Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Zakupy od akwizytora - decyzje UOKiK

< poprzedni | następny > 31.05.2013

Zakupy od akwizytora - decyzje UOKiK

Większość skontrolowanych przez UOKiK akwizytorów zobowiązała się do zmiany zakwestionowanych praktyk. Prezes Urzędu wydała już 13 decyzji, które podsumowują ubiegłoroczną kontrolę. Najczęściej przedsiębiorcy nie wręczali konsumentom obowiązkowego formularza odstąpienia od umowy albo w ogóle nie informowali o tej możliwości

Wydane decyzje są efektem kontroli Prezes UOKiK, która odbyła się w pierwszej połowie 2012 roku. Sprawdzano wzorce umów, sposoby prowadzenia prezentacji oraz informacje na stronach internetowych i te przekazywane konsumentom przez przedsiębiorców, którzy sprzedają produkty poza siedzibą przedsiębiorcy – czyli przez akwizytorów. Prezes UOKiK wszczęła 24 postępowania i skierowała do sądu 10 pozwów o uznanie stosowanych postanowień za niedozwolone.

W efekcie przeprowadzonych działań Prezes UOKiK wydała 13 decyzji – z czego 10 przedsiębiorców zobowiązało się do zmiany praktyk, na jednego nałożono karę finansową w wysokości 8 052 zł.

Utrudnianie odstąpienia od umowy

Prezes UOKiK najczęściej kwestionowała praktyki, które w rzeczywistości utrudniały konsumentom odstąpienie od umowy kupna-sprzedaży. Przedsiębiorcy nie wręczali konsumentom obowiązkowego formularza odstąpienia od umowy, albo informowali o tej możliwości bardzo małą, trudną do odczytania czcionką. W związku z tym klienci firm prowadzących sprzedaż w formie akwizycji, którymi bardzo często sa osoby starsze,  mogli nie wiedzieć o wszystkich przysługujących im w takiej sytuacji prawach. Warto przypomnieć, że zawierając umowę z akwizytorem mamy prawo odstąpienia od niej w ciągu 10 dni, korzystając z tego prawa, nie ponosimy żadnych kosztów. Przedsiębiorca musi poinformować konsumenta o tej możliwości oraz wręczyć formularz odstąpienia od umowy.

Z niektórych przeanalizowanych przez Urząd wzorców umów wynikało także, że konsument, który chciałby skorzystać z prawa do zwrotu towaru musiałby zrobić to osobiście w siedzibie przedsiębiorcy. Tymczasem zgodnie z prawem, tak samo skuteczne jest odesłać odesłanie towaru wraz z pisemną informacją o swojej decyzji.

Gwarancja i reklamacja

Przedsiębiorcy zaniedbali także obowiązek informacyjny - nie stosowali wymaganych przez ustawę o sprzedaży konsumenckiej pouczeń, że gwarancja nie ogranicza praw konsumenta do dochodzenia roszczeń z tytułu niezgodności towaru z umową. W związku z tym klient mógłby nie wiedzieć, że oprócz uprawnień wynikających z gwarancji może skorzystać z innej drogi dochodzenia roszczeń.

Działania UOKiK

Prezes Urzędu do tej pory zakończyła 13 postępowań administracyjnych ze wszczętych 24. Cieszy fakt, że większość przedsiębiorców zobowiązała się do zmiany zakwestionowanych praktyk – pozwoliło to na szybsze wyeliminowanie nieprawidłowości. 11 postępowań administracyjnych jest nadal w toku.

Rozstrzygnięcia UOKiK dotyczą:

  1. ACN COMMUNICATIONS Polska we Wrocławiu, decyzja nr RŁO 22/2013 – zobowiązanie do zmiany praktyk
  2. AMC Alfa METALCRAFT Corporation w Warszawie, decyzja nr RŁO 16/2013 – zobowiązanie do zmiany praktyk
  3. AVENA w Krakowie, decyzja nr RŁO 12/2013 – zobowiązanie do zmiany praktyk
  4. BECK IMPERIAL w Warszawie, decyzja nr RŁO 40/2012 – zobowiązanie do zmiany praktyk
  5. BENEDICA w Jeleniej Górze, decyzja nr RŁO 19/2013 – zobowiązanie do zmiany praktyk
  6. BIOMED w Dobieżynie, decyzja nr RŁO 11/2013 – zobowiązanie do zmiany praktyk
  7. DAN WITA w Grodzisku Mazowieckim, decyzja nr RLU 22/2012 - zaniechanie praktyki, nałożono karę finansową 8.052 zł
  8. HARMEDY w Buku, decyzja nr RŁO 17/2013– zobowiązanie do zmiany praktyk
  9. OGRÓD ZDROWIA w Gorzowie Wielkopolskim, decyzja nr RŁO 10/2013 – zobowiązanie do zmiany praktyk
  10. SWISAMED w Małdytach, decyzja nr RŁO 13/2013– zobowiązanie do zmiany praktyk
  11. VITALISEUR w Jabłonowie Pomorskim, decyzja nr RŁO 9/2013 – umorzenie
  12. VORWERK we Wrocławiu, decyzja nr RŁO 3/2013 – zobowiązanie do zmiany praktyk
  13. WELMAX s w Poznaniu RŁO 20/2013- zaniechanie praktyki. Nie nałożono kary ze względu na niski przychód

Pomoc dla konsumentów

O zasadach zakupów od akwizytora – prawach konsumentów i obowiązkach przedsiębiorców – informuje poradnik UOKiK. W przypadku sporów z przedsiębiorcą poprośmy o pomoc miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, pomoc jest udzielana także pod numerem infolinii 0 800 007 707. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można skorzystać także w Stowarzyszeniu Konsumentów Polskich oraz w oddziałach Federacji Konsumentów.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, niedozwolone praktyki, zakupy, niedozwolone klauzule, seniorzy, akwizycja, sprzedaż, decyzje

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry