Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Zmowa cenowa - Wyposażenie łazienek

< poprzedni | następny > 17.03.2014

Zmowa cenowa - Wyposażenie łazienek

Dystrybutor wyposażenia łazienek – spółka Excellent przez 10 lat narzucała swoim partnerom handlowym ceny dalszej odsprzedaży produktów. W rezultacie niedozwolonego porozumienia konsumenci mogli być zmuszeni do płacenia wyższych cen za produkty takich marek jak: Excellent, Actima, Hansgrohe, Villeroy&Boch czy Huppe. Na przedsiębiorcę została nałożona kara finansowa w wysokości blisko 150 tys. zł

Dorota Karczewska, Dyrektor Delegatury UOKiK w Bydgoszczy
Wypowiedź Doroty Karczewskiej, Dyrektor Delegatury UOKiK w Bydgoszczy

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5

Taki zapis (wg. prawnika) nosi znamiona zmowy handlowej i działanie  na szkodę konsumenta / jest zabronione; proponuje ten zapis jakoś rozmyć lub usunąć – to fragment (pisownia oryginalna) korespondencji wysłanej do partnera handlowego przez przedstawiciela  spółki Excellent. Przedsiębiorca oferuje artykuły wyposażenia łazienek pod własną marką Excellent i Actima oraz jest dystrybutorem produktów m.in. Hansgrohe, Villeroy&Boch czy Huppe.

Postępowanie przeciwko spółce zostało wszczęte w sierpniu 2013 r. Z informacji uzyskanych przez Urząd, m.in. podczas kontroli z przeszukaniem, wynika, że zawarła ona niedozwolone porozumienie ze swoimi kontrahentami, którzy zajmowali się dalszą sprzedażą (hurtowa i detaliczną) produktów wyposażenia łazienek. Przedsiębiorcy zostali zobowiązani do stosowania cen minimalnych, co oznaczało, że musieli stosować narzucone stawki  lub udzielać od nich rabatu nie większego niż ustalony przez Excellent. Za samodzielną politykę cenową groziło im natychmiastowe rozwiązanie umowy bądź zapłata kary umownej. Niedozwolona praktyka trwała od 2003, a zakończyła się w 2013 r. Jej skutki mogli odczuć m.in. konsumenci, którzy urządzali lub remontowali łazienki i nie mogli kupić produktów objętych zmową taniej niż po cenach odgórnie ustalonych.

Za zawarcie niedozwolonego porozumienia, na spółkę Excellent została nałożona kara w wysokości 146 277 zł. Decyzja jest prawomocna.

Sankcji za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję można uniknąć  w zamian za współpracę z UOKiK, dzięki programowi łagodzenia kar leniency. Przedsiębiorca, który dostarczy dowody na istnienie kartelu, nie był jego inicjatorem i zaprzestał niedozwolonych działań może liczyć nawet na całkowite zwolnienie z sankcji pieniężnej. Odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące programu, nawet anonimowe, udzielają prawnicy UOKiK pod numerem telefonu: 22 55 60 555.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konkurencji, zmowa cenowa, wyposażenie łazienek, Excellent

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Kary za promowanie systemów typu piramida - decyzje Prezesa UOKiK
Kary za promowanie systemów typu piramida - decyzje Prezesa UOKiK

Przedsiębiorcy Mateusz Gużda, Zbigniew Lemański i Bartłomiej Żukiewicz propagowali zakazane systemy promocyjne typu piramida – stwierdził Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.   ...>

Przewaga kontraktowa - nowe przepisy
Przewaga kontraktowa - nowe przepisy

Dziś weszła w życie nowa ustawa o przewadze kontraktowej. Wprowadzone zmiany poprawią sytuację rolników i dostawców produktów w kontaktach z największymi podmiotami na rynku rolno-spożywczym.   ...>

InPost zmienia praktyki po interwencji Prezesa UOKiK
InPost zmienia praktyki po interwencji Prezesa UOKiK

Brak opłat za weryfikację przesyłek, których wymiary nie zgadzają się z podanymi przez konsumenta, wydłużenie terminu na odbiór przesyłek z punktów o ograniczonej dostępności – to niektóre ze zmian wdrażanych przez przedsiębiorcę.   ...>

Kulki magnetyczne - niebezpieczna zabawka. Kontrola
Kulki magnetyczne - niebezpieczna zabawka. Kontrola

W związku z informacjami medialnymi o wypadkach związanych z kulkami magnetycznymi, Inspekcja Handlowa przeprowadziła interwencyjną kontrolę.   ...>

"Obligacje społeczne" - postępowanie wyjaśniające Prezesa UOKiK
"Obligacje społeczne" - postępowanie wyjaśniające Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające wobec spółek Obligacje Społeczne Prosta SA, KFG SA, KFG Leasing sp. z o.o. i Prius29 Sp. z o.o.   ...>

Zmowa rynkowa? Daj sygnał! - rusza kampania Prezesa UOKiK
Zmowa rynkowa? Daj sygnał! - rusza kampania Prezesa UOKiK

Dziś – z okazji Światowego Dnia Konkurencji - startuje kampania „Zmowa rynkowa? Daj sygnał!”, która ma zwiększyć świadomość na temat naruszeń prawa konkurencji i zachęcić pracowników firm do przeciwdziałania im.   ...>

UOKiK dla nauczycieli - portal konsument.edu.pl
UOKiK dla nauczycieli - portal konsument.edu.pl

Uczysz w szkole? Prowadzisz zajęcia dla młodzieży? Być może jesteś rodzicem? Wykorzystaj bezpłatne, nowoczesne narzędzie edukacyjne konsument.edu.pl. ...>

Nieautoryzowane transakcje bankowe - postępowania wyjaśniające
Nieautoryzowane transakcje bankowe - postępowania wyjaśniające

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające, w których sprawdzi, jak banki rozpatrują reklamacje konsumentów związane z kradzieżą pieniędzy z konta oraz jakie stosują mechanizmy uwierzytelniania transakcji.   ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE