Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Dotacje dla organizacji pozarządowych
< poprzedni | następny > 03.11.2005
Ponad 2 mln złotych dotacji dla organizacji pozarządowych na realizację zadań z zakresu ochrony konsumentów przekazał w tym roku UOKiK. Największym beneficjentem jest Federacja Konsumentów, która otrzymała w sumie 1,5 mln złotych
Współpraca z organizacjami pozarządowymi, których statutowy cel stanowi wspieranie konsumentów, należy do kompetencji Prezesa UOKiK. Jest to także jeden z priorytetów Unii Europejskiej. Wspólnotowa Strategia Polityki Konsumenckiej zakłada większe zaangażowanie organizacji pozarządowych w ochronę słabszych uczestników rynku - w tym w proces tworzenia prawa oraz konsultowania norm i standardów, a także w prowadzenie kampanii informacyjnych i edukacyjnych.
Również w rządowej Strategii Polityki Konsumenckiej na lata 2004 - 2006, za której realizację odpowiedzialny jest UOKiK, oprócz zadań zlecanych dotychczas organizacjom pozarządowym - takich jak prowadzenie bezpłatnego poradnictwa dla konsumentów - zaplanowano uruchomienie nowych narzędzi ochrony słabszych uczestników rynku. Należy do nich między innymi infoteka udostępniająca on-line niezależne oraz rzetelne informacje o produktach i usługach. Za pomocą infolinii telefonicznej konsumenci będą mogli natomiast dowiedzieć się o przysługujących im prawach. Przewidziane jest ponadto zrealizowanie programów edukacyjnych, zwłaszcza adresowanych do młodych konsumentów.
Realizacja tych działań zostanie powierzona organizacjom pozarządowym wyłonionym w drodze konkursów grantowych - w najbliższym czasie zostaną ogłoszone konkursy m.in. na zorganizowanie i prowadzenie infoteki i infolinii konsumenckiej. Finansowanie zapewni unijny program Transition Facility 2004. Budżet przewidziany w jego ramach na realizowane przez organizacje pozarządowe projekty adresowane do konsumentów przekracza milion euro. Za ich przygotowanie i koordynację odpowiedzialny jest między innymi UOKiK.
Oprócz środków unijnych Urząd przekazuje organizacjom pozarządowym dofinansowanie z budżetu. W bieżącym roku UOKiK przyznał już 11 dotacji w łącznej wysokości około 2,2 mln złotych. Podobna suma przewidziana jest na rok przyszły.
Największym beneficjentem jest Federacja Konsumentów, która otrzymała w sumie 1,5 mln złotych - z czego 1,1 mln na prowadzenie bezpłatnego poradnictwa i pomoc słabszym uczestnikom rynku w dochodzeniu roszczeń. FK realizuje również zlecone przez UOKiK zadania sporządzania pozwów w imieniu i na rzecz konsumentów oraz udzielanie im pomocy prawnej w prowadzeniu spraw przed sądami. Federacja otrzymała ponadto dotacje na przeprowadzenie ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej na temat bezpiecznego korzystania z internetu, a także na opracowanie publikacji poświęconych ochronie przed niezamówioną korespondencją handlową oraz sądowi polubownemu przy Urzędzie Regulacji Telekomunikacji i Poczty.
Stowarzyszenie Konsumentów Polskich realizuje zlecone przez Urząd zadania konsultacji prawnych dla miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów oraz redagowanie dla nich biuletynu. SKP wygrało również konkurs na szkolenia. W ich ramach zorganizowane zostaną warsztaty dla rzeczników, w trakcie których poruszone zostaną między innymi kwestie występowania przed sądem w imieniu konsumentów, formułowania pozwów, pism procesowych i apelacji. Łącznie dotacje dla SKP wyniosły w bieżącym roku prawie 430 tys. złotych.
UOKiK wsparł ponadto kwotą niemal 150 tys. złotych przeprowadzenie testów porównawczych dwóch produktów (batonów czekoladowych i kremów do rąk) przez Polskie Towarzystwo Ekonomiki Gospodarstwa Domowego. Natomiast fundacja Centrum Konsumenckie otrzymała od Urzędu dotację w wysokości ponad 67 tys. złotych na przeprowadzenie szkoleń dla przedsiębiorców z zakresu prawa chroniącego konsumentów.
Zasady zlecania organizacjom pozarządowym zadań z zakresu ochrony konsumentów i procedury przekazywania im środków finansowych określa ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Zgodnie z nią Urząd przekazuje dotację na przeprowadzenie konkretnych działań w drodze otwartego konkursu ofert. Organizacje pozarządowe mogą również występować z inicjatywą realizacji zadań publicznych. Każdą wpływającą ofertę UOKiK jest zobowiązany rozpatrzyć w ciągu dwóch miesięcy od jej otrzymania. W przypadku potwierdzenia jej zasadności, Urząd otwiera konkurs na objęte nią zadanie.
Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (152,5 KB, doc)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie