Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Ostrzeżenie w sprawie opłat za rozpatrzenie wniosku o udzielenie pożyczki

< poprzedni | następny > 27.03.2013

Ostrzeżenie w sprawie opłat za rozpatrzenie wniosku o udzielenie pożyczki

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przed świętami wspólnie zwracają uwagę na ryzyko związane z korzystaniem z usług firm pożyczkowych pobierających opłaty za rozpatrzenie wniosku o pożyczkę przed decyzją o jej ewentualnym przyznaniu

Małgorzata Cieloch, Rzecznik Prasowy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Małgorzata Cieloch, Rzecznik Prasowy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - porady dla konsumentów na temat kredytów konsumenckich

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5

W ramach bezpłatnej infolinii UKNF, obsługującej kampanię społeczną „Sprawdź, zanim podpiszesz” ok. 25 proc. z 3900 telefonów odebranych od początku listopada 2012 r. do połowy marca 2013 r.  dotyczyło opłat pobieranych przed podpisaniem umowy pożyczkowej.  Wśród zgłoszeń zdarzały się osoby, które w poszukiwaniu finansowania zdecydowały się na wniesienie opłaty, a następnie nie otrzymały ani pożyczki ani zwrotu opłaty.

UOKiK i UKNF przestrzegają konsumentów, by szczególną uwagę zwracali na zabezpieczenia oraz wszelkie opłaty wymagane przed udzieleniem pożyczki. Zanim konsument podpisze umowę, powinien jasno wiedzieć na jakich warunkach zostanie przyznana pożyczka, by jednoznacznie określić czy je spełnia. Wpłacanie środków finansowych  kredytodawcy przed podpisaniem umowy o pożyczkę, bez znajomości jej warunków wiąże się z dużym ryzykiem. Do obu instytucji napływają skargi dotyczące problemu z odzyskaniem opłat wniesionych przed  podpisaniem umowy w przypadku negatywnej decyzji pożyczkodawcy.

Wysokość opłat za udzielenie kredytu konsumenckiego oraz tryb ich uiszczenia powinny zostać określone w umowie. Zgodnie z ustawą o kredycie konsumenckim, kredytodawca lub pośrednik kredytowy ma obowiązek przekazania kredytobiorcy przed podpisaniem umowy m.in.  informacji o czasie obowiązywania umowy, stopie oprocentowania kredytu oraz warunkach jej zmiany, całkowitej kwocie kredytu, terminach i sposobie wypłaty kredytu, a także rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania oraz całkowitej kwocie do zapłaty. W przypadku odstąpienia przez konsumenta od umowy o kredyt konsumencki w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy, kredytodawcy nie przysługują żadne inne opłaty, z wyjątkiem odsetek za czas korzystania z kapitału oraz opłat notarialnych i poniesionych na rzecz organów administracji publicznej.

Obecnie UOKiK prowadzi kontrolę, której celem jest zbadanie czy przedsiębiorcy oferujący usługi finansowe działają zgodnie z prawem w zakresie pobierania opłat od konsumentów oraz czy prawidłowo informują o kosztach swoich usług. Wyniki analiz Urzędu poznamy w połowie roku. Porady prawne oraz rady na co zwracać uwagę pożyczając pieniądze można znaleźć na stronie internetowej UOKiK w specjalnie przygotowanym poradniku.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, finanse, kredyty, pożyczki, usługi finasowe, kredyt konsumencki, niedozwolone klauzule

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE