Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Dotacje dla organizacji pozarządowych

< poprzedni | następny > 03.11.2005

Dotacje dla organizacji pozarządowych

Ponad 2 mln złotych dotacji dla organizacji pozarządowych na realizację zadań z zakresu ochrony konsumentów przekazał w tym roku UOKiK. Największym beneficjentem jest Federacja Konsumentów, która otrzymała w sumie 1,5 mln złotych

Współpraca z organizacjami pozarządowymi, których statutowy cel stanowi wspieranie konsumentów, należy do kompetencji Prezesa UOKiK. Jest to także jeden z priorytetów Unii Europejskiej. Wspólnotowa Strategia Polityki Konsumenckiej zakłada większe zaangażowanie organizacji pozarządowych w ochronę słabszych uczestników rynku - w tym w proces tworzenia prawa oraz konsultowania norm i standardów, a także w prowadzenie kampanii informacyjnych i edukacyjnych.


Również w rządowej Strategii Polityki Konsumenckiej na lata 2004 - 2006, za której realizację odpowiedzialny jest UOKiK, oprócz zadań zlecanych dotychczas organizacjom pozarządowym - takich jak prowadzenie bezpłatnego poradnictwa dla konsumentów - zaplanowano uruchomienie nowych narzędzi ochrony słabszych uczestników rynku. Należy do nich między innymi infoteka udostępniająca on-line niezależne oraz rzetelne informacje o produktach i usługach. Za pomocą infolinii telefonicznej konsumenci będą mogli natomiast dowiedzieć się o przysługujących im prawach. Przewidziane jest ponadto zrealizowanie programów edukacyjnych, zwłaszcza adresowanych do młodych konsumentów.


Realizacja tych działań zostanie powierzona organizacjom pozarządowym wyłonionym w drodze konkursów grantowych - w najbliższym czasie zostaną ogłoszone konkursy m.in. na zorganizowanie i prowadzenie infoteki i infolinii konsumenckiej. Finansowanie zapewni unijny program Transition Facility 2004. Budżet przewidziany w jego ramach na realizowane przez organizacje pozarządowe projekty adresowane do konsumentów przekracza milion euro. Za ich przygotowanie i koordynację odpowiedzialny jest między innymi UOKiK.


Oprócz środków unijnych Urząd przekazuje organizacjom pozarządowym dofinansowanie z budżetu. W bieżącym roku UOKiK przyznał już 11 dotacji w łącznej wysokości około 2,2 mln złotych. Podobna suma przewidziana jest na rok przyszły.


Największym beneficjentem jest Federacja Konsumentów, która otrzymała w sumie 1,5 mln złotych - z czego 1,1 mln na prowadzenie bezpłatnego poradnictwa i pomoc słabszym uczestnikom rynku w dochodzeniu roszczeń. FK realizuje również zlecone przez UOKiK zadania sporządzania pozwów w imieniu i na rzecz konsumentów oraz udzielanie im pomocy prawnej w prowadzeniu spraw przed sądami. Federacja otrzymała ponadto dotacje na przeprowadzenie ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej na temat bezpiecznego korzystania z internetu, a także na opracowanie publikacji poświęconych ochronie przed niezamówioną korespondencją handlową oraz sądowi polubownemu przy Urzędzie Regulacji Telekomunikacji i Poczty.


Stowarzyszenie Konsumentów Polskich realizuje zlecone przez Urząd zadania konsultacji prawnych dla miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów oraz redagowanie dla nich biuletynu. SKP wygrało również konkurs na szkolenia. W ich ramach zorganizowane zostaną warsztaty dla rzeczników, w trakcie których poruszone zostaną między innymi kwestie występowania przed sądem w imieniu konsumentów, formułowania pozwów, pism procesowych i apelacji. Łącznie dotacje dla SKP wyniosły w bieżącym roku prawie 430 tys. złotych.


UOKiK wsparł ponadto kwotą niemal 150 tys. złotych przeprowadzenie testów porównawczych dwóch produktów (batonów czekoladowych i kremów do rąk) przez Polskie Towarzystwo Ekonomiki Gospodarstwa Domowego. Natomiast fundacja Centrum Konsumenckie otrzymała od Urzędu dotację w wysokości ponad 67 tys. złotych na przeprowadzenie szkoleń dla przedsiębiorców z zakresu prawa chroniącego konsumentów.


Zasady zlecania organizacjom pozarządowym zadań z zakresu ochrony konsumentów i procedury przekazywania im środków finansowych określa ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Zgodnie z nią Urząd przekazuje dotację na przeprowadzenie konkretnych działań w drodze otwartego konkursu ofert. Organizacje pozarządowe mogą również występować z inicjatywą realizacji zadań publicznych. Każdą wpływającą ofertę UOKiK jest zobowiązany rozpatrzyć w ciągu dwóch miesięcy od jej otrzymania. W przypadku potwierdzenia jej zasadności, Urząd otwiera konkurs na objęte nią zadanie.


Dodatkowe informacje:
Elżbieta Anders, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: eanders@uokik.gov.pl

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE