Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Dotacje dla organizacji pozarządowych
< poprzedni | następny > 03.11.2005

Ponad 2 mln złotych dotacji dla organizacji pozarządowych na realizację zadań z zakresu ochrony konsumentów przekazał w tym roku UOKiK. Największym beneficjentem jest Federacja Konsumentów, która otrzymała w sumie 1,5 mln złotych
Współpraca z organizacjami pozarządowymi, których statutowy cel stanowi wspieranie konsumentów, należy do kompetencji Prezesa UOKiK. Jest to także jeden z priorytetów Unii Europejskiej. Wspólnotowa Strategia Polityki Konsumenckiej zakłada większe zaangażowanie organizacji pozarządowych w ochronę słabszych uczestników rynku - w tym w proces tworzenia prawa oraz konsultowania norm i standardów, a także w prowadzenie kampanii informacyjnych i edukacyjnych.
Również w rządowej Strategii Polityki Konsumenckiej na lata 2004 - 2006, za której realizację odpowiedzialny jest UOKiK, oprócz zadań zlecanych dotychczas organizacjom pozarządowym - takich jak prowadzenie bezpłatnego poradnictwa dla konsumentów - zaplanowano uruchomienie nowych narzędzi ochrony słabszych uczestników rynku. Należy do nich między innymi infoteka udostępniająca on-line niezależne oraz rzetelne informacje o produktach i usługach. Za pomocą infolinii telefonicznej konsumenci będą mogli natomiast dowiedzieć się o przysługujących im prawach. Przewidziane jest ponadto zrealizowanie programów edukacyjnych, zwłaszcza adresowanych do młodych konsumentów.
Realizacja tych działań zostanie powierzona organizacjom pozarządowym wyłonionym w drodze konkursów grantowych - w najbliższym czasie zostaną ogłoszone konkursy m.in. na zorganizowanie i prowadzenie infoteki i infolinii konsumenckiej. Finansowanie zapewni unijny program Transition Facility 2004. Budżet przewidziany w jego ramach na realizowane przez organizacje pozarządowe projekty adresowane do konsumentów przekracza milion euro. Za ich przygotowanie i koordynację odpowiedzialny jest między innymi UOKiK.
Oprócz środków unijnych Urząd przekazuje organizacjom pozarządowym dofinansowanie z budżetu. W bieżącym roku UOKiK przyznał już 11 dotacji w łącznej wysokości około 2,2 mln złotych. Podobna suma przewidziana jest na rok przyszły.
Największym beneficjentem jest Federacja Konsumentów, która otrzymała w sumie 1,5 mln złotych - z czego 1,1 mln na prowadzenie bezpłatnego poradnictwa i pomoc słabszym uczestnikom rynku w dochodzeniu roszczeń. FK realizuje również zlecone przez UOKiK zadania sporządzania pozwów w imieniu i na rzecz konsumentów oraz udzielanie im pomocy prawnej w prowadzeniu spraw przed sądami. Federacja otrzymała ponadto dotacje na przeprowadzenie ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej na temat bezpiecznego korzystania z internetu, a także na opracowanie publikacji poświęconych ochronie przed niezamówioną korespondencją handlową oraz sądowi polubownemu przy Urzędzie Regulacji Telekomunikacji i Poczty.
Stowarzyszenie Konsumentów Polskich realizuje zlecone przez Urząd zadania konsultacji prawnych dla miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów oraz redagowanie dla nich biuletynu. SKP wygrało również konkurs na szkolenia. W ich ramach zorganizowane zostaną warsztaty dla rzeczników, w trakcie których poruszone zostaną między innymi kwestie występowania przed sądem w imieniu konsumentów, formułowania pozwów, pism procesowych i apelacji. Łącznie dotacje dla SKP wyniosły w bieżącym roku prawie 430 tys. złotych.
UOKiK wsparł ponadto kwotą niemal 150 tys. złotych przeprowadzenie testów porównawczych dwóch produktów (batonów czekoladowych i kremów do rąk) przez Polskie Towarzystwo Ekonomiki Gospodarstwa Domowego. Natomiast fundacja Centrum Konsumenckie otrzymała od Urzędu dotację w wysokości ponad 67 tys. złotych na przeprowadzenie szkoleń dla przedsiębiorców z zakresu prawa chroniącego konsumentów.
Zasady zlecania organizacjom pozarządowym zadań z zakresu ochrony konsumentów i procedury przekazywania im środków finansowych określa ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Zgodnie z nią Urząd przekazuje dotację na przeprowadzenie konkretnych działań w drodze otwartego konkursu ofert. Organizacje pozarządowe mogą również występować z inicjatywą realizacji zadań publicznych. Każdą wpływającą ofertę UOKiK jest zobowiązany rozpatrzyć w ciągu dwóch miesięcy od jej otrzymania. W przypadku potwierdzenia jej zasadności, Urząd otwiera konkurs na objęte nią zadanie.
Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (152,5 KB, doc)
Warto przeczytać
Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>
Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe. ...>
UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>
Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV. ...>
Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency. ...>
Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego. ...>
Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt dla konsumentów
Porady dla konsumentów:
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 22 290 89 16 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora, prowadzona przez Fundację Konsumentów.
- Pomoc dla konsumentów
- Rzecznicy konsumentów
-
Kontakt do Urzędu
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
plac Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
e-mail uokik@uokik.gov.pl
- Publikacje i poradniki
-
Raporty i sprawozdania
- Raporty - Kontrole wzorców umownych
- Raporty - Badania rynku
- Raporty - Wyroby podlegające dyrektywom nowego podejścia
- Raporty, informacje i sprawozdania Inspekcji Handlowej
- Raporty - Jakość paliw
- Raporty z udzielonej pomocy publicznej
- Raporty z kontroli wewnętrznej i zewnętrznej
- Raporty z projektów badawczych z zakresu ochrony konkurencji
- Raporty z badań konsumenckich zrealizowanych na zlecenie UOKiK
- Sprawozdania z działalności Urzędu
- Sprawozdania z funkcjonowania powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów
- Praca
-
Bazy, rejestry i systemy
- Baza Decyzji Prezesa UOKiK
- Baza wyroków dotyczących Decyzji Prezesa UOKiK
- Rejestr klauzul niedozwolonych
- Rejestr wyrobów niebezpiecznych
- Rejestr produktów nie spełniających szczegółowych wymagań bezpieczeństwa
- Rejestr podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich
- Rejestr podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową oraz zasady wykonywania zawodowej działalności lobbingowej
- System Rapex
- SHRIMP - System Harmonogramowania Rejestracji i Monitorowania Pomocy
- SUDOP - System Udostępniania Danych o Pomocy Publicznej
-
Przetargi
Najnowsze ogłoszenia o przetargach w UOKiK:
- (07.04.2021) Dostawa urządzeń laboratoryjnych dla laboratoriów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
- (23.03.2021) Usługa stałego utrzymania w czystości pomieszczeń biurowych i pomocniczych oraz terenu wokół budynku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z zapewnieniem środków czystości
- (12.03.2021) Usługa stałego utrzymania w czystości pomieszczeń biurowych i pomocniczych w budynkach Laboratorium i Delegatur Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz ze środkami czystości
- (02.03.2021) Dostawa odczynników chemicznych na potrzeby Laboratoriów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2021 r
-
Paliwa
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (360,09 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (165,28 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista stacji paliwowych oraz stacji zakładowych skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (209,56 KB, pdf, 2020.12.31)
- Lista przedsiębiorców wytwarzających, magazynujących oraz hurtowni skontrolowanych w zakresie gazu skroplonego (LPG) w ramach systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw w okresie od 8 stycznia do 30 listopada 2020 r. (162,79 KB, pdf, 2020.12.31)