Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

X Wielkopolska Olimpiada Wiedzy Konsumenckiej

< poprzedni | następny > 02.04.2014

X Wielkopolska Olimpiada Wiedzy Konsumenckiej

W jakim terminie trzeba złożyć reklamację? Czy rzecznik konsumentów jest oskarżycielem publicznym w sprawach o wykroczenie na szkodę konsumentów? Takim pytaniom musieli stawić czoła wielkopolscy uczniowie szkół ponadgimnazjalnych. W eliminacjach na szczeblu powiatu do X Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej wzięło udział ponad 550 uczniów, do finału zakwalifikowało się 66 najlepszych

9 kwietnia poznamy laureatów Wielkopolskiej Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej. Wydarzeniu patronują Prezes UOKiK oraz Marszałek Województwa Wielkopolskiego. Finaliści zmierzą się z 75 pytaniami z zakresu prawa konsumenckiego. Laureatami zostanie najlepszych pięciu. W tym roku odbędzie się już dziesiąta edycja konkursu – do tej pory łącznie wzięło w nim udział ponad 4 500 wielkopolskich uczniów.

Zwycięzcy otrzymają atrakcyjne nagrody ufundowane przez Prezesa UOKiK, Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej, Rzecznika Ubezpieczonych, Fundację Edukacji Ubezpieczeniowej. Ogłoszenie wyników konkursu oraz uroczyste wręczenie nagród odbędzie się 9 kwietnia (środa) o godzinie 14:30 w Sali sesyjnej Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu.  

Rzecznik konsumentów najlepszego powiatu oraz powiat w klasyfikacji drużynowej otrzymają puchar Prezesa UOKiK.

O tym, że nie było łatwo dostać się do finału przekonali się uczestnicy eliminacji powiatowych. Świadczą o tym przykładowe pytania – jaka jest prawidłowa odpowiedź?

Pytanie nr 1: Rzecznik konsumentów:

  1. rozstrzyga w drodze decyzji spory pomiędzy przedsiębiorcami a konsumentami
  2. jest oskarżycielem publicznym w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów
  3. opiniuje decyzje w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów
  4. przekazuje roczne sprawozdanie z działalności Krajowej Radzie Rzeczników  Konsumentów

Pytanie nr 2: W Wigilię - 24 grudnia 2013 roku Krzyś otrzymał w prezencie płytę CD zakupioną przez jego brata w promocji w sklepie muzycznym trzy miesiące wcześniej. Tego samego dnia, po rozpakowaniu, okazało się, że płyta jest porysowana i nie odtwarza muzyki. W jakim terminie Krzyś powinien złożyć reklamację, aby mieć szansę na jej uwzględnienie?

  1. do 24 lutego 2014 r. (2 miesiące)
  2. do 7 stycznia 2014 r. (14 dni)
  3. ten termin upłynął już przed Wigilią
  4. przepisy nie precyzują tego terminu

Pytanie nr 3: Informacja „towar nie podlega reklamacji” jest zgodna z prawem:

  1. tylko przy likwidacji sklepu, pod warunkiem, że informacja zostanie umieszczona w widocznym miejscu
  2. gdy tak ustali sprzedawca, o czym poinformuje najpóźniej w chwili zapłaty za towar, pod warunkiem, że dotyczy to towaru używanego
  3. gdy towar jest przeceniony z uwagi na wskazaną przez sprzedawcę wadę i informacja dotyczy tylko tej wady
  4. informacja taka jest zawsze niezgodna z prawem

Konkurs jest organizowany przez: Delegaturę UOKiK w Poznaniu, Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, Wielkopolski Inspektorat Inspekcji Handlowej, Rzecznika Ubezpieczonych, Poznański Klub Federacji Konsumentów, a także miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów.

*Poprawne odpowiedzi: 1 B, 2 A, 3 C

Dodatkowe informacje dla mediów:

Delegatura UOKiK w Poznaniu – organizator konkursu
ul. Zielona 6, Poznań
Tel. 61 852 77 50
E-mail: poznan@uokik.gov.pl

Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: konsumenci, ochrona konsumentów, olimpiada, edukacja, Poznań, finał, delegatury,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE