Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Telefonia komórkowa - błędne reklamy

< poprzedni | następny > 12.02.2013

Telefonia komórkowa - błędne reklamy

Reklamy telefonii prepaid 36,6 oraz Simplus wprowadzały konsumentów w błąd – uznała Prezes UOKiK i nałożyła na operatora – spółkę Polkomtel – karę w wysokości blisko 4,5 mln zł

Dorota Grudzień-Barbachowska, UOKiK

Komentarz Doroty Grudzień-Barbachowskiej, Dyrektor Delegatury UOKiK w Warszawie na temat decyzji dotyczącej spółki Polkomtel

Nieprawdziwe informacje przekazywane przez przedsiębiorcę mogą wpłynąć na decyzje konsumenta. Jest on wówczas narażony na podjęcie decyzji o zakupie produktu lub usługi, której nie podjąłby, gdyby wiedział o rzeczywistych warunkach oferty. Wprowadzanie konsumentów w błąd, w tym nieczytelny sposób prezentacji istotnych danych jest niezgodne z prawem.

Jedna z ostatnich decyzji stwierdzających stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych dotyczy spółki Polkomtel - operatora sieci komórkowej świadczącego m.in. oferty telefonii na zasadach przedpłaty, w tzw. systemie prepaid. Konsument doładowując konto - płaci z góry za jednostki, z których może skorzystać w określonym przez operatora czasie.

Postępowanie przeciwko Polkomtelowi Urząd wszczął w grudniu 2010 roku. Wątpliwości Prezes UOKiK dotyczyły kampanii z 2009 roku reklamujących usługi prepaid. Pierwsza zachęcała do wyboru oferty 36,6 - być może nie zasłużyłeś na prezent… Druga reklamowała ofertę Simplus - Profil Tanio do wszystkich.

Analiza zebranych materiałów wykazała, że informacje umieszczone m.in. w ulotkach, spotach telewizyjnych oraz na plakatach i billboardach wprowadzały w błąd co do rzeczywistych opłat za połączenia. W reklamach operator podkreślał, że cena połączenia telefonicznego do wszystkich sieci wynosi 29 groszy za minutę. Jednocześnie w tych samych przekazach w sposób nieczytelny podawał, że promocją nie jest objęta jedna z sieci komórkowych. Zdaniem Urzędu, m.in. poprzez zastosowanie wielkości i koloru czcionki, a także tła i kierunku tekstu - informacje na temat wyłączenia z oferty jednego z operatorów były podane w sposób nieprecyzyjny, trudny do odczytania przez konsumenta i uniemożliwiły zapoznanie się z rzeczywistymi warunkami. Ponadto w przypadku oferty 36,6 operator nie poinformował, że atrakcyjna cena obowiązywała jedynie do wybranych przez użytkownika numerów sieci stacjonarnych i komórkowych po ich wcześniejszym odpłatnym ustaleniu.

Telekomunikacja

Pobierz:  "Nieuczciwe praktyki rynkowe - Przewodnik"

Prezes UOKiK uznała, że spółka Polkomtel reklamując swoje usługi telefonii prepaid wprowadziła konsumentów w błąd. Za stosowanie niezgodnych z prawem praktyk nałożyła na operatora karę w wysokości 4 494 233 zł. Decyzja nie jest prawomocna, spółka odwołała się do sądu.

To nie jedyny stwierdzony przez Urząd przypadek stosowania nieuczciwej reklamy przez operatora telefonii komórkowej. 21 stycznia br. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził decyzję Prezes UOKiK dotyczącą wprowadzającej w błąd kampanii reklamowej Orange Tylko SIM.

Wyrok sądu dotyczy decyzji z grudnia 2010 roku. Prezes UOKiK stwierdziła wówczas, że reklama operatora sieci Orange - Polskiej Telefonii Komórkowej Centertel - wprowadzała konsumentów w błąd. Spółka informowała, że cena połączenia telefonicznego do wszystkich w ramach promocji Tylko SIM wynosi od 25 groszy za minutę. Tymczasem cena połączenia telefonicznego do spółki P4 – operatora sieci Play - wynosiła od 37 groszy za minutę. Wyrok nie jest prawomocny, ponieważ spółka ma prawo złożyć apelację.

Pomoc dla konsumentów

W przypadku indywidualnego sporu z przedsiębiorcą konsumenci mogą zwrócić się o bezpłatną poradę do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów lub zadzwonić pod bezpłatny numer infolinii 800 007 707. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można skorzystać także wysyłając pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl, który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz w oddziałach Federacji Konsumentów.

Infolinia konsumencka

Dochodzenie roszczeń może ułatwić również ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która daje konsumentom możliwość wytoczenia powództwa w ich indywidualnych sporach z przedsiębiorcami. W toku takiego postępowania sąd weryfikuje, czy dana praktyka rynkowa przedsiębiorcy jest nieuczciwa. W takim przypadku to przedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że stosowana przez niego praktyka rynkowa nie wprowadza konsumentów w błąd.

Dodatkowe informacje:

Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 556 03 14
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Delegatura UOKiK w Warszawie
Tel. 22 556 01 07
E-mail: warszawa@uokik.gov.pl
Fax 22 826 11 86

 

Tagi: telekomunikacja, kara, decyzja, reklama, operator, postępowanie, Polkomtel,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Zmowa producentów pasz dla zwierząt - decyzja Prezesa UOKiK
Zmowa producentów pasz dla zwierząt - decyzja Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny stwierdził podział rynku przez producentów pasz dla zwierząt - zmowa  ograniczyła swobodę wyboru produktów rolnikom i sprzedawcom preparatów mlekozastępczych.   ...>

Kary za nieuczciwą sprzedaż na pokazach
Kary za nieuczciwą sprzedaż na pokazach

Ponad 3,5 mln zł – to suma kar nałożonych przez Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego na 6 firm, które łamały prawa konsumentów podczas pokazów oraz prezesa zarządu jednej z nich, który utrudniał przeprowadzenie kontroli.   ...>

#UOKiKtestuje - badamy pieluchy dla dzieci
#UOKiKtestuje - badamy pieluchy dla dzieci

Pracownicy laboratoriów UOKiK moczyli pieluszki, rozciągali, zapinali, odpinali - wykonali w sumie 230 różnych testów.   ...>

Zmowa przetargowa - decyzja Prezesa UOKiK
Zmowa przetargowa - decyzja Prezesa UOKiK

Poszkodowany w tej sprawie został organizator przetargu – gmina Tarnobrzeg, a pośrednio również podatnicy.   ...>

Kontrola IH - zabawki dla dzieci poniżej 3 roku życia
Kontrola IH - zabawki dla dzieci poniżej 3 roku życia

Czy zabawki twojego dziecka, takie jak książeczka do kąpieli czy kostka do gry są bezpieczne?   ...>

Uwaga na oszustów żerujących na koronawirusie - ostrzeżenie Prezesa UOKiK
Uwaga na oszustów żerujących na koronawirusie - ostrzeżenie Prezesa UOKiK

W czasie niepewności na rynkach finansowych ostrożnie podchodźmy do ofert dużego zysku bez ryzyka. Uważajmy także na propozycje szkoleń i zbiórek, które dostajemy od nieznanych osób czy organizacji. ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE