Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

IX Wielkopolska Olimpiada Wiedzy Konsumenckiej

< poprzedni | następny > 15.04.2013

IX Wielkopolska Olimpiada Wiedzy Konsumenckiej

We wtorek poznamy zwycięzców Wielkopolskiej Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej. Finaliści zmierzą się z 75 pytaniami z zakresu prawa konsumenckiego. Patronat nad konkursem objęli Prezes UOKiK oraz Marszałek Województwa Wielkopolskiego

W IX edycji Olimpiady udział wzięło ponad 500 uczniów z wielkopolskich szkół ponadgimnazjalnych, spośród których wyłoniono 56 finalistów. 16 kwietnia o 10:00 w Sali Sesyjnej Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu odpowiedzą na 75 pytań. Najlepsi muszą wykazać się wiedzą z zakresu przepisów regulujących prawa konsumentów m.in. ustaw: o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, o usługach turystycznych, o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, o kredycie konsumenckim. Laureatami zostanie 5 najlepszych wielkopolskich uczniów.

Zwycięzcy otrzymają atrakcyjne nagrody rzeczowe ufundowane przez Prezes UOKiK, Rzecznika Ubezpieczonych - sponsora nagrody głównej, Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Fundację Edukacji Ubezpieczeniowej oraz Wielkopolski Inspektorat Inspekcji Handlowej. Na laureatów czekają cenne nagrody rzeczowe.

Rzecznik najlepszego powiatu w klasyfikacji drużynowej otrzyma puchar Prezesa UOKiK.

W tym roku uczestnicy, aby zakwalifikować się do finału musieli odpowiedzieć na m.in. poniższe pytania. Czy dorośli konsumenci znają na nie odpowiedź?

1. Małgorzata kupiła w poniedziałek (15 kwietnia) serek z terminem ważności do 30 kwietnia. We wtorek (16 kwietnia) otworzyła opakowanie, ale serek okazał się zepsuty. Reklamację może złożyć do:

a) środy (17 kwietnia)

b) wtorku (30 kwietnia)

c) piątku (19 kwietnia)

d) następnego poniedziałku (22 kwietnia)

2. Paweł posiadał umowę ubezpieczenia OC. W ramach tej umowy, po spowodowaniu wypadku komunikacyjnego otrzymał zgodę zakładu ubezpieczeń na wynajęcie adwokata w toczącym się wobec niego postępowaniu karnym. Po zakończeniu postępowania, zakład ubezpieczeń nie zwrócił jednak Pawłowi niezbędnych kosztów obrony w ww. postępowaniu karnym. Czy zakład ubezpieczeń miał prawo tak postąpić?

a) tak, ponieważ aby otrzymać zwrot kosztów należy otrzymać od zakładu ubezpieczeń zgodę oraz polecenie obrony

b) nie, jeżeli kwota do zapłaty mieści się w granicach sumy gwarancyjnej ubezpieczenia, do zwrotu kosztów wystarczająca jest zgoda zakładu ubezpieczeń

c) nie, do zwrotu kosztów wystarczająca jest zgoda zakładu ubezpieczeń, bez względu na wysokość sumy gwarancyjnej ubezpieczenia

d) tak, ponieważ aby otrzymać zwrot kosztów należy otrzymać polecenie od zakładu ubezpieczeń

3. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKiK) w postępowaniu przeciwko Markowi Z. - pośrednikowi w obrocie nieruchomościami uznał za niedozwoloną klauzulę w umowie pośrednictwa o treści: „W przypadku odstąpienia od umowy w ciągu 1 roku od jej zawarcia pośrednikowi należy się odstępne w wysokości dwukrotności prowizji”. Klauzulę tę wpisano do rejestru niedozwolonych klauzul umownych. Jan znalazł taką samą klauzulę w swojej umowie, zawartej z innym pośrednikiem - Dariuszem S. Czy ta klauzula wiąże Jana?

a) tak, bo SOKiK nie prowadził postępowania przeciwko pośrednikowi - Dariuszowi S.

b) nie, ale tylko pod warunkiem, że Prezes UOKiK stwierdzi, że klauzule stosowane przez przedsiębiorców – Marka Z. i Dariusza S. mają taką samą treść

c) nie, ale tylko pod warunkiem, że SOKiK dopisze Dariusza S. do listy pośredników stosujących tę klauzulę

d) nie, ale tylko pod warunkiem, że ww. klauzula nie była indywidualnie uzgodniona z Janem

Konkurs jest organizowany przez: Delegaturę UOKiK w Poznaniu, Urząd Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Wielkopolski Inspektorat Inspekcji Handlowej, Rzecznika Ubezpieczonych, Poznański Klub Federacji Konsumentów, a także miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów.


*Poprawne odpowiedzi: 1.c, 2.b, 3.d

Dodatkowe informacje o konkursie:
Jarosław Krüger, Dyrektor Delegatury UOKiK w Poznaniu
ul. Zielona 8, 61-851 Poznań
Tel. 61 852 77 50
E-mail: poznan@uokik.gov.pl

Dodatkowe informacje dla dziennikarzy:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314
E-mail malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

 

Tagi: konsumenci, ochrona konsumentów, olimpiada, edukacja, delegatury, Poznań, finał, wydarzenia

Pliki do pobrania

Galeria zdjęć

IX Wielkopolska Olimpiada Wiedzy Konsumenckiej

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE