Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

Uwaga! To jest strona archiwalna UOKiK. Aktualna strona znajduje się pod adresem: uokik.gov.pl

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Lublin: Najnowsze decyzje

< poprzedni | następny > 10.10.2013

Lublin: Najnowsze decyzje

24 decyzje od początku roku wydała Delegatura UOKiK w Lublinie. Najnowsze z nich dotyczą przedsiębiorców zajmujących się handlem w Internecie oraz zawierających umowy w mieszkaniach konsumentów

ezakupy

Delegatura UOKiK w Lublinie jest jednym z dziewięciu terenowych oddziałów Urzędu. Zajmuje się ona przede wszystkim zwalczaniem niedozwolonych praktyk przedsiębiorców mających swoje siedziby na terenie województwa lubelskiego oraz podlaskiego. Od początku 2013 r. wydała ona 24 decyzje w sprawie praktyk ograniczających konkurencję oraz naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

Jedna z nich dotyczy przedsiębiorcy prowadzącego sklep internetowy e-szlugi.pl, w którym sprzedawane są elektroniczne papierosy i akcesoria do nich. Zgodnie z prawem, konsument który decyduje się na zakupy on-line może zwrócić zakupiony towar, bez podania przyczyny w ciągu 10 dni od daty zakupu. Zakupiony produkt może użytkować w ramach tzw. zwykłego zarządu – co oznacza, że może sprawdzić, czy produkt jest zgodny z zapewnieniami sprzedającego, złożyć go, uruchomić, itd. Tymczasem przedsiębiorca wbrew przepisom zastrzegł, że  zwracany towar musi być kompletny, nie może nosić śladów użytkowania, oraz musi posiadać oryginalne, nie zniszczone opakowanie. Ponadto regulamin sklepu nakazywał konsumentom, że konieczne jest dołączenie oryginału dowodu sprzedaży do zwracanego towaru. Nie jest to jednak warunek wymagany przez prawo, a konsument może wysłać towar np. z kopią paragonu. Urząd odstąpił od nałożenia kary finansowej na przedsiębiorcę, a jedną z okoliczności łagodzących było dobrowolna zmiana jednego z zakwestionowanych postanowień umownych. Decyzja jest prawomocna.

eszlugi

Prawo rezygnacji w ciągu 10 dni przysługuje również konsumentom, którzy zawierają umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, np. podczas wizyt przedstawiciela handlowego. Co istotne, odstępujący od umowy nie może być obciążany żadnymi kosztami z tego tytułu. Delegatura UOKiK w Lublinie zakwestionowała działania Centrum Reklamy i Promocji  Proton  które zajmuje się sprzedażą kodowanych programów telewizyjnych oraz anten satelitarnych do ich odbioru. Przedsiębiorca wbrew prawu pobierał opłatę od konsumentów, którzy rezygnowali z umowy. Wynosiła ona kilkaset złotych lub 2 zł za każdy kilometr przejechany przez technika do klienta od siedziby firmy do miejsca instalacji, 220 zł za zamontowanie anteny i ustawienie sygnału oraz 100 zł za wydanie sprzętu z magazynu. Za naruszenie zbiorowych interesów na Centrum Reklamy i Promocji  Proton  została nałożona kara finansowa w wysokości 8 625 zł. Decyzja jest prawomocna..

Poza wydanymi decyzjami Delegatura w Lublinie prowadzi obecnie 62 postępowania. Jedno z nich dotyczy Spółdzielni Mieszkaniowej w Świdniku. Trwa analiza czy utrudnia ona prowadzenie działalności jednemu z przedsiębiorców telekomunikacyjnych, wykorzystując fakt, że świadczenie usług w budynkach przez nią administrowanych zależy wyłącznie od jej zgody. Urząd sprawdza m.in. czy uzależnianie pozwolenia na świadczenie usług od uzyskania zgody wszystkich mieszkańców budynków nie stanowi uciążliwych warunków umów. Takie działania przedsiębiorcy posiadającego pozycję dominującą na danym rynku są zabronione.

Delegatura w Lublinie zaczęła działać w listopadzie 1990 roku, dziewięć miesięcy po powstaniu Urzędu Antymonopolowego. W zasięgu jej działania znajdują się województwa lubelskie oraz podlaskie. Ośmioro pracowników czuwa na przestrzeganiem zasad konkurencji oraz reguł chroniących słabszych uczestników rynku. Dyrektorem Delegatury jest Ewa Wiszniowska.

Dodatkowe informacje:
Delegatura UOKiK w Lublinie
Tel. 81 532 35 31
E-mail: lublin@uokik.gov.pl

Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314 Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, e-zakupy, Lublin, e-papierosy, E-szlugi, Proton, delegatury

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki
PZPN i Ekstraklasa zmieniają praktyki

Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i  Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej.   ...>

Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK
Autocentrum AAA Auto - dwie decyzje Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>

Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące
Tucz kontraktowy - dwie decyzje zobowiązujące

Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego.   ...>

Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych
Nowe decyzje i postępowania Prezesa UOKiK w sprawie zatorów płatniczych

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych.   ...>

Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+
Decyzja Prezesa UOKiK - kara dla CANAL+

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>

Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK
Wakacje.pl - decyzja Prezesa UOKiK

Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty.   ...>

 

  
  

Do góry