Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Indywidualne Konta Emerytalne - Decyzje UOKiK

< poprzedni | następny > 20.02.2013

Indywidualne Konta Emerytalne - Decyzje UOKiK

10 decyzji z łączną karą ponad 36 mln zł – to rezultaty kontroli umów o indywidualne konta emerytalne. Kwestionowano np. brak odpowiedzialności za operacje pieniężne, wydłużenie terminu na wypłatę środków po śmierci ubezpieczonego

Dorota Grudzień-Barbachowska, UOKiK

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5


Komentarz Doroty Grudzień-Barbachowskiej, Dyrektor Delegatury UOKiK w Warszawie na temat rezultatów kontroli umów o indywidualne konta emerytalne

Konsument, który decyduje się na oszczędzanie w tzw. III filarze może odkładać pieniądze m.in. na indywidualnym koncie emerytalnym (ike). W zależności od wybranej formy oszczędzania, stroną umowy o ike może być m.in. biuro maklerskie, zakład ubezpieczeń, bank lub fundusz inwestycyjny. Wydane przez Prezes UOKiK decyzje są wynikiem kontroli umów o indywidualne konta emerytalne przygotowanej przez UOKiK w lutym 2012 roku.

Łącznie Urząd wydał 19 decyzji: na 10 przedsiębiorców nałożono sankcje finansowe za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów w łącznej wysokości ponad 36 mln zł, poza tym na 6 nałożono kary za nieudzielenie w terminie informacji w postępowaniu UOKiK. W przypadku dwóch przedsiębiorców Prezes Urzędu przyjęła zobowiązanie do zmiany praktyki, w jednym przypadku umorzono postępowanie. Klauzule zakwestionowane przez Prezes UOKiK są sprzeczne z ustawą o ike i ikze, prawem bankowym, a także wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych. Najwyższe kary finansowe zostały nałożone na PKO BP, BRE Bank, Millennium Bank, PZU Życie, BGŻ, ING TUnZ.

kontrola umów

PKO BP i Millennium Bank

Wątpliwości w przypadku obu banków wzbudził brak odpowiedzialności za przeprowadzanie operacji pieniężnych. Zgodnie z prawem, umowa o prowadzenie rachunku bankowego musi określać m.in. odpowiedzialność przedsiębiorcy za nieprawidłowe rozliczenia pieniężne oraz wysokość odszkodowania za poniesione z tego tytułu straty. Konsument musi wiedzieć jakie prawa mu przysługują w razie niewywiązania się banku z kontraktu. Ma to szczególne znaczenie w przypadku umów, na podstawie których konsumenci lokują środki finansowe. W ocenie Prezes Urzędu nieinformowanie w umowach o wysokości odszkodowania, o które może starać się konsument, gdy przedsiębiorca nie wywiązuje się z umowy, stanowi naruszenie prawa.

Kolejna klauzula stosowana przez PKO BP nieprecyzyjnie informowała o powodach wypowiedzenia umowy, dopuszczając dowolną interpretację przedsiębiorcy. W konsekwencji bank mógł wypowiedzieć kontrakt z innych powodów, niewskazanych w umowie. W przypadku Millennium Bank Urząd zakwestionował praktykę niewskazywania w umowach ike przesłanek ich zmiany. Zgodnie z prawem, konsument musi mieć rzetelną informację o tym, w jakich sytuacjach bank może dokonać zmiany umowy.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na PKO BP karę finansową ponad 14,6 mln zł. Na Millennium Bank została nałożona kara ponad 2,8 mln zł. Decyzje nie są ostateczne, ponieważ oba banki odwołały się do sądu.

BRE Bank

Prezes Urzędu zarzuciła bankowi stosowanie 4 niedozwolonych klauzul umownych wpisanych do rejestru klauzul niedozwolonych. Jedną z zakwestionowanych klauzul jest postanowienie wyłączające odpowiedzialność banku w przypadku użycia przez osoby trzecie numeru identyfikacyjnego oraz haseł do kanałów dostępu do lokaty na rachunku. Ponadto bank przyznawał sobie prawo do czasowego ograniczenia dostępu do rachunku IKE i również nie ponosił za to odpowiedzialności. Niedozwolone jest arbitralne zwalnianie się z odpowiedzialności w każdej sytuacji. Zgodnie z prawem, każdy przedsiębiorca odpowiada za awarie czy usterki, które wystąpiły z jego winy.

oszczędzanie

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na BRE Bank karę finansową ponad 14,7 mln zł. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ bank odwołał się do sądu.

PZU Życie

Wątpliwości wzbudziło m.in. wydłużenie terminu na wypłatę środków po śmierci ubezpieczonego. Zgodnie z jednym z warunków PZU Życie wydłużyło ten termin do 30 dni, tymczasem zgodnie z ustawą o ike i ikze pieniądze powinny zostać wypłacone w ciągu 14 dni od złożenia wniosku. Zastrzeżenia wzbudziło także postanowienie, które decydowało o skuteczności doręczeń listów. W przypadku nieodebrania takiej korespondencji przez konsumenta, pismo było automatycznie uznawane za doręczone. Takie postanowienie może prowadzić do tego, że konsument, który z różnych przyczyn nie będzie mógł zapoznać się z listem, będzie musiał ponosić konsekwencje jego nie zawsze korzystnych treści. PZU Życie zaprzestało stosowania tej klauzuli.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na PZU życie karę finansową ponad 1,2 mln zł. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przedsiębiorca odwołał się do sądu.

ING TUnŻ

Wątpliwości wzbudziły m.in. nadmierne wymagania przy wypłacie środków. Jak się okazało, przedsiębiorca uzależnia wypłatę środków z ike po śmierci oszczędzającego od spełnienia dodatkowych warunków, które jednak nie wynikają z przepisów: zaświadczenia stwierdzającego przyczynę śmierci wystawionego przez lekarza lub stosowne władze. Zdaniem Prezes UOKiK, taka praktyka może utrudniać wypłatę środków osobom uprawnionym.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na ING TUnŻ karę finansową ponad 1 mln zł. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przedsiębiorca odwołał się do sądu.

Rozstrzygnięcia Prezes UOKiK – naruszenie zbiorowych interesów konsumentów:

  • Allianz Życie Polska, decyzja nr RWA-49/2012, umorzenie
  • Bank Gospodarki Żywnościowej w Warszawie, decyzja nr RWA-11/2012, kara finansowa 1 373 973 zł
  • BRE Bank w Warszawie, decyzja nr RWA-46/2012, kara 14 793 705 zł
  • BZ WBK Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych w Warszawie, decyzja nr 10/2012, kara finansowa 7 307 zł
  • ING Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie w Warszawie, decyzja nr RWA-54/2012, kara finansowa1 050 248 zł
  • Legg Mason Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych w Warszawie, decyzja nr RWA-13/2012, zobowiązanie do zmiany praktyki
  • Millennium Bank w Warszawie, decyzja nr RWA-45/2012, kara 2 857 389 zł.
  • Millennium Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych w Warszawie, decyzja nr RWA-50/2012, kara 9 900 zł
  • Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski w Warszawie, decyzja nr RWA-41/2012, kara finansowa 14 696 882     zł
  • Powszechny Zakład Ubezpieczeń na Życie w Warszawie, decyzja nr RWA-51/2012, kara finansowa 1 274 796 zł
  • Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych BNP Paribas Polska w Warszawie, decyzja nr RWA- 14/2012, kara finansowa 1 523 zł
  • Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych PZU w Warszawie, decyzja nr RWA-4/2012, zobowiązanie do zmiany praktyki
  • Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo-Kredytowych w Sopocie, decyzja nr RWA-56/2012, kara finansowa 34 359 zł

Kary za nieudzielenie informacji na żądanie Prezes UOKiK:

  • DB Securities Spółka Akcyjna w Warszawie, decyzja nr RWA-19/2012, kara finansowa 17 667 zł
  • Dom Maklerski TMS Brokers w Warszawie, decyzja nr RWA-29/2012, kara finansowa 17 667 zł
  • Generali Powszechne Towarzystwo Emerytalne w Warszawie, decyzja nr RWA-30/2012, kara finansowa 17 667 zł
  • Generali Życie Towarzystwo Ubezpieczeń w Warszawie, decyzja nr RWA-31/2012, kara finansowa 17 667 zł
  • Ipopema Asset Management Spółka Akcyjna w Warszawie, decyzja nr RWA-35/2012, kara finansowa 17 667 zł
  • Mercedes–Benz Bank Polska Spółka Akcyjna w Warszawie, decyzja nr RWA-34/2012, kara finansowa 26 501 zł

Pomoc dla konsumentów

Bezpłatną pomocą służą miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów, pomoc jest udzielana także pod numerem infolinii 800 007 707. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można skorzystać także wysyłając pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl, który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz w oddziałach Federacji Konsumentów.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, niedozwolone praktyki, IKE, finanse, wydarzenia, bank, Indywidualne konto emerytalne

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

UOKiK dla nauczycieli - portal konsument.edu.pl
UOKiK dla nauczycieli - portal konsument.edu.pl

Uczysz w szkole? Prowadzisz zajęcia dla młodzieży? Być może jesteś rodzicem? Wykorzystaj bezpłatne, nowoczesne narzędzie edukacyjne konsument.edu.pl. ...>

DVB-T2 - nowy standard telewizji naziemnej od 1 lipca 2022 roku
DVB-T2 - nowy standard telewizji naziemnej od 1 lipca 2022 roku

Prezes UOKiK przyłączył się do kampanii informacyjnej organizowanej przez Instytut Łączności - #GotowiNaDVBT2.     ...>

Gotowi na sezon jesienno-zimowy? - Inspekcja Handlowa sprawdza jakość kurtek i płaszczy
Gotowi na sezon jesienno-zimowy? - Inspekcja Handlowa sprawdza jakość kurtek i płaszczy

W wyniku kontroli Inspekcji Handlowej, okazało się, że co 5 przebadana odzież jest błędnie oznakowana.   ...>

Biedronka wykonuje  decyzję Prezesa UOKiK - bony dla konsumentów
Biedronka wykonuje decyzję Prezesa UOKiK - bony dla konsumentów

W wyniku decyzji Prezesa UOKiK właściciel sklepów Biedronka został zobowiązany do przeprowadzenia akcji edukacyjnej i quizu dla konsumentów.   ...>

Zgłoś swoją pracę magisterską lub doktorską i wygraj nawet 8000 zł
Zgłoś swoją pracę magisterską lub doktorską i wygraj nawet 8000 zł

29 października upływa termin przesłania prac na konkurs Prezesa UOKiK. Pula nagród wynosi 57 tys. zł. Zapraszamy do zgłoszenia swojej pracy. ...>

Kalkulator zmiany oprocentowania - policz i nie przelicz się
Kalkulator zmiany oprocentowania - policz i nie przelicz się

Przygotowaliśmy kalkulator, dzięki któremu możesz sprawdzić o ile orientacyjnie wzrośnie rata kredytu, gdy zmieni się jego oprocentowanie.   ...>

Dzień przedszkolaka - kontrola produktów dla dzieci
Dzień przedszkolaka - kontrola produktów dla dzieci

Inspekcja Handlowa na zlecenie Prezesa UOKiK skontrolowała oznakowanie oraz bezpieczeństwo produktów dla maluchów - zabawek, krzesełek do karmienia oraz łóżeczek dziecięcych.   ...>

Nieautoryzowane transakcje bankowe - postępowania wyjaśniające
Nieautoryzowane transakcje bankowe - postępowania wyjaśniające

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające, w których sprawdzi, jak banki rozpatrują reklamacje konsumentów związane z kradzieżą pieniędzy z konta oraz jakie stosują mechanizmy uwierzytelniania transakcji.   ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE