Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Rynek usług wodociągowo-kanalizacyjnych
< poprzedni | następny > 04.06.2013
23 decyzje dotyczące naruszenia przepisów przez przedsiębiorców działających na rynkach wodociągowo-kanalizacyjnych wydała od początku roku Prezes UOKiK. Jedne z najnowszych rozstrzygnięć dotyczą gmin i przedsiębiorstw komunalnych z województw: wielkopolskiego, zachodniopomorskiego oraz dolnośląskiego
Ochrona konkurencji i zbiorowych interesów konsumentów na rynkach lokalnych jest jednym z priorytetów UOKiK. Od lat najwięcej nieprawidłowości uciążliwych dla mieszkańców ma miejsce w sektorze usług wodociągowo-kanalizacyjnych. Od początku roku wydane zostały 23 decyzje dotyczące tych rynków. 16 z nich dotyczyło nadużywania pozycji dominującej, natomiast 7 naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Obecnie trwają 34 kolejne postępowania oraz 40 wyjaśniających. Cieszy fakt, że przedsiębiorcy dobrowolnie zobowiązują się do zmiany kwestionowanych praktyk. W tym roku z takiej możliwości skorzystano w 15 przypadkach. Pozwoliło to na szybsze wyeliminowanie nieprawidłowości z rynku oraz uniknięcie kary finansowej przez przedsiębiorców.
Jedna z najnowszych decyzji dotyczy gminy Kostrzyn (woj. wielkopolskie). Bezpodstawnie nakładała ona na swoich kontrahentów obowiązek ponoszenia kosztów budowy części sieci - wykonywania włączenia do sieci wodociągowej (tzw. wcinki do sieci), w tym kosztów robocizny oraz zakupu niezbędnych materiałów. Zgodnie z przepisami odbiorcy mają obowiązek sfinansowania jedynie budowy przyłącza oraz pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego. Gmina Kostrzyn dobrowolnie zobowiązała się do zmiany praktyki, dlatego Prezes UOKiK nie nałożyła na nią kary pieniężnej.
Niedozwolone działania stosował również Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Wałczu (woj. zachodniopomorskie). Prezes Urzędu wydała dwie decyzje dotyczące tego przedsiębiorcy. Pierwsza z nich dotyczyła nadużywania pozycji dominującej m.in. poprzez wyłączenie swojej odpowiedzialność w przypadku ograniczenia i wstrzymania dostaw wody i odbioru ścieków (np. w przypadku zanieczyszczenia wody), niezależnie od okoliczności. Zgodnie z prawem przedsiębiorca odpowiada za sytuację powstałą z jego winy, dlatego uchylanie się od odpowiedzialności w każdej sytuacji jest niedozwolone.
Zakwestionowane zostały również postanowienia, które spółka stosowała w umowach z konsumentami. Jedno z nich dotyczyło obciążania kontrahentów kosztami napraw wodomierza głównego, m.in. w przypadku niezabezpieczenia go przed działaniem warunków atmosferycznych. Tymczasem, zgodnie z przepisami koszt nabycia, zainstalowania oraz utrzymania wodomierza głównego ponosi przedsiębiorstwo kanalizacyjne. Ponadto w umowach zabrakło wymaganych informacji o sposobach i terminach rozpatrzenia reklamacji.
Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Wałczu uniknął kary finansowej ponieważ dobrowolnie zobowiązał się do zaprzestania praktyk ograniczających konkurencję oraz naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
Prezes Urzędu wydała również decyzję dotyczącą Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji „NYSA” ze Zgorzelca (woj. dolnośląskie). Mieszkańcy, którzy chcieli przyłączyć swoje nieruchomości do sieci wodociągowo-kanalizacyjnej musieli ponieść opłaty m.in. za wydanie warunków technicznych z tytułu przyłączenia, uzgodnienie projektu budowlanego sieci i przyłączy oraz odbiór techniczny instalacji wodociągowych lub kanalizacyjnych. Tymczasem przepisy nie przewidują pobierania opłat za te czynności. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na PWiK „NYSA” została nałożona kara finansowa w wysokości blisko 8 tys. zł. (7 844,44 zł).
Opisane decyzje nie są ostateczne, przysługuje od nich odwołanie do sądu.
Szczegółową analizę sektora wodno-kanalizacyjnego, w tym dokładny opis przykładów łamania prawa można znaleźć w raporcie UOKiK Kierunki rozwoju ochrony konkurencji i konsumentów w sektorze wodociągowo-kanalizacyjnym. Zainteresowani tą tematyką powinni sięgnąć również po publikację Konkurencja na rynkach lokalnych wraz z wybranym orzecznictwem Prezesa UOKiK, którą bezpłatnie można zamówić faksem - 22 826 11 86, e-mailem - publikacje@uokik.gov.pl.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: ochrona konkurencji, konkurencja, niedozwolone praktyki, usługi wodno-kanalizacyjne, decyzja, gmina, Kostrzyn, Wałcz, Zgorzelec
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (127 KB, doc, 2016.06.14)
- Decyzja nr RPZ-8/2013 (238,07 KB, pdf, 2016.06.14)
- Decyzja nr RGD-6/2013 (252,27 KB, pdf, 2016.06.14)
- Decyzja nr RGD-4/2013 (234,19 KB, pdf, 2016.06.14)
- Decyzja nr RWR-12/2013 (209,79 KB, pdf, 2016.06.14)
- Prezes Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel nt. postępowań w sprawach usług wodno-kanalizacyjnych (mp3, rozmiar: 1,23 MB) (1,23 MB, mp3, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie