Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

10 lat w Unii Europejskiej - UOKiK

< poprzedni | następny > 30.04.2014

10 lat w Unii Europejskiej - UOKiK

Lepsza ochrona konsumentów, w tym przed produktami zagrażającymi ich zdrowiu, skuteczniejsze wykrywanie praktyk ograniczających konkurencję - UOKiK podsumowuje 10 lat w Unii Europejskiej. W tym czasie Urząd  wydał ponad 2,5 tys. decyzji w sprawach godzących w interesy słabszych uczestników rynku i uczciwą rywalizację rynkową

Małgorzata Cieloch, Rzecznik Prasowy UOKiK
Wypowiedź Małgorzaty Cieloch, Rzecznika Prasowego UOKiK

Jedną ze zmian, którą przyniosło wejście Polski do Unii Europejskiej był swobodny dostęp do dóbr i usług oferowanych we wszystkich państwach członkowskich.

Kupując produkty na wspólnotowym rynku, mamy pewność, że wszystkich sprzedawców, producentów i importerów obowiązują te same zasady regulujące ich bezpieczeństwo. Od 1 maja 2004 roku polscy przedsiębiorcy funkcjonują w systemie nadzoru rynku opartym na dyrektywach nowego podejścia. Zawarte w nich wymagania związane z bezpieczeństwem i ochroną zdrowia oraz środowiska naturalnego dotyczą różnych grup towarów m.in. zabawek i urządzeń elektrycznych. Zgodność produktów z wymaganiami określonymi w tych dyrektywach potwierdza znak CE. Zalety członkostwa widać również w przypadku pojawienia się produktów niebezpiecznych na rynku – dzięki funkcjonującemu systemowi RAPEX, klienci mogą zostać szybko poinformowani o zagrożeniach. Polski Urząd w ciągu dziesięciu lat zgłosił takie informacje 469 razy.

Jakość, sposób oznakowania oraz informowania o właściwościach towarów i produktów wyznaczają normy obowiązujące na terenie Unii. Przykładem jest funkcjonujący od akcesji system monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Dzięki regularnym badaniom prowadzonym od maja 2004 roku zmniejszyła się ilość paliw niespełniających wymagań jakościowych. Corocznie kilka procent badanej w Polsce benzyny lub oleju napędowego jest uznawana za niebezpieczne dla samochodu,  podczas gdy w  pierwszych miesiącach członkostwa w UE wykryto blisko 20 proc. nieprawidłowości.

Nowe  możliwości organów chroniących konkurencję

Od 1 maja 2004 roku możliwe stało się również skuteczniejsze zwalczanie praktyk ograniczających konkurencję. W ciągu ostatnich 10 lat Urząd wydał 979 decyzji w sprawach zmów i nadużywania pozycji dominującej przez przedsiębiorców. Jedną z najbardziej istotnych zmian było wprowadzenie do polskiego prawodawstwa instytucji leniency, czyli programu łagodzenia sankcji wobec uczestników nielegalnego porozumienia, którzy zdecydują się na współpracę z UOKiK. Ponieważ większość niedozwolonych porozumień ma niejawny charakter, informacje  uzyskane bezpośrednio od ich uczestników pozwalają na zdobycie dowodów, a tym samym na wyeliminowanie szkodliwych dla gospodarki i konsumentów zmów.

Dotychczas 52 podmioty zdecydowały się na współpracę z Urzędem, rekordowy pod tym względem był 2012 r., kiedy do Urzędu wpłynęło 16 wniosków leniency. Od 2004 r. wydanych zostało 20 decyzji, w których przedsiębiorcy uniknęli sankcji finansowej lub uzyskali jej obniżenie. 

Lepsza ochrona konsumenta

Konsekwencją bycia Polski w Unii Europejskiej jest podobny zakres ochrony prawnej konsumentów. Stojąc na straży przestrzegania przepisów Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał od 2004 roku 1790 decyzji w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

Warto wspomnieć, że w najbliższych miesiącach polscy konsumenci zyskają jeszcze lepszą ochronę swoich praw, dzięki przygotowywanej Ustawie o prawach konsumenta.  Najważniejsze  zmiany, które będą chronić wszystkich słabszych uczestników rynku w Europie - to wydłużenie prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem lub na odległość z 10 do 14 dni oraz wymóg uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na wszelkie dodatkowe płatności związane z zawieranymi umowami.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: Unia Europejska, ochrona konsumentów, konsumenci, ochrona konkurencji, produkty, delegatury

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Seniorze, nie daj się nabrać na pokazach!
Seniorze, nie daj się nabrać na pokazach!

Zaproszenie na pokaz handlowy pod pretekstem bezpłatnych badań, nieistniejące promocje, konkursy, w których warunkiem odbioru nagrody jest zakup. To niektóre praktyki, z którymi konsument może się spotkać na prezentacjach. ...>

Kontrola koncentracji w 2018 roku
Kontrola koncentracji w 2018 roku

W 2018 r. UOKiK wydał 228 zgód na połączenia i przejęcia przedsiębiorców. To najwięcej decyzji od 11 lat. Celem kontroli koncentracji jest ochrona rynków przed zakłóceniem reguł konkurencji, np. monopolizacją.   ...>

Ponad 2 mln zł kary dla PDM i zarzuty dla GetBacku za sprzedaż obligacji
Ponad 2 mln zł kary dla PDM i zarzuty dla GetBacku za sprzedaż obligacji

Jest pierwsza decyzja UOKiK w sprawie sprzedaży obligacji korporacyjnych spółki GetBack - Polski Dom Maklerski ma zapłacić 2 mln zł kary. Urząd wszczął też postępowanie przeciw spółce GetBack. ...>

Czy kupujemy miód dobrej jakości?
Czy kupujemy miód dobrej jakości?

Lipowy, gryczany, manuka – czy kupujemy miód dobrej jakości? Inspekcja Handlowa w II kwartale 2018 r. zbadała 269 partii miodu, miała zastrzeżenia do 48 z nich. ...>

Fikcyjne konkursy w internecie - decyzje UOKiK
Fikcyjne konkursy w internecie - decyzje UOKiK

Serwisy HotAwards i HotPrizes były promowane w taki sposób, aby sugerować konsumentom, że biorą udział w konkursie. W rzeczywistości aby „wygrać”, należałoby wysłać SMS-y kosztujące nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. ...>

Spory o żywność - nowe rozwiązania
Spory o żywność - nowe rozwiązania

Bez wychodzenia z domu i bez ponoszenia kosztów, szybko możesz rozwiązać swój problem dotyczący zakupu jedzenia czy napojów. ...>

Niedozwolony podział rynku przewozów
Niedozwolony podział rynku przewozów

Dwóch przedsiębiorców podzieliło między sobą rynek lokalnych przewozów pasażerskich.  Inicjatorem porozumienia był PKS w Pile. Za naruszenie konkurencji na spółkę nałożono karę ponad  95 tys. zł.   ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości