Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Gdańsk: Białogardzka Spółdzielnia Mieszkaniowa
< poprzedni | następny > 13.02.2013
Prawo do rozwiązania umowy bez wcześniejszego wezwania, brak odpowiedzialności za awarie TV kablowej, Internetu – to przykłady niedozwolonych postanowień stosowanych przez Białogardzką Spółdzielnię Mieszkaniową. Przedsiębiorca zaprzestał stosowania większości sprzecznych z prawem klauzul
Postępowanie przeciwko Białogardzkiej Spółdzielni Mieszkaniowej zostało wszczęte we wrześniu 2012 roku. Świadczy ona usługi dostępu do Internetu oraz telewizji kablowej. Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziły postanowienia w umowach i regulaminach świadczenia usług telekomunikacyjnych. UOKiK ustalił, że są one tożsame z tymi, które są wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych – oznacza to, że ich stosowanie jest zakazane, a także niezgodne z przepisami prawa telekomunikacyjnego.
Urząd miał zastrzeżenia m.in. do postanowień, na podstawie których przedsiębiorca w każdej sytuacji wyłączał swoją odpowiedzialność za zakłócenia w emisji programów, brak dostępu do usług, utratę danych. Tymczasem, zgodnie z prawem, każdy usługodawca odpowiada za prawidłowe wykonanie umowy. Zabronione jest arbitralne wyłączanie lub ograniczanie odpowiedzialności przedsiębiorcy, za nienależyte wykonywanie umowy, w szczególności, że określone zdarzenia mogą wystąpić z winy spółdzielni.
Wątpliwości Urzędu dotyczyły także postanowienia, zgodnie z którym spółdzielnia mogła natychmiastowo wypowiedzieć umowę z konsumentem, który zalegał z płatnościami za jeden okres rozliczeniowy. Zgodnie z prawem, wypowiedzenie umowy powinno być poprzedzone wezwaniem do uregulowania zobowiązania. Jeżeli konsument nadal nie uiściłby należności, przedsiębiorca dopiero wtedy miałby prawo do wypowiedzenia kontraktu.
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na Białogardzką Spółdzielnię Mieszkaniową karę 39 869 zł. Decyzja nie jest ostateczna – Spółdzielnia wniosła odwołanie do sądu. Przedsiębiorca zaprzestał stosowania większości kwestionowanych klauzul, został ponadto zobowiązany do aneksowania umów – oznacza to, że zostaną z nich usunięte niedozwolone klauzule.
Pomoc
Bezpłatnych porad udzielają powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów. O pomoc można także poprosić: Federację Konsumentów pod bezpłatnym numerem 800 007 707 i w jej oddziałach, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod adresem porady@dlakonsumentow.pl.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Delegatura UOKiK w Gdańsku
Tel. 58 346 29 32
E-mail: gdansk@uokik.gov.pl
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konsumentów, rejestr klauzul niedozwolonych, umowa, regulamin, decyzja, spółdzielnia mieszkaniowa, telewizja, delegatury, Białogard, Gdańsk
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (125,5 KB, doc, 2016.06.14)
- Decyzja nr RGD-43/2012 (257 KB, pdf, 2016.06.14)
- Komentarz Romana Jarząbka, Dyrektora Delegatury UOKiK w Gdańsku na temat decyzji dotyczącej spółki Białogardzkiej Telewizji Kablowej (format: MP3, rozmiar: 5,99 MB) (5,99 MB, mp3, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie