Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Spółdzielnie mieszkaniowe dyskryminują operatorów?

< poprzedni | następny > 26.09.2014

Spółdzielnie mieszkaniowe dyskryminują operatorów?

Spółdzielnie mieszkaniowe nie mogą bez uzasadnionego powodu odmawiać przedsiębiorcom telekomunikacyjnym świadczenia usług w administrowanych przez siebie budynkach. Decyzję  UOKiK potwierdził Sąd Apelacyjny

Z punktu widzenia lokatora korzystne jest, żeby na terenie jednego budynku usługi telekomunikacyjne mogło świadczyć jak najwięcej przedsiębiorców. Ich rywalizacja  oznacza bowiem niższe ceny i większą dbałość o klienta. Niestety z doświadczeń UOKiK wynika, że spółdzielnie mieszkaniowe utrudniają lub wręcz uniemożliwiają operatorom działalność na swoim terenie. Podobne praktyki maja miejsce w całej Polsce. Od 2010 Urząd wydał  21 decyzji w takich sprawach, w toku jest 6 postępowań wyjaśniających.

5 września 2014 Sąd Apelacyjny potwierdził decyzję UOKiK w sprawie Spółdzielni Mieszkaniowej Metalurg w Częstochowie. W 2010 r. Urząd stwierdził, ze bezpodstawnie utrudniała ona świadczenie działalności jednemu z przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Początkowo odmowę uzasadniono faktem, że usługi dostępu do Internetu i telewizji kablowej oferuje już spółdzielnia. Następnie podawane były inne nieuzasadnione powody np.  konieczność przedstawienia szczegółowej dokumentacji technicznej sieci, której wykonanie nie jest wymagane przez przepisy prawa. Przedstawione przez Spółdzielnię wymogi mogły nawet doprowadzić operatorów do poniesienia kosztów, które spowodowałyby nieopłacalność inwestycji (wymaganie wystąpienia do zakładu energetycznego o przydział mocy energii elektrycznej wraz z montażem licznika).

Spółdzielnia odwołała się od decyzji, jednak najpierw Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a potem Sąd Apelacyjny przyznały rację UOKiK. Oddalając apelację, sąd stwierdził m.in., że spółdzielnia nie udowodniła, że udostępnienie zasobów mieszkaniowych uniemożliwi racjonalne korzystanie z nieruchomości.

Warto zwrócić uwagę, że Prezes UOKiK nie zawsze może podejmować działania wobec spółdzielni mieszkaniowych. Jej członkowie co do zasady nie są konsumentami i podlegają przepisom prawa spółdzielczego, dlatego Urząd nie jest uprawniony m.in. do interwencji w przypadku sporów pomiędzy nimi a organami spółdzielni. Jednak w świetle przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów spółdzielnia jest przedsiębiorcą, ponieważ może zajmować się m.in. budową mieszkań, świadczyć usługi telekomunikacyjne, zarządzać swoimi budynkami. Z tego względu Prezes Urzędu ma prawo kontrolować umowy lub regulaminy oferowane mieszkańcom pod kątem naruszania zbiorowych interesów konsumentów, a także przeciwdziałać nadużywaniu przez spółdzielnie pozycji dominującej, chroniąc zarówno przedsiębiorców jak i konsumentów.

Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

 

 

Tagi: decyzje, ograniczanie konkurencji, deweloperzy, spółdzielnie mieszkaniowe,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Ponad 2,7 mln złotych kary za sprzedaż na pokazach
Ponad 2,7 mln złotych kary za sprzedaż na pokazach

Prezes UOKiK nałożył ponad 2,7 mln złotych kary na firmę VGET POLSKA. Spółka organizowała pokazy handlowe i wprowadzała konsumentów w błąd.  ...>

6,74 mld zł pomocy de minimis w 2017 roku
6,74 mld zł pomocy de minimis w 2017 roku

Pomoc de minimis to wsparcie dla firm, które nie wymaga zgłoszenia Komisji Europejskiej. W 2017 r. udzielono 6,74 mld zł pomocy de minimis, z tego 95 proc. trafiło do mikro-, małych i średnich przedsiębiorców. Rok później – 5,85 mld zł. ...>

Konkurs UOKiK na najlepszą pracę magisterską i doktorską
Konkurs UOKiK na najlepszą pracę magisterską i doktorską

Rusza kolejna edycja konkursu na temat ochrony konkurencji i ochrony konsumentów. Pula nagród wynosi 52 tys. zł. Na prace magisterskie czekamy do 31 października 2019 r., na prace doktorskie do 29 października 2021 r. ...>

Przed wakacjami - co warto wiedzieć?
Przed wakacjami - co warto wiedzieć?

W 87 proc. barów i restauracji na dworcach i stacjach benzynowych może cię spotkać przykra niespodzianka – tak wynika z kontroli Inspekcji Handlowej. Przypominamy, jakie masz wtedy prawa.   ...>

Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich - podsumowanie dwóch lat działania
Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich - podsumowanie dwóch lat działania

Ponad 37 tys. wniosków o polubowne rozstrzygnięcie sporu wpłynęło w latach 2017-2018 do podmiotów uprawnionych.   ...>

Jakość paliw w 2018 roku
Jakość paliw w 2018 roku

Inspekcja Handlowa zakwestionowała w ubiegłym roku 1,9 proc. skontrolowanych próbek paliw płynnych u wybranych losowo przedsiębiorców. To minimalnie mniej niż w 2017 r.   ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości