Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Pomoc publiczna - badanie przedsiębiorców

< poprzedni | następny > 09.10.2012

Pomoc publiczna - badanie przedsiębiorców

61 proc. przedsiębiorców słabo ocenia swoją wiedzę na temat prawa pomocy publicznej. Dla wielu problemem są skomplikowane procedury oraz biurokracja. To wnioski z najnowszego badania UOKiK

Informujemy, że w dniu 1 grudnia br. została uruchomiona nowa aplikacja SHRIMP2. Dostęp do nowej aplikacji jest możliwy poprzez stronę https://shrimp.uokik.gov.pl 
za pomocą dotychczasowego identyfikatora (loginu) oraz hasła do aplikacji SHRIMP.

Kontakt do administratorów aplikacji SHRIMP i SUDOP

Pomoc publiczna to środki przyznawane przez państwo, udzielane na warunkach korzystniejszych niż na rynku i uprzywilejowujące określonych przedsiębiorców. Są to m.in. różnego rodzaju subwencje, dodatki, zwolnienia podatkowe służące wsparciu przedsiębiorców z danego sektora (pomoc sektorowa), czy mniej rozwiniętych regionów UE (pomoc regionalna). Ze wstępnych danych napływających do UOKiK wynika, że w 2011 roku wysokość udzielonego wsparcia wyniosła 21,5 mld zł. Prezes Urzędu opiniuje projekty pomocy, notyfikuje je Komisji Europejskiej, reprezentuje rząd polski w postępowaniu przez Komisją i sądami europejskimi. Do obowiązków Prezes UOKiK należy również monitorowanie wsparcia udzielanego polskim przedsiębiorcom, czyli gromadzenie, przetwarzanie oraz przekazywanie informacji związanych z pomocą publiczną. Wszystkie podmioty udzielające pomocy przekazują Prezesowi Urzędu sprawozdania o udzielonej pomocy lub informację o jej nieudzieleniu. UOKiK regularnie sprawdza wiedzę przedsiębiorców na temat zasad przydzielania pomocy publicznej.

Prawie 25 proc. badanych przedsiębiorców ubiegało się o przydzielenie pomocy publicznej w latach 2010-2011. Najmniejsza skłonność do ubiegania się o wsparcie charakteryzowała mikro przedsiębiorstwa (13,8 proc.). Największa – duże firmy (30,2 proc.). Zgodnie z prawem, podmioty udzielające pomocy są zobowiązane do sporządzania i przedstawiania Prezesowi UOKiK sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej albo informacji o nieudzieleniu takiej pomocy w danym okresie sprawozdawczym

Jak przedsiębiorcy oceniają swoją wiedzę?

Większość badanych (61,8 proc.) ocenia swoją wiedzę jako słabą i raczej słabą. Najlepszą opinię na temat zasad pomocy publicznej miały mikro przedsiębiorstwa. Ankietowani musieli także wskazać instytucje, które udzielają pomocy publicznej - 40 proc. badanych  błędnie twierdzi, że to Prezes UOKiK udziela pomocy publicznej. Warto wspomnieć, że pomoc publiczna jest przyznawana przez państwo lub pochodzi ze środków państwowych.

W pozostałych przypadkach, odsetek prawidłowych odpowiedzi był wysoki. Ankietowani prawidłowo wskazywali np. na prezydentów, burmistrzów miast (84,5 proc.)

Czy przedsiębiorcy ubiegają się o pomoc publiczną?

Prawie 25 proc. badanych przedsiębiorców ubiegało się o przydzielenie pomocy publicznej w latach 2010-2011. Najmniejsza skłonność do ubiegania się o wsparcie charakteryzowała mikro przedsiębiorstwa (13,8 proc.). Największa – duże firmy (30,2 proc.). Przedsiębiorcy nie ubiegali się o udzielenie pomocy ze względu na brak takiej potrzeby, niewielką wartość wsparcia, brak wiedzy, informacji, czasu, biurokrację i skomplikowane procedury.

Badanie dotyczące znajomości prawa konkurencji oraz zasad przydzielania pomocy publicznej w Polsce przeprowadzone zostało od marca do maja 2012 roku wśród 1200 przedsiębiorców przez EU-Consult. Na pytania odpowiadali przedstawiciele czterech grup przedsiębiorstw zatrudniający: do 9 osób, od 10 do 49, od 50 do 249 i powyżej 250.

Warto pamiętać

Pomoc publiczna - badanie

Zgodnie z prawem, podmioty udzielające pomocy są zobowiązane do sporządzania i przedstawiania Prezesowi UOKiK sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej albo informacji o nieudzieleniu takiej pomocy w danym okresie sprawozdawczym. Należy to zrobić za pomocą aplikacji SHRIMP (System Harmonogramowania, Raportowania i Monitorowania Pomocy) lub na formularzu sprawozdawczym w formacie Excela. SHRIMP jest to aplikacja umożliwiająca wprowadzanie danych o udzielonej pomocy bezpośrednio przez organ udzielający pomocy w systemie on-line. Jednocześnie informujemy, że dodatkowe informacje i wyjaśnienia związane z rejestracją i użytkowaniem systemu SHRIMP dla podmiotów z województw: dolnośląskiego, kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, mazowieckiego i opolskiego dostępne są pod nr tel.: 22 55 60 443,  a dla województw: podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego, wielkopolskiego oraz zachodniopomorskiego pod nr tel. 22 55 60 134, w godz. 9.00-15.00, od poniedziałku do piątku. Pytania można również wysyłać na adres e-mail: shrimp@uokik.gov.pl. Więcej informacji o zasadach przyznawania pomocy publicznej znajduje się w publikacji UOKiK.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: +48 22 827 28 92, 55 60 314
Faks 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konkurencji, konkurencja, pomoc publiczna, badanie, prawo konkurencji

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Zmowa producentów pasz dla zwierząt - decyzja Prezesa UOKiK
Zmowa producentów pasz dla zwierząt - decyzja Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny stwierdził podział rynku przez producentów pasz dla zwierząt - zmowa  ograniczyła swobodę wyboru produktów rolnikom i sprzedawcom preparatów mlekozastępczych.   ...>

Kary za nieuczciwą sprzedaż na pokazach
Kary za nieuczciwą sprzedaż na pokazach

Ponad 3,5 mln zł – to suma kar nałożonych przez Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego na 6 firm, które łamały prawa konsumentów podczas pokazów oraz prezesa zarządu jednej z nich, który utrudniał przeprowadzenie kontroli.   ...>

#UOKiKtestuje - badamy pieluchy dla dzieci
#UOKiKtestuje - badamy pieluchy dla dzieci

Pracownicy laboratoriów UOKiK moczyli pieluszki, rozciągali, zapinali, odpinali - wykonali w sumie 230 różnych testów.   ...>

Zmowa przetargowa - decyzja Prezesa UOKiK
Zmowa przetargowa - decyzja Prezesa UOKiK

Poszkodowany w tej sprawie został organizator przetargu – gmina Tarnobrzeg, a pośrednio również podatnicy.   ...>

Kontrola IH - zabawki dla dzieci poniżej 3 roku życia
Kontrola IH - zabawki dla dzieci poniżej 3 roku życia

Czy zabawki twojego dziecka, takie jak książeczka do kąpieli czy kostka do gry są bezpieczne?   ...>

Uwaga na oszustów żerujących na koronawirusie - ostrzeżenie Prezesa UOKiK
Uwaga na oszustów żerujących na koronawirusie - ostrzeżenie Prezesa UOKiK

W czasie niepewności na rynkach finansowych ostrożnie podchodźmy do ofert dużego zysku bez ryzyka. Uważajmy także na propozycje szkoleń i zbiórek, które dostajemy od nieznanych osób czy organizacji. ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE