Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

RSS

Aktualności

15.10.2021
Dzień mediacji - polubowne rozstrzyganie sporów konsumenckich
Dzień mediacji - polubowne rozstrzyganie sporów konsumenckich

Sprzedawca odrzucił twoją reklamację? Nie jesteś zadowolony ze sposobu rozpatrzenia zgłoszenia? Rozwiąż spór polubownie.   ...>

14.10.2021
UOKiK dla nauczycieli - portal konsument.edu.pl
UOKiK dla nauczycieli - portal konsument.edu.pl

Uczysz w szkole? Prowadzisz zajęcia dla młodzieży? Być może jesteś rodzicem? Wykorzystaj bezpłatne, nowoczesne narzędzie edukacyjne konsument.edu.pl. ...>

Zapisz się do newslettera Biuro prasowe Więcej aktualności
12.10.2021
Wizyta delegacji z Serbii w UOKiK
Wizyta delegacji z Serbii w UOKiK

Trwa wizyta studyjna delegacji serbskiej w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów. ...>

11.10.2021
Pierwsza wizyta UOKiK w Armenii w ramach projektu z Polskiej pomocy
Pierwsza wizyta UOKiK w Armenii w ramach projektu z Polskiej pomocy

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów realizuje projekt „Wzmocnienie instytucjonalne Republiki Armenii w budowie systemu ochrony konsumentów” współfinansowany w ramach polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP - Polska pomoc.  ...>

Więcej stanowisk
29.07.2020
Fundusz Hipoteczny Yanok sp. z o. o. z siedzibą w Krakowie
Fundusz Hipoteczny Yanok sp. z o. o. z siedzibą w Krakowie

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że zachodzi szczególnie uzasadnione podejrzenie, że Fundusz Hipoteczny Yanok sp. z o. o. z siedzibą w ...>

13.12.2019
Nautilius Investment Ltd. z siedzibą w Ras Al Khaimah (Zjednoczone Emiraty Arabskie)
Nautilius Investment Ltd. z siedzibą w Ras Al Khaimah (Zjednoczone Emiraty Arabskie)

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (dalej również: „Prezes Urzędu”) informuje, że zachodzi szczególnie uzasadnione podejrzenie, że ...>

Więcej ostrzeżeń

ilustracja do artykułu Program Innovation Hub Piaskownica Wirtualna w UKNF
Urząd Komisji Nadzoru Finansowego podejmuje szereg działań wspierających rozwój innowacji finansowych. Działania te adresowane są zarówno do podmiotów nadzorowanych, podmiotów ubiegających się o odpowiednie zezwolenia na działalność regulowaną, jak również do start-upów. Wsparcie UKNF realizowane jest za pośrednictwem takich instrumentów, jak m.in. Program Innovation Hub czy wydawanie interpretacji z art. 11b unrf. Mając na względzie rozszerzenie potencjalnych, zinstytucjonalizowanych form wsparcia, UKNF postanowił zaoferować zainteresowanym podmiotom pomoc również w zakresie technologicznym. W tym celu, w infrastrukturze IT Urzędu uruchomiono Piaskownicę Wirtualną, czyli środowisko testowe pozwalające na zasymulowanie wybranych funkcjonalności i usług oferowanych na rynku finansowym. Uczestnicy testów korzystając z Piaskownicy Wirtualnej uzyskują dostęp do infrastruktury IT, pozwalającej na weryfikację przyjętych założeń swojej działalności w kontrolowanych warunkach środowiska testowego. ...>


ilustracja do artykułu  Platforma ODR
 
ilustracja do artykułu Zasady karania za praktyki ograniczające konkurencję - nowe wyjaśnienia Prezesa UOKiK

Zasady karania za praktyki ograniczające konkurencję - nowe wyjaśnienia Prezesa UOKiK Prezes UOKiK przedstawił zaktualizowane wyjaśnienia w sprawie nakładania kar na przedsiębiorców za praktyki naruszające konkurencję. Publikacja dokumentu jest elementem polityki transparentności działań Urzędu. Przedsiębiorcy mogą dowiedzieć się, w jaki sposób obliczane są sankcje za złamanie przepisów.   ...>

Zobacz też wyjaśnienia i wytyczne

 
ilustracja do artykułu Zatory płatnicze: 100 postępowań w 2020 roku

Zatory płatnicze: 100 postępowań w 2020 roku Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął w grudniu kolejnych 28 postępowań w sprawie dużych spółek, które mogą nie płacić na czas swoim kontrahentom. W sumie Urząd prowadzi już 100 postępowań dotyczących zatorów płatniczych, pierwsze decyzje planowane są do wydania w styczniu 2021 roku. Celem postępowań jest wyeliminowanie opóźnień w płatnościach, które w czasie pandemii są szczególnie dotkliwe dla mniejszych firm.   ...>

Więcej informacji z kategorii zatory płatnicze

ilustracja do artykułu Współpraca z Prezesem UOKiK? To się opłaca

Współpraca z Prezesem UOKiK? To się opłaca Pół miliarda złotych - tyle zaoszczędziły w tym roku firmy, które w trakcie postępowań współpracowały z Prezesem UOKiK. Przepisy antymonopolowe pozwalają przedsiębiorcom na skorzystanie z programu łagodzenia kar leniency lub instytucji dobrowolnego poddania się karze.   ...>

Więcej komunikatów z kategorii leniency

 
ilustracja do artykułu Zasady karania menedżerów przez Prezesa UOKiK

Zasady karania menedżerów przez Prezesa UOKiK Osobom zarządzającym, odpowiedzialnym za zawieranie porozumień ograniczających konkurencję, grozi kara finansowa do 2 mln zł. Na stronie konkurencja.uokik.gov.pl opublikowaliśmy wyjaśnienia, w jaki sposób będzie ustalana wysokość sankcji.   ...>

 
ilustracja do artykułu Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich - 10 porad dla przedsiębiorców

Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich - 10 porad dla przedsiębiorców 10 stycznia 2017 r. weszły w życie przepisy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów. Przedsiębiorca, który odrzuci reklamację konsumenta będzie musiał poinformować go o możliwości rozwiązania sporu pozasądowo. Prowadzisz firmę - przeczytaj porady UOKiK, który ułatwią ci spełnienie nowych obowiązków. Opracowanie UOKiK odpowiada na wątpliwości przedstawicieli biznesu dotyczące stosowania nowych przepisów. Pobierz je ze strony UOKiK. Sprawdź też pytania i odpowiedzi.  ...>

 

 

Zobacz też publikacje UOKiK poświęcone ochronie konkurencji

Wyjaśnienia dla przedsiębiorców - Przeszukania UOKiK, Warszawa 2019
Zmowy przetargowe, Warszawa 2017
Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich od 10 stycznia 2017 roku
 

 

Pomoc dla konsumentów

Pomoc dla konsumentów
Jesteś konsumentem? Masz problem z nieuczciwym przedsiębiorcą? 801 440 220 oraz 22 290 89 16 – to numery infolinii konsumenckiej, gdzie uzyskasz pierwszą pomoc w przypadku sporu. Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora, prowadzona przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich i Fundację Konsumentów. W przypadkach wymagających analizy dokumentów można korzystać z bezpłatnych porad prawnych prowadzonych drogą elektroniczną pod adresem [SCODE]cG9yYWR5QGRsYWtvbnN1bWVudG93LnBs[ECODE]. Konsumenci mogą również udać się do Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej, gdzie uzyskają poradę osobistą, telefoniczną i mailową w sprawach prostych oraz złożonych. Poznaj sposoby rozwiązywania spraw w przypadku indywidualnych naruszeń praw konsumenta, w tym związanych ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych, pocztowych, bankowych lub transportu...>

 
Kontrola IH zabawek - podsumowanie 2020 roku

Kontrola IH zabawek - podsumowanie 2020 roku Prawie 1000 zabawek, ponad 550 przedsiębiorców – to efekty kontroli Inspekcji Handlowej w 2020 roku. Sprawdziliśmy, czy są dobrze oznakowane i bezpieczne dla najmłodszych domowników. Co czwarty produkt zakwestionowaliśmy - najczęściej brakowało danych producenta lub importera. ...>

Zobacz też inne informacje w kategorii Inspekcja Handlowa

 
#UOKiKtestuje - proszki do prania białych tkanin

#UOKiKtestuje - proszki do prania białych tkanin Prawie 200 testów, ponad 5 tys. wyników – UOKiK sprawdził jakość proszków do prania białych tkanin. Jak 10 popularnych marek poradziło sobie z usuwaniem plam? Sprawdź na uokik.gov.pl. Pobierz raport, a o szczegółowej metodologii badań dowiedz się z informacji z badania. ...>

Zobacz też inne informacje z kategorii #UOKiKtestuje

 
Konsumencie, sprawdź czy nie przepłacasz za prowadzenie rachunku

Konsumencie, sprawdź czy nie przepłacasz za prowadzenie rachunku O podwyżkach opłat za prowadzenie konta, przelewy, wypłaty z bankomatów i za inne czynności bank powinien poinformować konsumenta. Klienci, którzy nie korzystają aktywnie z konta bankowego, mogą rozważyć korzystanie z podstawowego rachunku płatniczego.   ...>

Zobacz też inne informacje w kategorii finanse

 
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności Przestępcy podszywają się pod serwisy oferujące szybkie przelewy (np. Dotpay, PayU, czy Przelewy24). Podstawione strony przestępców wyłudzają loginy i hasła do bankowości internetowej oraz kody autoryzacyjne zatwierdzające przelewy. Ofiary ataków, które nie zachowają ostrożności, mogą stracić swoje oszczędności. Nieświadomi konsumenci ujawniając swoją tożsamość przestępcom mogą doprowadzić do wykorzystania jej do zawarcia w ich imieniu umów i w konsekwencji np. zaciągnięcia zobowiązań finansowych. Jeśli podejrzewasz, że jesteś ofiarą internetowego oszustwa, zgłoś to jak najszybciej do swojego banku, a następnie zespołowi reagowania na incydenty CERT.PL (pod adresem https://incydent.cert.pl/) oraz najbliższej jednostce Policji. Wskazane powyżej instytucje przekażą Ci informacje na temat kolejnych działań. Masz też prawo złożyć reklamację do swojego banku. ...>

 
Istotny pogląd w sprawie "frankowiczów"

Istotny pogląd w sprawie
Istotny pogląd w sprawie, to pisemne stanowisko Prezesa UOKiK, w którym przedstawia argumenty i poglądy ważne dla danego sporu, opierając się na określonym stanie faktycznym i prawnym. ...>

 
Ostrzeżenie konsumenckie

Ostrzeżenia konsumenckie
Prezes UOKiK może wydać ostrzeżenie konsumenckie, jeżeli z zebranych w postępowaniu w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów informacji wynika szczególnie uzasadnione podejrzenie stosowania przez konkretnego przedsiębiorcę praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, która może spowodować znaczne straty lub niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu konsumentów. Ostrzeżenie jest podawane do publicznej wiadomości między innymi na stronie internetowej Urzędu: ostrzezenia_konsumenckie.php.

 

 

Zobacz też publikacje UOKiK poświęcone ochronie konsumentów

Pomoc Konsumencka, Warszawa 2019
Plakat, Seniorze nie daj się oszukać, Warszawa 2018
Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich od 10 stycznia 2017 roku
 

 

Sporządzanie sprawozdań z wykorzystaniem aplikacji SHRIMP

Sporządzanie sprawozdań z wykorzystaniem aplikacji SHRIMP
Aplikacja SHRIMP – System Harmonogramowania, Rejestracji i Monitorowania Pomocy Publicznej – umożliwia przekazywanie bezpośrednio do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej oraz informacji o jej nieudzieleniu bezpośrednio, w trybie on-line. Do tej pory z aplikacji korzystały gminy, powiaty, samorząd województwa, dyrektorzy i naczelnicy urzędów skarbowych, a także minister właściwy ds. transportu (oraz jednostki mu podległe lub przez niego nadzorowane).

 
UOKiK notyfikował przedłużenie programów pomocowych

UOKiK notyfikował przedłużenie programów pomocowych 13 listopada 2020 r. UOKiK notyfikował Komisji Europejskiej przedłużenie programów pomocowych, których celem jest wsparcie polskich przedsiębiorców w związku z epidemią Covid-19.   ...>

Więcej informcji z kategorii pomoc publiczna

 
Zmowa przetargowa - decyzja Prezesa UOKiK

Zmowa przetargowa - decyzja Prezesa UOKiK Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał decyzję w sprawie zmowy przetargowej. Przedsiębiorcy zajmujący się dowozem uczniów w niedozwolony sposób wpływali na wyniki zamówień publicznych - jeśli ich propozycje były najkorzystniejsze, wówczas zwycięzca rezygnował z zamówienia, tak aby została wybrana druga, droższa oferta podmiotu biorącego udział w zmowie. .  ...>

Więcej informcji z kategorii przetarg

 
Jak nie łamać prawa: rynek wodno-kanalizacyjny

Jak nie łamać prawa: rynek wodno-kanalizacyjny
Kiedy cena za wodę niskiej jakości powinna być obniżona? Czy mieszkańcy powinni płacić za przyłączenie do sieci wod-kan? Kiedy możliwe jest odcięcie dostaw i rozwiązanie umowy? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań – można znaleźć w poradniku. ...>

 

 

Zobacz też publikacje UOKiK poświęcone ochronie konkurencji

Poradnik wodociągowo-kanalizacyjny. Przegląd zagadnień w świetle decyzji UOKiK, Warszawa 2016
Świadczenie usług cmentarnych i pogrzebowych - obowiązki zarządcy cmentarza w świetle ustawy o o.k.i k., Warszawa 2014
Ocena siły rynkowej przedsiębiorstw w postępowaniach antymonopolowych
 

 

Zobacz także:
Służba CywilnaUE