Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

E-zakupy? UOKiK radzi

< poprzedni | następny > 23.12.2013

E-zakupy? UOKiK radzi

Konsumencie, kupując w Internecie masz więcej praw niż przy zakupach tradycyjnych. Możliwość zwrotu pełnowartościowego towaru to jedno z nich. Ale czy dotyczy to każdej sytuacji? Kto pokrywa wówczas koszty przesyłki zwrotnej? Jeśli masz wątpliwości, zajrzyj na stronę www.ezakupy.uokik.gov.pl i skorzystaj z porad UOKiK

Kupujemy w sieci coraz więcej dzięki czemu oszczędzamy czas oraz niejednokrotnie pieniądze. Co nas może do tego zniechęcać, to brak możliwości bezpośredniego obejrzenia, dotknięcia bądź przymierzenia rzeczy. Dlatego też internetowemu konsumentowi przysługuje tzw. prawo do namysłu - ma on 10 dni kalendarzowych na odstąpienie od umowy i rezygnację z zakupu, który nie spełnił jego oczekiwań. W tym czasie e-klient powinien poinformować o swej decyzji przedsiębiorcę, wysyłając stosowne oświadczenie (można również skorzystać z załączonego formularza). Nie trzeba przy tym podawać powodu odstąpienia od umowy.

ezakupy

Co ważne, niechciany produkt powinien być odesłany w stanie niezmienionym (niezniszczonym), ale może być rozpakowany. Wyjątkiem są tu płyty CD, DVD, czy programy komputerowe, które muszą zostać zwrócone w oryginalnym opakowaniu.

Pamiętajmy też, kiedy prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje. Dzieje się tak, gdy kontrahentem jest drugi konsument (osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej) oraz gdy kupowaliśmy na aukcji z opcją licytacji. Nie obejmuje ono także m.in. towarów wykonanych na specjalne zamówienie, prasy oraz biletów na imprezy rozrywkowe. Więcej informacji o sytuacjach, w których nie można odstąpić od umowy zawartej na odległość można znaleźć tutaj.

zakupywsieci

Wiele wątpliwości pojawia się także wokół kwestii na kim spoczywa koszt przesyłki zwrotnej. Przypominamy, że pokrywa go konsument, ale przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić klientowi równowartość ceny towaru oraz doliczone do niej wcześniej opłaty za dostawę.

Te oraz inne wyjaśnienia najczęstszych problemów związanych z zakupami w sieci znajdują się na specjalnej stronie uruchomionej przez Urząd www.ezakupy.uokik.gov.pl. W serwisie znaleźć można również przykłady klauzul niedozwolonych, wzory przydatnych pism oraz wskazówki gdzie i jak można uzyskać pomoc w przypadku zawarcia transakcji z nieuczciwym e-przedsiębiorcą.

Akcja UOKiK przypominająca o prawach osób kupujących w sieci trwa od 25 listopada br. Do tej pory wsparło ją 27 partnerów: Agora (Wyborcza.biz, Gazeta.pl), Allegro.pl, BezpiecznyeSklep.pl, Ceneo.pl, Ceneria.pl, Comperia.pl, e Commerce Polska - Izba Gospodarki Elektronicznej, Europejskie Centrum Konsumenckie, Frupi.pl, GoDealla.pl, Groupon.pl, Gruper.pl, Mensis.pl, Nokaut.pl, Notanio.pl, Okazje.eholiday.pl, Onet, porównywarka cen Okazje.info.pl, Opineo.pl, Hotmoney.pl (o2.pl), Skapiec.pl, Sklepy24.pl, SmartBay.pl, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, Szafa.pl, Trusted Shops, Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB.

Dodatkowe informacje na temat kampanii:

Agnieszka Jaczyńska, Naczelnik Wydziału Komunikacji Społecznej
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 55 60 201
Fax 22 826 11 86
E-mail: agnieszka.jaczynska@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, poradnik, ezakupy, aukcje internetowe, zakupy grupowe, ezakupy.uokik.gov.pl, kampania,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE