Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

IX Wielkopolska Olimpiada Wiedzy Konsumenckiej

< poprzedni | następny > 15.04.2013

IX Wielkopolska Olimpiada Wiedzy Konsumenckiej

We wtorek poznamy zwycięzców Wielkopolskiej Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej. Finaliści zmierzą się z 75 pytaniami z zakresu prawa konsumenckiego. Patronat nad konkursem objęli Prezes UOKiK oraz Marszałek Województwa Wielkopolskiego

W IX edycji Olimpiady udział wzięło ponad 500 uczniów z wielkopolskich szkół ponadgimnazjalnych, spośród których wyłoniono 56 finalistów. 16 kwietnia o 10:00 w Sali Sesyjnej Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu odpowiedzą na 75 pytań. Najlepsi muszą wykazać się wiedzą z zakresu przepisów regulujących prawa konsumentów m.in. ustaw: o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, o usługach turystycznych, o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, o kredycie konsumenckim. Laureatami zostanie 5 najlepszych wielkopolskich uczniów.

Zwycięzcy otrzymają atrakcyjne nagrody rzeczowe ufundowane przez Prezes UOKiK, Rzecznika Ubezpieczonych - sponsora nagrody głównej, Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Fundację Edukacji Ubezpieczeniowej oraz Wielkopolski Inspektorat Inspekcji Handlowej. Na laureatów czekają cenne nagrody rzeczowe.

Rzecznik najlepszego powiatu w klasyfikacji drużynowej otrzyma puchar Prezesa UOKiK.

W tym roku uczestnicy, aby zakwalifikować się do finału musieli odpowiedzieć na m.in. poniższe pytania. Czy dorośli konsumenci znają na nie odpowiedź?

1. Małgorzata kupiła w poniedziałek (15 kwietnia) serek z terminem ważności do 30 kwietnia. We wtorek (16 kwietnia) otworzyła opakowanie, ale serek okazał się zepsuty. Reklamację może złożyć do:

a) środy (17 kwietnia)

b) wtorku (30 kwietnia)

c) piątku (19 kwietnia)

d) następnego poniedziałku (22 kwietnia)

2. Paweł posiadał umowę ubezpieczenia OC. W ramach tej umowy, po spowodowaniu wypadku komunikacyjnego otrzymał zgodę zakładu ubezpieczeń na wynajęcie adwokata w toczącym się wobec niego postępowaniu karnym. Po zakończeniu postępowania, zakład ubezpieczeń nie zwrócił jednak Pawłowi niezbędnych kosztów obrony w ww. postępowaniu karnym. Czy zakład ubezpieczeń miał prawo tak postąpić?

a) tak, ponieważ aby otrzymać zwrot kosztów należy otrzymać od zakładu ubezpieczeń zgodę oraz polecenie obrony

b) nie, jeżeli kwota do zapłaty mieści się w granicach sumy gwarancyjnej ubezpieczenia, do zwrotu kosztów wystarczająca jest zgoda zakładu ubezpieczeń

c) nie, do zwrotu kosztów wystarczająca jest zgoda zakładu ubezpieczeń, bez względu na wysokość sumy gwarancyjnej ubezpieczenia

d) tak, ponieważ aby otrzymać zwrot kosztów należy otrzymać polecenie od zakładu ubezpieczeń

3. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKiK) w postępowaniu przeciwko Markowi Z. - pośrednikowi w obrocie nieruchomościami uznał za niedozwoloną klauzulę w umowie pośrednictwa o treści: „W przypadku odstąpienia od umowy w ciągu 1 roku od jej zawarcia pośrednikowi należy się odstępne w wysokości dwukrotności prowizji”. Klauzulę tę wpisano do rejestru niedozwolonych klauzul umownych. Jan znalazł taką samą klauzulę w swojej umowie, zawartej z innym pośrednikiem - Dariuszem S. Czy ta klauzula wiąże Jana?

a) tak, bo SOKiK nie prowadził postępowania przeciwko pośrednikowi - Dariuszowi S.

b) nie, ale tylko pod warunkiem, że Prezes UOKiK stwierdzi, że klauzule stosowane przez przedsiębiorców – Marka Z. i Dariusza S. mają taką samą treść

c) nie, ale tylko pod warunkiem, że SOKiK dopisze Dariusza S. do listy pośredników stosujących tę klauzulę

d) nie, ale tylko pod warunkiem, że ww. klauzula nie była indywidualnie uzgodniona z Janem

Konkurs jest organizowany przez: Delegaturę UOKiK w Poznaniu, Urząd Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Wielkopolski Inspektorat Inspekcji Handlowej, Rzecznika Ubezpieczonych, Poznański Klub Federacji Konsumentów, a także miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów.


*Poprawne odpowiedzi: 1.c, 2.b, 3.d

Dodatkowe informacje o konkursie:
Jarosław Krüger, Dyrektor Delegatury UOKiK w Poznaniu
ul. Zielona 8, 61-851 Poznań
Tel. 61 852 77 50
E-mail: poznan@uokik.gov.pl

Dodatkowe informacje dla dziennikarzy:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314
E-mail malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

 

Tagi: konsumenci, ochrona konsumentów, olimpiada, edukacja, delegatury, Poznań, finał, wydarzenia

Pliki do pobrania

Galeria zdjęć

IX Wielkopolska Olimpiada Wiedzy Konsumenckiej

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry