Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Wyniki kontroli produktów spożywczych na targowiskach
< poprzedni | następny > 05.12.2005
Większość skontrolowanych sprzedawców oferuje na targowiskach produkty przeterminowane i źle oznakowane - wynika z raportu podległej Prezesowi UOKiK Inspekcji Handlowej. Wątpliwości budzi również sposób przechowywania żywności
Z przeprowadzonej przez Inspekcję Handlową kontroli produktów spożywczych wynika, że w porównaniu z latami ubiegłymi, nie poprawia się jakość towarów oferowanych na targowiskach. Przedsiębiorcy oferują produkty, których terminy trwałości zostały przekroczone o kilka miesięcy, a w skrajnych przypadkach nawet o kilka lat. Bezpośrednio na jakość żywności wpływa także sposób przechowywania, w szczególności dotyczy to towarów łatwo psujących się, wymagających niskich temperatur.
Najczęstszym przykładem naruszania prawa przez przedsiębiorców jest nieprawidłowy sposób informowania o cenie. W przypadku 79 proc. stoisk stałych oraz ponad połowy (57 proc.) punktów sprzedaży bezpośrednio z samochodów stwierdzono brak tak istotnych dla konsumenta informacji.
Do częstych naruszeń prawa należy również brak stosownych zezwoleń wymaganych w handlu żywnością oraz aktualnych zaświadczeń lekarskich.
UOKiK przypomina, że bez względu na miejsce zakupu konsumenci mają prawo do reklamacji towaru niezgodnego z umową. W przypadku produktów spożywczych obowiązują szczególne przepisy - żywność paczkowaną można reklamować w terminie 3 dni od chwili otwarcia, natomiast produkty spożywcze sprzedawane luzem - 3 dni od momentu zakupu.
Dodatkowe informacje:
Bogdan Pietrzak
Rzecznik prasowy GI IH
Inspekcja Handlowa Główny Inspektorat
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 06 55
E-mail: bogdan.pietrzak@giih.gov.pl
Elżbieta Anders
Rzecznik prasowy UOKiK
Urząd Ochrony Konkurencji i konsumentów
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92
E-mail: eanders@uokik.gov.pl
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (209,5 KB, doc)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie