Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Ustawa o prawach konsumenta - konferencja na Uniwersytecie Łódzkim

< poprzedni | następny > 16.09.2014

Ustawa o prawach konsumenta - konferencja na Uniwersytecie Łódzkim

Wzmocnienie rynkowej pozycji konsumentów, którzy otrzymają więcej przywilejów i nowe perspektywy dla przedsiębiorców, którym dzięki ujednoliceniu przepisów w Unii Europejskiej będzie łatwiej działać na rynkach zagranicznych. O nowej ustawie o prawach konsumenta dyskutowano na Uniwersytecie Łódzkim

Zapis wideo całej konferencji
jest dostępny w serwisie internetowym UOKiK w zakładce multimedia

Już 25 grudnia wejdzie w życie ustawa o prawach konsumenta, która wprowadzi wiele istotnych zmian m.in. w zasadach zakupów na odległość oraz poza lokalem przedsiębiorcy. - Przy każdej nowej regulacji pojawia się niepewność jak nowe przepisy będą funkcjonowały w praktyce. Spotkania i dyskusje pomagają nam ograniczyć wątpliwości do minimum - stwierdził Prezes UOKiK Adam Jasser, otwierając wczoraj na Uniwersytecie Łódzkim konferencję poświęconą ustawie o prawach konsumenta.

Organizatorami przedsięwzięcia byli: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego oraz Centrum Studiów Antymonopolowych i Regulacyjnych. W konferencji wzięli udział przedstawiciele organów administracji publicznej, instytucji konsumenckich, przedsiębiorców, a także prawnicy i akademicy.

Ustawa o prawach konsumenta wdraża do polskiego systemu prawnego przepisy Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw konsumentów, które będą obowiązywać we wszystkich krajach UE. – Ideą, która przyświecała twórcom dyrektywy było zrównanie praw konsumentów i przedsiębiorców, ponieważ ci pierwsi są słabszymi uczestnikami rynku – przypomniała prof. Maria Królikowska-Olszak z Katedry Europejskiego Prawa Gospodarczego WPiA. Z tym poglądem zgodziła się  Dorota Karczewska, Wiceprezes UOKiK, stwierdzając, że zarówno dyrektywa, jak i nowa ustawa konsumencka, stanowią istotny  krok w kierunku ujednolicania prawa konsumenckiego w Europie, wzmocnienia pozycji konsumenta na rynku oraz intensyfikacji wymiany transgranicznej.

Zdaniem wiceprezes UOKiK jednym z podstawowych warunków skutecznego funkcjonowania nowych regulacji jest ich znajomość przez przedsiębiorców i konsumentów. Dlatego w październiku UOKiK rozpocznie kampanię edukacyjną skierowaną do przedsiębiorców. Zostanie przygotowana m.in. specjalna strona internetowa i publikacje informujące o nowym stanie prawnym. W styczniu rozpocznie się kampania edukacyjna skierowana do konsumentów. Ponadto zorganizowane zostaną szkolenia dla rzeczników konsumentów, pracowników Inspekcji Handlowej oraz organizacji konsumenckich.

– Jestem przekonana, że gruntowna znajomość przepisów prawa wśród przedsiębiorców oraz ich prokonsumencka wykładnia przyczynią się do przestrzegania nowych regulacji, a konsument poczuje się pełnoprawnym uczestnikiem rynku - stwierdziła Dorota Karczewska.

Ustawa o prawach konsumenta wejdzie w życie 25 grudnia tego roku. Nowe regulacje przyniosą m.in. wydłużenie z 10 do 14 dni czasu na odstąpienie od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorcy. Inny przykład zmian to rozszerzenie obowiązków informacyjnych przedsiębiorców, którzy będą zobowiązani do przedstawienia konsumentom m.in. jasnych i rzetelnych danych o zakresie swojej działalności i wszystkich kosztach związanych z ofertą.

Podczas spotkania dyskutowano m.in. o regulacjach wzmacniających pozycję konsumenta zarówno w odniesieniu do umów zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorcy jak i w tradycyjnych sklepach. Tematem wystąpień były także nowe obowiązki przedsiębiorców. Ostatni panel był poświęcony praktycznym skutkom wejścia w życie nowych regulacji – z punktu widzenia przedsiębiorców, rzeczników konsumentów oraz administracji rządowej.

Zapis wideo całej konferencji jest dostępny w serwisie internetowym UOKiK w zakładce multimedia.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK  
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, wydarzenia, delegatury, prawa konsumenta, prawo, konferencja, debata, uniwersytet, Łódź,

Pliki do pobrania

Galeria zdjęć

Konferencja: Ustawa o prawach konsumenta - szanse i zagrożenia, 15 września 2014 r.; Adam Jasser (Prezes UOKiK) Konferencja: Ustawa o prawach konsumenta - szanse i zagrożenia, 15 września 2014 r.; prof. dr hab. Tadeusz Skoczny (CARS, UW); dr hab. Maria Królikowska-Olczak (prof. UŁ, Katedra Europejskiego Prawa Gospodarczego WPiA); dr Monika Namysłowska (Katedra Europejskiego Prawa Gospodarczego WPiA UŁ) Konferencja: Ustawa o prawach konsumenta - szanse i zagrożenia, 15 września 2014 r.; prof. nadzw. dr hab. Sławomir Cieślak (Katedra Postępowania Cywilnego I WPiA UŁ); Adam Jasser (Prezes UOKiK); prof. dr hab. Tadeusz Skoczny (CARS, UW); dr hab. Maria Królikowska-Olczak (prof. UŁ, Katedra Europejskiego Prawa Gospodarczego WPiA); dr Monika Namysłowska (Katedra Europejskiego Prawa Gospodarczego WPiA UŁ); Dorota Karczewska (Wiceprezes UOKiK) Konferencja: Ustawa o prawach konsumenta - szanse i zagrożenia, 15 września 2014 r.; dr Monika Namysłowska (Katedra Europejskiego Prawa Gospodarczego WPiA UŁ) Konferencja: Ustawa o prawach konsumenta - szanse i zagrożenia, 15 września 2014 r.; dr Marek Świerczyński (UKSW); dr Joanna A. Luzak (Uniwersytet w Amsterdamie, Holandia); dr hab. Paweł Księżak (prof. UŁ); dr Berenika Kaczmarek-Templin (UO, PWr); dr hab. Dariusz Szostek (prof. UO)
Konferencja: Ustawa o prawach konsumenta - szanse i zagrożenia, 15 września 2014 r.; dr Beata Giesen (UŁ); dr Elwira Macierzyńska-Franaszczyk (Akademia Leona Koźmińskiego); dr hab. Monika Jagielska (UŚ); prof. dr hab. Wojciech J. Katner (UŁ, SN) Konferencja: Ustawa o prawach konsumenta - szanse i zagrożenia, 15 września 2014 r.; dr Aneta Wiewiórowska-Domagalska (Ministerstwo Sprawiedliwości); Łukasz Wroński (UOKiK); Małgorzata Rothert (Miejski Rzecznik Konsumentów w Warszawie/ Wiceprzewodnicząca Krajowej Rady Rzeczników Konsumentów); dr Monika Namysłowska (Katedra Europejskiego Prawa Gospodarczego WPiA UŁ); Grzegorz Wójcik (Członek Zarządu, Izba Gospodarki Elektronicznej); dr Dominik Lubasz (Lubasz i Wspólnicy – Kancelaria Radców Prawnych) Konferencja: Ustawa o prawach konsumenta - szanse i zagrożenia, 15 września 2014 r.; Małgorzata Rothert (Miejski Rzecznik Konsumentów w Warszawie/ Wiceprzewodnicząca Krajowej Rady Rzeczników Konsumentów); dr Monika Namysłowska (Katedra Europejskiego Prawa Gospodarczego WPiA UŁ); Grzegorz Wójcik (Członek Zarządu, Izba Gospodarki Elektronicznej) Konferencja: Ustawa o prawach konsumenta - szanse i zagrożenia, 15 września 2014 r.; dr Aneta Wiewiórowska-Domagalska (Ministerstwo Sprawiedliwości); Łukasz Wroński (UOKiK); Małgorzata Rothert (Miejski Rzecznik Konsumentów w Warszawie/ Wiceprzewodnicząca Krajowej Rady Rzeczników Konsumentów) Konferencja: Ustawa o prawach konsumenta - szanse i zagrożenia, 15 września 2014 r.
Konferencja: Ustawa o prawach konsumenta - szanse i zagrożenia, 15 września 2014 r. Konferencja: Ustawa o prawach konsumenta - szanse i zagrożenia, 15 września 2014 r. Konferencja: Ustawa o prawach konsumenta - szanse i zagrożenia, 15 września 2014 r.; prof. dr hab. Tadeusz Skoczny (CARS, UW); prof. Anna Fornalczyk (Prezes UOKiK w latach 1990-1995); Łukasz Wroński (UOKiK); Małgorzata Cieloch (UOKiK); Adam Jasser (Prezes UOKiK);

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE