Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Warszawa: Nierzetelna reklama
< poprzedni | następny > 16.11.2012
Sieć dyskontów wprowadzała konsumentów w błąd podczas swojej kampanii reklamowej - uznała Prezes UOKiK i nakazała spółce Lidl Polska Sklepy Spożywcze zaniechanie praktyki
Zgodnie z prawem, przedsiębiorcom nie wolno podejmować działań wprowadzających konsumentów w błąd. W rezultacie takich praktyk mogą oni zdecydować się na zakup towaru lub usługi, czego w normalnej sytuacji by nie zrobili. Przykładem nieuczciwej praktyki rynkowej jest emitowanie reklam zawierających nieprawdziwe informacje.
20 stycznia 2012 roku UOKiK opublikował raport dotyczący produktów oferowanych pod własną marką sieci handlowych. Był on wynikiem kontroli Inspekcji Handlowej, która sprawdziła 588 placówek handlowych. Pięć dni później spółka Lidl Polska Sklepy Spożywcze rozpoczęła kampanię reklamową odwołującą się do jego treści. W radiu, telewizji, prasie, na stronach internetowych i na bilbordach pojawiły się informacje, które wzbudziły wątpliwości Urzędu m.in. nieprawdziwie informując, że sieć uzyskała najlepszy ogólny wynik w zakresie jakości i oznakowania w badaniu.
W lutym br. Urząd wszczął postępowanie w ramach którego analizowano treść i formę komunikatów reklamowych rozpowszechnianych przez sieć dyskontów. W jego wyniku stwierdzono, że kampania reklamowa spółki Lidl wprowadzała konsumentów w błąd. W opinii Urzędu informacja dotycząca najlepszego wyniku uzyskanego przez sieć dyskontów była nieprawdziwa, spółka nierzetelnie przedstawiła wyniki raportu z kontroli administracyjnej.
Ponadto Prezes UOKiK uznała, że reklamy przygotowane przez spółkę mogły sugerować że autorem treści zawartych w nich jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W opinii Prezes UOKiK spółka nierzetelnie wykorzystując wyniki raportu Inspekcji Handlowej oraz używając autorytetu Urzędu w swojej kampanii wprowadzała konsumentów w błąd. Prezes UOKiK nakazała Lidl Polska Sklepy Spożywcze zaniechanie rozpowszechniania wprowadzających w błąd reklam i nałożyła na karę pieniężną w wysokości 1 826 547 zł. Decyzja nie jest prawomocna przedsiębiorca może odwołać się do sądu.
Konsumenci, którzy zostali wprowadzeni w błąd mogą dochodzić roszczeń na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która daje im możliwość wytoczenia powództwa w indywidualnych sporach z przedsiębiorcami. W toku takiego postępowania sąd weryfikuje, czy dana praktyka rynkowa przedsiębiorcy jest nieuczciwa. W takim przypadku to przedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że stosowana przez niego praktyka rynkowa nie wprowadza konsumentów w błąd. Bezpłatną pomoc mogą uzyskać od rzeczników konsumentów lub pod numerem telefonu 800 007 707, czynnym od poniedziałku do piątku w godzinach od 09:00 do 17:00. Ponadto pomoc zapewnia Federacja Konsumentów w swoich oddziałach.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Delegatura UOKiK w Warszawie
Tel. 22 55 60 107
E-mail: warszawa@uokik.gov.pl
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: konsumenci, ochrona konsumentów, zakupy, reklama, warszawa, Lidl, reklama wprowadzająca w błąd
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (124,5 KB, doc, 2016.06.14)
- Decyzja nr RWA-25/2012 (445,13 KB, pdf, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie