Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
UOKiK wygrywa w sądzie - Prominent
< poprzedni | następny > 04.10.2012
Spółka Prominent CF naruszała zbiorowe interesy konsumentów – Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził decyzję Prezes UOKiK. Utrzymana została również kara finansowa, która wyniosła blisko 40 tys. zł.
Wyrok sądu dotyczy decyzji Prezes UOKiK z października 2010 r. Przeprowadzone postępowanie wykazało wówczas, że wzorzec umowy pożyczki, w oparciu o który Prominent zawierał umowy z konsumentami nie spełniał wymogów określonych w obowiązujących wtedy przepisach*. Urząd ustalił m.in., że w umowach pożyczki przedsiębiorca zamieszczał nieprawdziwe i wprowadzające w błąd informacje m.in. o wysokości rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania oraz całkowitym koszcie pożyczki. Spółka pobierała również zbyt wysoką łączną kwotę wszystkich opłat, prowizji oraz kosztów związanych z zawarciem umowy pożyczki, która przekraczała maksymalną dopuszczalną przez ówczesne przepisy wysokość. Urząd zakwestionował także postanowienia przewidujące możliwość zatrzymania opłaty przygotowawczej w przypadku odstąpienia od umowy przez Prominent.
Zgodnie z obowiązującą do grudnia 2011 r. ustawą o kredycie konsumenckim, taka opłata mogła być zatrzymana przez przedsiębiorcę jedynie w szczególnych przypadkach. Zdaniem UOKiK praktyka spółki mogła być uciążliwa dla konsumentów, którzy zapłacili opłatę przygotowawczą i oczekiwali na przyznanie kredytu, a przedsiębiorca odstąpił od umowy, zatrzymując bezprawnie wysokość opłaty. Za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów Prezes Urzędu nałożyła na spółkę Prominent karę pieniężną w wysokości 39 564 zł.
Spółka skorzystała z przysługującego jej prawa i odwołała się od decyzji. 1 października 2012 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił odwołanie Prominent CF potwierdzając w całości decyzję Prezes UOKiK, w tym wysokość nałożonej kary. W ustnym uzasadnieniu SOKiK wskazał m.in., że przepisy ówczesnej ustawy o kredycie konsumenckim jednoznacznie i precyzyjnie określały obowiązki informacyjne kredytodawcy względem konsumenta.
Zgodnie z prawem przedsiębiorca, wobec którego została wydana decyzja przez Prezesa UOKiK, może się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Od wyroku SOKiK przysługuje możliwość złożenia apelacji do Sądu Apelacyjnego.
* W grudniu 2011 weszły w życie przepisy znowelizowanej ustawy o kredycie konsumenckim.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, niedozwolone praktyki, kara, sokik, sąd, Prominent CF
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (116 KB, doc, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie