią ci spełnienie nowych obowiązków. Opracowanie UOKiK odpowiada na wątpliwości przedstawicieli biznesu dotyczące stosowania nowych przepisów. Pobierz je ze strony UOKiK. Sprawdź też pytania i odpowiedzi.  ...>

 
Jak nie łamać prawa: rynek wodno-kanalizacyjny

Jak nie łamać prawa: rynek wodno-kanalizacyjny Kiedy cena za wodę niskiej jakości powinna być obniżona? Czy mieszkańcy powinni płacić za przyłączenie do sieci wod-kan? Kiedy możliwe jest odcięcie dostaw i rozwiązanie umowy? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań przynosi poradnik przygotowany przez UOKiK ...>

 

 

Zobacz też publikacje UOKiK poświęcone ochronie konkurencji

Zmowy przetargowe, Warszawa 2017
Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich od 10 stycznia 2017 roku
Poradnik wodociągowo-kanalizacyjny. Przegląd zagadnień w świetle decyzji UOKiK, Warszawa 2016
 

 

Sporządzanie sprawozdań z wykorzystaniem aplikacji SHRIMP

Sporządzanie sprawozdań z wykorzystaniem aplikacji SHRIMP
Aplikacja SHRIMP – System Harmonogramowania, Rejestracji i Monitorowania Pomocy Publicznej – umożliwia przekazywanie bezpośrednio do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej oraz informacji o jej nieudzieleniu bezpośrednio, w trybie on-line. Do tej pory z aplikacji korzystały gminy, powiaty, samorząd województwa, dyrektorzy i naczelnicy urzędów skarbowych, a także minister właściwy ds. transportu (oraz jednostki mu podległe lub przez niego nadzorowane).

 
Zmowy przetargowe - trzy postępowania

Zmowy przetargowe - trzy postępowania UOKiK wszczął trzy postępowania dotyczące zmów przetargowych. Sprawdzamy, czy pokrzywdzone mogły zostać Poczta Polska i gmina Tarnobrzeg. Straty tych instytucji mogły wynieść ponad 700 tys. zł.  ...>

 
Jak nie łamać prawa: rynek wodno-kanalizacyjny

Jak nie łamać prawa: rynek wodno-kanalizacyjny
Kiedy cena za wodę niskiej jakości powinna być obniżona? Czy mieszkańcy powinni płacić za przyłączenie do sieci wod-kan? Kiedy możliwe jest odcięcie dostaw i rozwiązanie umowy? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań – można znaleźć w poradniku. ...>

 
Usługi pogrzebowe - poradnik UOKiK

Usługi pogrzebowe - poradnik UOKiK Ponad 100 decyzji dotyczących m.in. gmin i parafii w ciągu ostatnich lat, pięć trwających obecnie postępowań – UOKiK stale monitoruje, czy na rynku usług pogrzebowych panuje konkurencja. Urząd przygotował specjalny poradnik, w którym wskazuje jak uniknąć naruszenia przepisów. Działania UOKiK dotyczą usług pogrzebowych, czyli takich czynności jak np. kopanie grobów, transport i pochówek, wykonywanie pomników, itp. Otwarty dla konkurencji nie jest natomiast rynek usług cmentarnych, związanych z utrzymaniem i zarządzaniem cmentarzem. ...>

 

 

Zobacz też publikacje UOKiK poświęcone ochronie konkurencji

Poradnik wodociągowo-kanalizacyjny. Przegląd zagadnień w świetle decyzji UOKiK, Warszawa 2016
Świadczenie usług cmentarnych i pogrzebowych - obowiązki zarządcy cmentarza w świetle ustawy o o.k.i k., Warszawa 2014
Ocena siły rynkowej przedsiębiorstw w postępowaniach antymonopolowych
 

 

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE