Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Pomoc kontrolowana - spółki motoryzacyjne

< poprzedni | następny > 26.09.2013

Pomoc kontrolowana - spółki motoryzacyjne

Spółki motoryzacyjne działające w specjalnych strefach ekonomicznych zachowały prawo do otrzymywania pomocy publicznej. Nominalna wartość pomocy udzielonej od 1 stycznia 2001 roku do 30 czerwca 2013 roku czterem spółkom wyniosła ponad miliard zł. Raport w tej sprawie UOKiK przekazał Komisji Europejskiej

Małgorzata Kozak, wiceprezes UOKiK

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5


Komentarz Małgorzaty Kozak wiceprezes UOKiK na temat pomocy publicznej dla sektora motoryzacyjnego

Zobacz więcej materiałów multimedialnych

W Polsce funkcjonuje 14 specjalnych stref ekonomicznych (SSE). Są to obszary, w których działalność gospodarcza prowadzona jest na preferencyjnch warunkach. Przedsiębiorcy korzystają z pomocy publicznej udzielanej w formie ulg podatkowych - zwolnienia z podatku dochodowego, a duże spółki (zatrudniające ponad 250 osób), które uzyskały zezwolenie na działalność w SSE przed 1 stycznia 2001 roku – dodatkowo z ulg w podatku od nieruchomości. Strefy mają na celu przyciąganie inwestycji do określonych regionów, tworzenie nowych miejsc pracy, a przez to wpływanie na rozwój poszczególnych obszarów kraju.

W wyniku negocjacji poprzedzających naszą akcesję do Unii Europejskiej, Polska została zobowiązana między innymi do przekazywania Komisji Europejskiej półrocznych sprawozdań z pomocy udzielonej spółkom z branży motoryzacyjnej, działającym na terenie stref. Są to przedsiębiorstwa, które uzyskały zezwolenie na działalność przed 1 stycznia 2001 roku: Fiat Powertrain Technologies Poland, General Motors Manufacturing Poland, General Motors Powertrain Poland (wcześniej Isuzu Motors Polska) oraz Volkswagen Motor Polska. Łącznie zatrudniają one ponad 5,7 tys. osób.

Zgodnie z nałożonymi na Polskę obowiązkami, całkowita wielkość pomocy dla każdej z tych spółek, w związku z realizacją inwestycji w sektorze motoryzacyjnym, nie może przekroczyć 30 proc. kosztów inwestycyjnych poniesionych przez nie do 31 grudnia 2006 roku, np. na zakup linii produkcyjnej, maszyn czy budowę hal.

Jak wynika z najnowszego, osiemnastego już raportu Urzędu przekazanego do KE, spółki nie przekroczyły dopuszczalnej wartości pomocy, dlatego nadal mogą korzystać ze wsparcia. Przedsiębiorcy korzystali m.in. ze zwolnień z podatku dochodowego, czy umorzenia podatku od nieruchomości. Łączna wysokość otrzymanego wsparcia do 30 czerwca 2013 roku wyniosła 1 072,3 mld zł – od czerwca 2012 roku zwiększyła się o 87,2 mln zł.

Pomoc publiczna dla spółek motoryzacyjnych

Najbliżej dopuszczalnego progu jest spółka General Motors Powertrain Poland (wcześniej Isuzu Motors Polska) – wartość otrzymanego przez nią do tej pory wsparcia wynosi 26,6 proc. jej kosztów inwestycyjnych. Na drugim miejscu znajduje się Fiat Powertrain Technologies Poland - uzyskał wsparcie w wysokości 17,6 proc. środków przeznaczonych przez spółkę na inwestycje. Trzecia ze spółek - Volkswagen Motor Polska – otrzymała pomoc odpowiadającą 17,5 proc. zainwestowanych kwot. Najmniejsze wsparcie – na poziomie 1,6 proc. wydatków na inwestycje – otrzymała spółka General Motors Manufacturing Poland.

Wyniki monitorowania pomocy publicznej udzielonej spółkom motoryzacyjnym w poprzednich latach znajdują się na stronie internetowej UOKiK.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail mcieloch@uokik.gov.pl

Tagi: pomoc publiczna, raport, Komisja Europejska, spółki motoryzacyjne, motoryzacja, specjalna strefa ekonomiczna

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry