Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Warszawa: Europejska Agencja Reklamowa

< poprzedni | następny > 31.10.2012

Warszawa: Europejska Agencja Reklamowa

Wyłączenie odpowiedzialności za odwołanie, zmianę godziny oraz programu koncertu – to niektóre z zakwestionowanych przez Prezes UOKiK postanowień stosowanych przez Europejską Agencję Reklamową. Przedsiębiorca zobowiązał się do ich zmiany

Koncert

Europejska Agencja Reklamowa organizuje trasy koncertowe, wystawy oraz imprezy targowe. W związku ze skargami zgłaszanymi do UOKiK Urząd przeprowadził analizę wzorców umów stosowanych przez przedsiębiorcę. Wątpliwości Urzędu wzbudził stosowany przez Agencję regulamin określający m.in. warunki sprzedaży biletów wstępu na imprezy. W maju 2012 Prezes UOKiK wszczęła postępowanie przeciwko przedsiębiorcy.

W jego trakcie stwierdzono, że w regulaminie Europejskiej Agencji Reklamowej stosowane były postanowienia wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych. Zgodnie z jednym z nich przedsiębiorca mógł bez powiadomienia oraz zwrotu pieniędzy np. odwołać lub zmienić godzinę czy program koncertu. Zgodnie z prawem przedsiębiorca nie może dowolnie zmieniać warunków umowy ani wyłączyć swojej odpowiedzialności za jej złe wykonanie. W przypadku odwołania lub istotnych zmian w programie imprezy konsumentowi przysługuje prawo do zwrotu pieniędzy za niewykorzystany bilet oraz odszkodowania.

kontrola umów

W innych z kwestionowanych postanowień przedsiębiorca zastrzegł, że wyłącznie w sytuacji odwołania przez niego imprezy konsument ma możliwość zamiany lub zwrotu biletu. Jednocześnie nie dał takiej możliwości konsumentowi w przypadku, gdy to on rezygnuje z udziału w imprezie. Zdaniem Urzędu, takie postanowienie prowadzi do zachwiania równowagi kontaktowej stron umowy, stawiając organizatora imprezy w pozycji uprzywilejowanej. W wypadku bowiem rezygnacji konsumenta z udziału w imprezie organizator jest zobowiązany do zwrotu kwoty jaką zaoszczędził z związku z tym, że umowa nie została zrealizowana.

Dodatkowo w regulaminie znalazły się klauzule ograniczające odpowiedzialność Europejskiej Agencji Reklamowej za wypadki, utratę zdrowia oraz uszkodzenia słuchu podczas organizowanych przez nią imprez. Zdaniem Urzędu organizator jest odpowiedzialny za szkody na osobie powstałe przez to, że nie zapewnił on odpowiedniego bezpieczeństwa, sprzętu, pomieszczenia itp. Przedsiębiorca nie może swojej odpowiedzialności wyłączyć ani ograniczyć w drodze umowy.

Zgodnie z prawem postanowienia uznane przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za niedozwolone są wpisane do rejestru rejestru klauzul niedozwolonych prowadzonego przez Prezes UOKIK. Od tego momentu ich stosowanie w obrocie jest zabronione i nie wiążą one konsumenta z mocy prawa.

Cieszy fakt, że Europejska Agencja Reklamowa zobowiązała się do usunięcia niedozwolonych postanowień wskazanych przez Prezes UOKiK i wprowadzenia do obrotu nowego regulaminu.

Umowa

Urząd przypomina, że bezpłatne porady udzielane są przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, a także pod numerem infolinii 0 800 007 707. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można skorzystać także wysyłając pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl, który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz w oddziałach Federacji Konsumentów.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Delegatura UOKiK w Warszawie
Tel. 22 55 60 107
E-mail: warszawa@uokik.gov.pl

Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, bilety, imprezy, zakupy, regulamin, niedozwolone klauzule, delegatury, Warszawa

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE