Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Katowice: Tauron Ciepło zmienia praktykę

< poprzedni | następny > 20.12.2012

Katowice: Tauron Ciepło zmienia praktykę

Niezgodne z prawem zastrzeganie możliwości wstrzymania dostaw ciepła, uchylanie się od odpowiedzialności za niedotrzymanie warunków umowy - to przykłady niedozwolonych praktyk stosowanych przez Tauron Ciepło. Spółka zobowiązała się do zmiany kwestionowanych działań

Energia

Spółka Tauron Ciepło z Katowic zajmuje się m.in. dostarczaniem energii cieplnej na terenie 15 miast Śląska, Zagłębia i Małopolski. W czerwcu 2012 r. Prezes UOKiK wszczęła dwa postępowania przeciwko spółce: w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów oraz nadużywania pozycji dominującej. Wykazały one, że niezgodne z prawem było aż 12 klauzul używanych w umowach z konsumentami oraz dwie w kontraktach zawieranych z odbiorcami instytucjonalnymi.

Zgodnie z jednym z zakwestionowanych postanowień w umowach z odbiorcami indywidualnymi spółka zastrzega, że dostawy ciepła mogą być wstrzymane w przypadku każdego naruszenia postanowień umowy, którą konsument zawarł ze spółką. Tymczasem, zgodnie z prawem, przedsiębiorca może odciąć konsumentowi ogrzewanie tylko w ściśle określonych sytuacjach m.in. ze względu na zagrażający bezpieczeństwu stan techniczny instalacji.  Inną niedozwoloną praktyką jest niedopełnienie przez Tauron Ciepło obowiązku określenia wysokości bonifikat przysługujących konsumentom, gdy nastąpiło ograniczenie dostarczanej mocy cieplnej w porównaniu do mocy określonej w umowie. Zgodnie z prawem, w takim przypadku wzorce umowne powinny określać, w jaki sposób powinna zostać obniżona cena. Tymczasem Tauron Ciepło w ogóle nie określa wysokości bonifikat.

Energia

W przypadku umów z przedsiębiorcami, zakwestionowane zostało m.in. uchylanie się przez spółkę od odpowiedzialności za szkody powstałe u odbiorcy w wyniku wstrzymania dostaw ciepła z powodu awarii. Zgodnie z prawem przedsiębiorca może wyłączyć swoją odpowiedzialność jedynie w sytuacjach, które powstały bez jego winy. Treść umowy stosowanej przez Tauron Ciepło dopuszcza taką możliwość w każdej sytuacji.

W trakcie postępowania spółka zobowiązała się do zmiany zakwestionowanych postanowień. Dlatego Prezes UOKiK odstąpiła od nałożenia kar finansowych i nałożyła na Tauron Ciepło obowiązek wprowadzenia odpowiednich zmian w obowiązujących wzorcach umownych oraz zawarcia aneksów do obowiązujących już umów. Dotyczy to zarówno umów z konsumentami, jak i przedsiębiorcami.

Zapisy w umowach

Więcej informacji na temat umów o dostawę mediów w zakładce pytania i odpowiedzi w serwisie internetowym Urzędu. Natomiast bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw konsumenci uzyskają u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów w urzędach miejskich lub starostwach powiatowych albo pod numerem telefonu 800 007 707 czynnym od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 17.00. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można skorzystać także wysyłając pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl, który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz w oddziałach Federacji Konsumentów.

Ponadto przy Urzędzie Regulacji Energetyki działa Punkt Informacyjny dla Odbiorców Paliw i Energii, który udziela pomocy konsumentom w sporach z przedsiębiorstwami energetycznymi w zakresie niewykonania lub nienależytego wykonania umowy.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Delegatura UOKiK w Katowicach
Tel. 32 256 46 96
E-mail: katowice@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, energia, energetyka, delegatury, Katowice, Tauron Ciepło

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry