Aktualności
Czy zabawki twojego dziecka, takie jak książeczka do kąpieli czy kostka do gry są bezpieczne? ...>
Ponad 950 decyzji z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów, prawie 425 mln zł nałożonych kar, więcej niż 800 wydanych istotnych poglądów w sprawach sądowych. ...>
1 grudnia została uruchomiona nowa aplikacja SHRIMP2, która zastąpiła dotychczasowy system sprawozdawania pomocy publicznej SHRIMP. ...>
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że zachodzi szczególnie uzasadnione podejrzenie, że Fundusz Hipoteczny Yanok sp. z o. o. z siedzibą w ...>
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (dalej również: „Prezes Urzędu”) informuje, że zachodzi szczególnie uzasadnione podejrzenie, że ...>





Zobacz też publikacje UOKiK poświęcone ochronie konkurencji

Postępowanie przeciwko Allegro. Nowa platforma dla sygnalistów Czy spółka Allegro złamała prawo antymonopolowe, faworyzując swój sklep internetowy w stosunku do innych sprzedawców? Rozstrzygnie to postępowanie UOKiK. ...>

Nord Stream 2 - maksymalne kary Prezesa UOKiK Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył ponad 29 miliardów zł kary na Gazprom i ponad 234 miliony zł na 5 pozostałych spółek uczestniczących w budowie rurociągu - to skutek braku zgody na transakcję Nord Stream 2. Na mocy decyzji Prezesa UOKiK podmioty mają obowiązek rozwiązać umowy zawarte na finansowanie gazociągu NS2. ...>

Kolejne postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął 21 kolejnych postępowań w sprawie dużych spółek, które mogą nie płacić na czas swoim kontrahentom. Łącznie prowadzone są już 72 postępowania w sprawach zatorów płatniczych. Poprawa płynności finansowej mikro, małych i średnich przedsiębiorców jest szczególnie ważna w czasie drugiej fali pandemii. ...>

Kontrola koncentracji - kary Prezesa UOKiK Postępowanie antymonopolowe dotyczące podziału rynku energii cieplnej w Warszawie, w tym zarzuty dla menadżerów firm. Przeszukania w siedzibach przedsiębiorców z branży informatycznej. ...>

Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich - 10 porad dla przedsiębiorców 10 stycznia 2017 r. weszły w życie przepisy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów. Przedsiębiorca, który odrzuci reklamację konsumenta będzie musiał poinformować go o możliwości rozwiązania sporu pozasądowo. Prowadzisz firmę - przeczytaj porady UOKiK, który ułatwią ci spełnienie nowych obowiązków. Opracowanie UOKiK odpowiada na wątpliwości przedstawicieli biznesu dotyczące stosowania nowych przepisów. Pobierz je ze strony UOKiK. Sprawdź też pytania i odpowiedzi. ...>

Jak nie łamać prawa: rynek wodno-kanalizacyjny Kiedy cena za wodę niskiej jakości powinna być obniżona? Czy mieszkańcy powinni płacić za przyłączenie do sieci wod-kan? Kiedy możliwe jest odcięcie dostaw i rozwiązanie umowy? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań przynosi poradnik przygotowany przez UOKiK ...>

Pomoc dla konsumentów
Jesteś konsumentem? Masz problem z nieuczciwym przedsiębiorcą? 801 440 220 oraz 22 290 89 16 – to numery infolinii konsumenckiej, gdzie uzyskasz pierwszą pomoc w przypadku sporu. Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora, prowadzona przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich i Fundację Konsumentów. W przypadkach wymagających analizy dokumentów można korzystać z bezpłatnych porad prawnych prowadzonych drogą elektroniczną pod adresem [SCODE]cG9yYWR5QGRsYWtvbnN1bWVudG93LnBs[ECODE]. Konsumenci mogą również udać się do Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej, gdzie uzyskają poradę osobistą, telefoniczną i mailową w sprawach prostych oraz złożonych. Poznaj sposoby rozwiązywania spraw w przypadku indywidualnych naruszeń praw konsumenta, w tym związanych ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych, pocztowych, bankowych lub transportu...>

Zabawki dla małych dzieci i huśtawki - kontrola Inspekcji Handlowej Wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej wzięły pod lupę zabawki dla maluchów i huśtawki. Wykryliśmy nieprawidłowości formalne w 28 na 44 badanych produktów. Najwięcej problemów dotyczyło huśtawek. 21 na 31 przebadanych laboratoryjnie produktów posiadało wady konstrukcyjne. ...>

#UOKiKtestuje - prześwietlamy proszki do kolorów
290 testów, 7 450 wyników – UOKiK sprawdził jakość proszków do prania tkanin kolorowych. Jak 10 proszków poradziło sobie z usuwaniem plam, ochroną kolorów? ...>

Ustawowe wakacje kredytowe - poradnik UOKiK Konsumencie, masz kredyt i straciłeś pracę lub inne główne źródło dochodu? Możesz skorzystać z ustawowych wakacji kredytowych i bezpłatnie zawiesić spłatę kredytu hipotecznego i konsumenckiego nawet na trzy miesiące. Jeśli spełniasz kryteria wskazane poniżej, złóż wniosek w swoim banku – koniecznie upewnij się, że zawieszenie dotyczy darmowych, ustawowych wakacji kredytowych, nie zaś bankowego odroczenia spłaty kredytu, za które będziesz musiał zapłacić. ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności Przestępcy podszywają się pod serwisy oferujące szybkie przelewy (np. Dotpay, PayU, czy Przelewy24). Podstawione strony przestępców wyłudzają loginy i hasła do bankowości internetowej oraz kody autoryzacyjne zatwierdzające przelewy. Ofiary ataków, które nie zachowają ostrożności, mogą stracić swoje oszczędności. Problem jest poważny - tylko w marcu odnotowano ponad 100 różnych stron udających pośredników płatności, używanych przez przestępców. Nieświadomi konsumenci ujawniając swoją tożsamość przestępcom mogą doprowadzić do wykorzystania jej do zawarcia w ich imieniu umów i w konsekwencji np. zaciągnięcia zobowiązań finansowych. ...>

Istotny pogląd w sprawie
Istotny pogląd w sprawie, to pisemne stanowisko Prezesa UOKiK, w którym przedstawia argumenty i poglądy ważne dla danego sporu, opierając się na określonym stanie faktycznym i prawnym. ...>

Ostrzeżenia konsumenckie
Prezes UOKiK może wydać ostrzeżenie konsumenckie, jeżeli z zebranych w postępowaniu w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów informacji wynika szczególnie uzasadnione podejrzenie stosowania przez konkretnego przedsiębiorcę praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, która może spowodować znaczne straty lub niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu konsumentów. Ostrzeżenie jest podawane do publicznej wiadomości między innymi na stronie internetowej Urzędu: ostrzezenia_konsumenckie.php.
Zobacz też publikacje UOKiK poświęcone ochronie konsumentów

Sporządzanie sprawozdań z wykorzystaniem aplikacji SHRIMP
Aplikacja SHRIMP – System Harmonogramowania, Rejestracji i Monitorowania Pomocy Publicznej – umożliwia przekazywanie bezpośrednio do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej oraz informacji o jej nieudzieleniu bezpośrednio, w trybie on-line. Do tej pory z aplikacji korzystały gminy, powiaty, samorząd województwa, dyrektorzy i naczelnicy urzędów skarbowych, a także minister właściwy ds. transportu (oraz jednostki mu podległe lub przez niego nadzorowane).

Zmowy przetargowe - trzy postępowania UOKiK wszczął trzy postępowania dotyczące zmów przetargowych. Sprawdzamy, czy pokrzywdzone mogły zostać Poczta Polska i gmina Tarnobrzeg. Straty tych instytucji mogły wynieść ponad 700 tys. zł. ...>

Jak nie łamać prawa: rynek wodno-kanalizacyjny
Kiedy cena za wodę niskiej jakości powinna być obniżona? Czy mieszkańcy powinni płacić za przyłączenie do sieci wod-kan? Kiedy możliwe jest odcięcie dostaw i rozwiązanie umowy? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań – można znaleźć w poradniku. ...>

Usługi pogrzebowe - poradnik UOKiK Ponad 100 decyzji dotyczących m.in. gmin i parafii w ciągu ostatnich lat, pięć trwających obecnie postępowań – UOKiK stale monitoruje, czy na rynku usług pogrzebowych panuje konkurencja. Urząd przygotował specjalny poradnik, w którym wskazuje jak uniknąć naruszenia przepisów. Działania UOKiK dotyczą usług pogrzebowych, czyli takich czynności jak np. kopanie grobów, transport i pochówek, wykonywanie pomników, itp. Otwarty dla konkurencji nie jest natomiast rynek usług cmentarnych, związanych z utrzymaniem i zarządzaniem cmentarzem. ...>
Zobacz też publikacje UOKiK poświęcone ochronie konkurencji
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt dla konsumentów
Porady dla konsumentów:
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora, prowadzona przez Fundację Konsumentów.
- Pomoc dla konsumentów
- Rzecznicy konsumentów
-
Kontakt do Urzędu
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
plac Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
e-mail [SCODE]dW9raWtAdW9raWsuZ292LnBs[ECODE]
- Publikacje i poradniki
-
Raporty i sprawozdania
- Raporty - Kontrole wzorców umownych
- Raporty - Badania rynku
- Raporty - Wyroby podlegające dyrektywom nowego podejścia
- Raporty, informacje i sprawozdania Inspekcji Handlowej
- Raporty - Jakość paliw
- Raporty z udzielonej pomocy publicznej
- Raporty z kontroli wewnętrznej i zewnętrznej
- Raporty z projektów badawczych z zakresu ochrony konkurencji
- Raporty z badań konsumenckich zrealizowanych na zlecenie UOKiK
- Sprawozdania z działalności Urzędu
- Sprawozdania z funkcjonowania powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów
-
Praca
Najnowsze ogłoszenia o pracę w UOKiK:
- Sekretarz w Departamencie Przeciwdziałania Zmowom Przetargowym (73233)
- Starszy Specjalista Do spraw: ochrony konkurencji w Wydziale Telekomunikacji, Mediów i Usług Finansowych, Departament Ochrony Konkurencji (72965)
- Referendarz Do spraw: analiz danych Departament Rozwoju Analiz (72869)
- Specjalista Do spraw: informatyki śledczej, białego wywiadu i baz danych. Departament Rozwoju Analiz (72871)
- Główny Specjalista Do spraw: informatyki śledczej Departament Rozwoju Analiz 0,5 etatu (72872)
- Główny Specjalista Do spraw: informatyki śledczej Departament Rozwoju Analiz (72873)
- Główny specjalista w Departamencie Postępowań w sprawach Zatorów Płatniczych (72805)
- Radca prawny w Departamencie Wsparcia Postępowań w sprawach Zatorów Płatniczych (72764)
- Specjalista w Departamencie Postępowań w sprawach Zatorów Płatniczych (72761)
- Główny specjalista w Departamencie Postępowań w sprawach Zatorów Płatniczych (72752)
- Główny Specjalista Do spraw: analiz w Wydziale Analiz i Naborów, Biuro Kadr, Szkolenia i Organizacji (72662)
- Główny Specjalista Do spraw: monitorowania jakości paliw Departament Inspekcji Handlowej (72678)
- Główny Specjalista Do spraw: przeciwdziałania praktykom nieuczciwie wykorzystującym przewagę kontraktową Departament Przewagi Kontraktowej (72696)
- Główny Specjalista Do spraw: przeciwdziałania praktykom nieuczciwie wykorzystującym przewagę kontraktową. Departament Przewagi Kontraktowej (72672)
- Radca Prawny Do spraw: przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej Departament Prawny, Samodzielne wieloosobowe stanowisko radcy prawnego/ 72495
- Uwaga! Dodatkowe informacje dla kandydatów
-
Bazy, rejestry i systemy
- Baza Decyzji Prezesa UOKiK
- Baza wyroków dotyczących Decyzji Prezesa UOKiK
- Rejestr klauzul niedozwolonych
- Rejestr wyrobów niebezpiecznych
- Rejestr produktów nie spełniających szczegółowych wymagań bezpieczeństwa
- Rejestr podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich
- Rejestr podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową oraz zasady wykonywania zawodowej działalności lobbingowej
- System Rapex
- SHRIMP - System Harmonogramowania Rejestracji i Monitorowania Pomocy
- SUDOP - System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej
-
Przetargi
Najnowsze ogłoszenia o przetargach w UOKiK:
- (30.12.2020) Wykonanie dokumentacji projektowej i na jej podstawie zrealizowanie przebudowy schodów wewnętrznych z parteru na I piętro w budynku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie przy pl. Powstańców Warszawy 1 oraz robót wykucia otwo
- (10.12.2020) Prenumerata prasy krajowej i zagranicznej w wersji elektronicznej dla UOKiK na 2021 rok - 2 części zamówienia
- (26.11.2020) Dostawa oprogramowania do informatyki śledczej oraz zakup usługi wsparcia serwisowego do posiadanego przez Zamawiającego oprogramowania do informatyki śledczej
- (25.11.2020) Dostawa materiałów eksploatacyjnych do drukarek i kserokopiarek na potrzeby Centrali Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
-
Paliwa
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (360,09 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (165,28 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (209,56 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (162,79 KB, pdf, 2020.12.31)