Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Rynek usług wodociągowo-kanalizacyjnych

< poprzedni | następny > 04.06.2013

Rynek usług wodociągowo-kanalizacyjnych

23 decyzje dotyczące naruszenia przepisów przez przedsiębiorców działających na rynkach wodociągowo-kanalizacyjnych  wydała od początku roku Prezes UOKiK. Jedne z najnowszych rozstrzygnięć dotyczą gmin i przedsiębiorstw komunalnych z województw:  wielkopolskiego, zachodniopomorskiego oraz dolnośląskiego

Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5


Komentarz Prezes Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel na temat postępowań w sprawach usług wodno kanalizacyjnych

Ochrona konkurencji i zbiorowych interesów konsumentów na rynkach lokalnych jest jednym z priorytetów UOKiK. Od lat najwięcej nieprawidłowości uciążliwych dla mieszkańców ma miejsce w sektorze usług wodociągowo-kanalizacyjnych. Od początku roku wydane zostały 23 decyzje dotyczące tych rynków. 16 z nich dotyczyło nadużywania pozycji dominującej, natomiast 7 naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Obecnie trwają 34 kolejne postępowania oraz 40 wyjaśniających. Cieszy fakt, że przedsiębiorcy dobrowolnie zobowiązują się do zmiany kwestionowanych praktyk. W tym roku z takiej możliwości skorzystano w 15 przypadkach. Pozwoliło to na szybsze wyeliminowanie nieprawidłowości z rynku oraz uniknięcie kary finansowej przez przedsiębiorców.

Jedna z najnowszych decyzji dotyczy gminy Kostrzyn (woj. wielkopolskie). Bezpodstawnie nakładała ona na swoich kontrahentów obowiązek ponoszenia kosztów budowy części sieci - wykonywania włączenia do sieci wodociągowej (tzw. wcinki do sieci), w tym kosztów robocizny oraz zakupu niezbędnych materiałów. Zgodnie z przepisami odbiorcy mają obowiązek sfinansowania jedynie budowy przyłącza oraz  pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego. Gmina Kostrzyn dobrowolnie zobowiązała się do zmiany praktyki, dlatego Prezes UOKiK nie nałożyła na nią kary pieniężnej.

Niedozwolone działania stosował również Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Wałczu (woj. zachodniopomorskie). Prezes Urzędu wydała dwie decyzje dotyczące tego przedsiębiorcy. Pierwsza z nich dotyczyła nadużywania pozycji dominującej m.in. poprzez wyłączenie swojej odpowiedzialność w przypadku ograniczenia i wstrzymania dostaw wody i odbioru ścieków (np. w przypadku zanieczyszczenia wody), niezależnie od okoliczności. Zgodnie z prawem przedsiębiorca odpowiada za sytuację powstałą z jego winy, dlatego uchylanie się od odpowiedzialności w każdej sytuacji jest niedozwolone.

Zakwestionowane zostały również postanowienia, które spółka stosowała w umowach z konsumentami. Jedno z nich dotyczyło obciążania kontrahentów kosztami napraw wodomierza głównego, m.in. w przypadku niezabezpieczenia go przed działaniem warunków atmosferycznych. Tymczasem, zgodnie z przepisami koszt nabycia, zainstalowania oraz utrzymania wodomierza głównego ponosi przedsiębiorstwo kanalizacyjne. Ponadto w umowach zabrakło wymaganych informacji o sposobach i terminach rozpatrzenia reklamacji.

Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Wałczu uniknął kary finansowej ponieważ dobrowolnie zobowiązał się do zaprzestania praktyk ograniczających konkurencję oraz naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Prezes Urzędu wydała również decyzję dotyczącą Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji „NYSA” ze Zgorzelca (woj. dolnośląskie). Mieszkańcy, którzy chcieli przyłączyć swoje nieruchomości do sieci wodociągowo-kanalizacyjnej musieli ponieść opłaty m.in. za wydanie warunków technicznych z tytułu przyłączenia, uzgodnienie projektu budowlanego sieci i przyłączy oraz odbiór techniczny instalacji wodociągowych lub kanalizacyjnych. Tymczasem przepisy nie przewidują pobierania opłat za te czynności.  Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na PWiK „NYSA” została nałożona kara finansowa w wysokości blisko 8 tys. zł. (7 844,44 zł).

Opisane decyzje nie są ostateczne, przysługuje od nich odwołanie do sądu.

Szczegółową analizę sektora wodno-kanalizacyjnego, w tym dokładny opis przykładów łamania prawa można znaleźć w raporcie UOKiK Kierunki rozwoju ochrony konkurencji i konsumentów w sektorze wodociągowo-kanalizacyjnym. Zainteresowani tą tematyką powinni sięgnąć również po publikację Konkurencja na rynkach lokalnych wraz z wybranym orzecznictwem Prezesa UOKiK, którą bezpłatnie można zamówić faksem - 22 826 11 86, e-mailem - publikacje@uokik.gov.pl.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konkurencji, konkurencja, niedozwolone praktyki, usługi wodno-kanalizacyjne, decyzja, gmina, Kostrzyn, Wałcz, Zgorzelec

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE