Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Szczecińska Szkoła Wyższa Collegium Balticum - Decyzja UOKIK

< poprzedni | następny > 08.11.2012

Szczecińska Szkoła Wyższa Collegium Balticum - Decyzja UOKIK

Brak zwrotu wpisowego i opłat rekrutacyjnych w przypadku rezygnacji przez studenta z nauki, nieprecyzyjny sposób podwyższenia opłat za czesne - to zakwestionowane przez Prezes UOKiK postanowienia stosowane przez Szczecińską Szkołę Wyższą Collegium Balticum. Przedsiębiorca zobowiązał się do ich zmiany

Studenci

Szczecińska Szkoła Wyższa Collegium Balticum jest niepubliczną szkoła wyższą. Wątpliwości Urzędu wzbudził stosowany przez SSW Collegium Balticum regulamin określający m.in. opłaty ponoszone przez studentów (wpisowe, czesne itp). W grudniu 2011 roku Prezes UOKiK wszczęła postępowanie przeciwko uczelni. W jego trakcie stwierdzono, że w regulaminie szkoły znajdowały się postanowienia tożsame z wpisanymi do rejestru klauzul niedozwolonych.

Zgodnie z jednym z nich uczelnia zastrzegała, że w przypadku skreślenia studenta z listy, jego rezygnacji lub przerwania nauki – nie będzie zobowiązana do zwrotu wniesionych przez konsumenta opłat wpisowych i związanych z rekrutacją, a tym samym opłatom uiszczanym przez kandydata na studia nadano charakter bezzwrotny. Urząd uznał, że powody odmowy zwrotu ww. opłat szkoła określiła w taki sposób, że stanowiły one zamknięty katalog wykluczający zaistnienie jakiejkolwiek sytuacji uprawniającej konsumenta do ubiegania się o ich zwrot. W rezultacie takie uprawnienie zawsze ma charakter bezwarunkowy, nie uwzględnia zasad obrotu konsumenckiego i może stanowić zbyt daleko idącą ochronę przedsiębiorcy.

studenci

W innym z kwestionowanych postanowień przedsiębiorca zastrzegał, że wysokość czesnego może ulec podwyższeniu z początkiem każdego kolejnego semestru, jeśli wzrosną koszty utrzymania uczelni. Jednak nie uwzględnił faktu, że student musi zostać powiadomiony o zmianach w umowie i ich przyczynie. Zdaniem Urzędu, szkoła może podnieść czesne ze względów ekonomicznych, ale ma też obowiązek uzyskania zgody studenta na nowe warunki np. w postaci aneksu do umowy. Dodatkowo uczelnia musi podać dokładne  przyczyny podwyżek czesnego (np. wzrost wynagrodzenia kadry spowodowany wzrostem płacy minimalnej) i zagwarantować studentowi prawo do rezygnacji z umowy. 

Cieszy fakt, że Szczecińska Szkoła Wyższa Collegium Balticum zobowiązała się do usunięcia niedozwolonych postanowień wskazanych przez Prezes UOKiK i wprowadzenia nowego regulaminu.

Infolinia konsumencka

Urząd przypomina, że bezpłatne porady udzielane są przez miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, a także pod numerem infolinii 0 800 007 707. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można skorzystać także wysyłając pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl, który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz w oddziałach Federacji Konsumentów.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Delegatura UOKiK w Gdańsku
Tel. 58 346 29 32
E-mail: gdansk@uokik.gov.pl

Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: niedozwolone praktyki, edukacja, studenci, decyzja, delegatury, gdańsk

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE