Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Wodociągi i kanalizacja - działania UOKiK

< poprzedni | następny > 16.06.2014

Wodociągi i kanalizacja - działania UOKiK

UOKiK na bieżąco monitoruje lokalne rynki usług wodociągowo-kanalizacyjnych. Od początku roku wydanych zostało dziewięć decyzji dotyczących niedozwolonych działań gmin lub spółek komunalnych. Działania Urzędu pomagają wyeliminować praktyki uciążliwe dla lokalnych społeczności

Maciej Chmielowski, Biur prasowe UOKiK
Wypowiedź Macieja Chmielowskiego z Biura Prasowego UOKiK na temat decyzji UOKiK

Dzięki istnieniu dziewięciu delegatur terenowych, UOKiK może skutecznie reagować na nieprawidłowości na mniejszych rynkach i eliminować praktyki uciążliwe dla lokalnych mieszkańców. Jednym z sektorów obserwowanych na bieżąco przez Urząd są usługi wodociągowo-kanalizacyjne. UOKiK co roku wydaje kilkadziesiąt decyzji, w których stwierdza naruszenie przepisów przez podmioty działające na tym rynku – przede wszystkim spółki komunalne i gminy. Od początku roku zapadło dziewięć rozstrzygnięć.  W ostatnich tygodniach Prezes Urzędu wydał pięć decyzji, dotyczących naruszenia zbiorowych interesów konsumentów przez Zakład Gospodarki Komunalnej Janów (woj. śląskie), Przedsiębiorstwo Komunalne Nadarzyn (woj. mazowieckie) oraz nadużycia pozycji dominującej przez gminy: Krzanowice (woj. śląskie) i Lisia Góra (woj. małopolskie)

Ile wody przepłynęło?

Od lat jedną z najczęściej kwestionowanych przez UOKiK praktyk na rynku wodociągowo-kanalizacyjnym jest ustalanie należności za pobraną wodę na maksymalnym możliwym poziomie w przypadku utraty lub uszkodzenia wodomierza z winy odbiorcy. Taka praktykę stosowała gmina Krzanowice. Zgodnie z prawem przedsiębiorca powinien w takim wypadku domagać się uiszczenia opłaty za wodę, która faktycznie została pobrana. Gdy nie można tego dokładnie zmierzyć, ilość pobranej wody powinna zostać ustalona na podstawie średniego zużycia w okresie ostatnich trzech miesięcy sprawnego działania wodomierza lub na podstawie średniej z podobnego okresu rok wcześniej.

Do kiedy trzeba zapłacić?

Zgodnie z przepisami, termin płatności za dostawę wody i odbiór ścieków wynosi 14 dni od dnia wysłania faktury lub dostarczenia jej w inny sposób. Tymczasem Przedsiębiorstwo Komunalne Nadarzyn żądało od swoich klientów opłacania rachunków w ciągu 14 dni od dnia ich wystawienia. Tym samym, mogło dojść do sytuacji, w której konsument otrzymał rachunek już po terminie płatności. Z kolei Zakład Gospodarki Komunalnej Janów (woj. śląskie) nie określał w ogóle terminu płatności w umowach, a jedynie na fakturze. Taka praktyka  może spowodować, że termin na zapłatę należności będzie krótszy niż wynikający z przepisów.

Kiedy płacić mniej?

Inną, niezgodną z prawem praktyką jest bezprawne pobieranie niektórych opłat. Przykładem jest  gmina Krzanowice, obciążająca odbiorców, którzy nie są podłączeni do sieci kanalizacyjnej i we własnym zakresie dostarczają nieczystości kosztami jej eksploatacji i utrzymania. W efekcie ponosili oni taką sama opłatę za odprowadzenie ścieków jak podmioty podłączone do sieci kanalizacyjnej. W opinii Urzędu, powinni być oni obciążani mniejszymi opłatami.

Natomiast  gmina Lisia Góra obciążała wszystkich klientów, którzy chcieli przyłączyć się do jej sieci kanalizacyjnej taką samą, zryczałtowaną kwotą za budowę przyłącza. Tymczasem taka opłata powinna zostać ustalona indywidualnie, w oparciu o długość przyłącza oraz koszty poniesione przez samorząd.

Cieszy fakt, że w trzech przypadkach – gmin: Lisia Góra i Krzanowice, a także Przedsiębiorstwa Komunalnego Nadarzyn podmioty dobrowolnie zadeklarowały zmianę zakwestionowanych działań. Prezes UOKiK nałożył na nich obowiązek wykonania tego zobowiązania i odstąpił od sankcji finansowych. Natomiast na Zakład Gospodarki Komunalnej Janów została nałożona kara w wysokości 5 716 zł oraz nakazano zmianę niedozwolonych praktyk.

Decyzje nie są prawomocne, przysługuje od nich odwołanie do sądu.

Dodatkowe informacje dla dziennikarzy:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: wodociągi, kanalizacja, decyzje, gminy, samorządy,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Seniorze, nie daj się nabrać na pokazach!
Seniorze, nie daj się nabrać na pokazach!

Zaproszenie na pokaz handlowy pod pretekstem bezpłatnych badań, nieistniejące promocje, konkursy, w których warunkiem odbioru nagrody jest zakup. To niektóre praktyki, z którymi konsument może się spotkać na prezentacjach. ...>

Kontrola koncentracji w 2018 roku
Kontrola koncentracji w 2018 roku

W 2018 r. UOKiK wydał 228 zgód na połączenia i przejęcia przedsiębiorców. To najwięcej decyzji od 11 lat. Celem kontroli koncentracji jest ochrona rynków przed zakłóceniem reguł konkurencji, np. monopolizacją.   ...>

Ponad 2 mln zł kary dla PDM i zarzuty dla GetBacku za sprzedaż obligacji
Ponad 2 mln zł kary dla PDM i zarzuty dla GetBacku za sprzedaż obligacji

Jest pierwsza decyzja UOKiK w sprawie sprzedaży obligacji korporacyjnych spółki GetBack - Polski Dom Maklerski ma zapłacić 2 mln zł kary. Urząd wszczął też postępowanie przeciw spółce GetBack. ...>

Czy kupujemy miód dobrej jakości?
Czy kupujemy miód dobrej jakości?

Lipowy, gryczany, manuka – czy kupujemy miód dobrej jakości? Inspekcja Handlowa w II kwartale 2018 r. zbadała 269 partii miodu, miała zastrzeżenia do 48 z nich. ...>

Fikcyjne konkursy w internecie - decyzje UOKiK
Fikcyjne konkursy w internecie - decyzje UOKiK

Serwisy HotAwards i HotPrizes były promowane w taki sposób, aby sugerować konsumentom, że biorą udział w konkursie. W rzeczywistości aby „wygrać”, należałoby wysłać SMS-y kosztujące nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. ...>

Spory o żywność - nowe rozwiązania
Spory o żywność - nowe rozwiązania

Bez wychodzenia z domu i bez ponoszenia kosztów, szybko możesz rozwiązać swój problem dotyczący zakupu jedzenia czy napojów. ...>

Niedozwolony podział rynku przewozów
Niedozwolony podział rynku przewozów

Dwóch przedsiębiorców podzieliło między sobą rynek lokalnych przewozów pasażerskich.  Inicjatorem porozumienia był PKS w Pile. Za naruszenie konkurencji na spółkę nałożono karę ponad  95 tys. zł.   ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości