Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Ustawa o prawach konsumenta i zmiany w Kodeksie Cywilnym

< poprzedni | następny > 05.01.2015

Ustawa o prawach konsumenta i zmiany w Kodeksie Cywilnym

25 grudnia 2014 roku weszła w życie ustawa o prawach konsumenta oraz zmiany w Kodeksie cywilnym. Nowe zasady dotyczą zakupów w sklepach tradycyjnych, w Internecie i na pokazach. Konsumenci zyskali też nowe możliwości przy składaniu reklamacji.

Dorota Karczewska, Wiceprezes UOKiK
Wypowiedź Doroty Karczewskiej, Wiceprezes UOKiK - Nowe prawa i obowiązki konsumentów

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5

Najważniejsze zasady:

  1. ROZSZERZONY OBOWIĄZEK INFORMACYJNY SPRZEDAWCÓW dotyczący umów zawieranych w warunkach typowych (w sklepach stacjonarnych) i nietypowych (przez Internet, telefon, na pokazie). Chodzi np. o informacje o łącznej cenie do zapłaty czy kosztach zwrotu produktu w przypadku odstąpienia konsumenta od umowy zawartej na odległość bądź poza lokalem.
    (Ustawa o prawach konsumenta, art. 8 i 12)
  1. UZYSKANIE WYRAŹNEJ ZGODY KONSUMENTA NA KAŻDĄ DODATKOWĄ PŁATNOŚĆ; nie może to wynikać z zastosowania opcji domyślnej. Niedopuszczalne jest zatem, aby była automatycznie zaznaczona w chwili otwarcia zakładki przez klienta. Jeżeli zabraknie wyraźnej zgody, konsument nie będzie musiał ponosić tych opłat.
    (Ustawa o prawach konsumenta, art. 10)
  1. RĘKOJMIA – WIĘKSZA SWOBODA ZGŁASZANIA ZASTRZEŻEŃ. Konsument może od razu żądać:
  • naprawy,
  • wymiany,
  • obniżenia ceny (klient musi zaproponować o ile),
  • odstąpienia od umowy (tylko, jeżeli wada jest istotna).
    (Kodeks cywilny, art. 560 i dalsze)

Anna Janowska, UOKiK
Wypowiedź Anny Janowskiej Zastępcy Dyrektora w Biurze Prezesa UOKiK - Umowa na odległość

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5

  1. ODPOWIEDZIALNOŚĆ SPRZEDAWCY ZA RZECZ TRWA 2 LATA OD JEJ WYDANIA. Natomiast 14 dni to czas, w którym przedsiębiorca musi ustosunkować się do roszczenia klienta (uwaga – nie dotyczy to odstąpienia od umowy). 
    (Kodeks cywilny, art. 5615 i 568 § 1)
  1. DWA LATA NA REKLAMACJĘ ŻYWNOŚCI – obecnie 3 dni.
  1. PIĘĆ LAT NA REKLAMACJĘ NIERUCHOMOŚCI – obecnie 3 lata.
    (Kodeks cywilny, art. 568 § 1)
  1. UMOWY ZAWIERANE NA ODLEGŁOŚĆ (INTERNET, TELEFON) – NOWE ZASADY
  • 14 DNI NA ODSTĄPIENIE OD UMOWY – obecnie 10 dni.

(Ustawa o prawach konsumenta, art. 27)

  • Jeżeli konsument nie został poinformowany o prawie odstąpienia od umowy, to może z niego skorzystać w ciągu 12 miesięcy (obecnie 3 miesiące). (Ustawa o prawach konsumenta, art. 29 ust. 1)

Agnieszka Jaczyńska, UOKiK
Wypowiedź Agnieszki Jaczyńskiej Naczelnika Wydziału Edukacji i Promocji w UOKiK - Nowe prawo konsumenckie

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5

  • USZKODZONA PRZESYŁKA – sprzedawca odpowiada za utratę lub uszkodzenie towaru do momentu odebrania go przez konsumenta, chyba że klient sam zaproponował firmę kurierską.
    (Kodeks cywilny, art. 548 § 3)
  • E-ZAMÓWIENIE Z OBOWIĄZKIEM ZAPŁATY – konsument musi wyraźnie potwierdzić, że wie o konieczności zapłaty za usługę/produkt. Jeżeli zamówienie odbywa się przez naciśnięcie przycisku lub użycie podobnej funkcji, sprzedawca powinien zadbać o ich czytelne oznaczenie słowami „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub innym.
    (Ustawa o prawach konsumenta, art. 17)
  • TELEMARKETING – na początku rozmowy konsultant musi poinformować, że dzwoni, aby zaproponować zawarcie umowy. Powinien się przedstawić oraz podać dane firmy, którą reprezentuje. Sprzedawca zobowiązany jest następnie potwierdzić treść proponowanej umowy na papierze lub innym trwałym nośniku. Umowę uważa się za zawartą, jeżeli konsument po otrzymaniu jej treści wyrazi na nią zgodę na papierze lub innym trwałym nośniku i przekaże ją przedsiębiorcy. Co ważne, nie jest możliwe zawarcie umowy wyłącznie na podstawie zgody wyrażonej przez konsumenta w czasie rozmowy telefonicznej ze sprzedawcą.
    (Ustawa o prawach konsumenta, art. 20)

Marta Kozon, UOKiK
Wypowiedź Marty Kozon z UOKiK na temat treści cyfrowych

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5

  1. UMOWY ZAWIERANE POZA LOKALEM (na pokazach, prezentacjach)
  • Brak ochrony, gdy zakupy są na kwotę mniejszą niż 50 zł.
    (Ustawa o prawach konsumenta, art. 3)
  • 14 DNI NA ODSTĄPIENIE OD UMOWY - obecnie 10 dni.
    (Ustawa o prawach konsumenta, art. 27).
  1. GWARANCJA
  • Obietnice złożone w reklamie są traktowane na równi z tymi zawartymi w gwarancji.
    (Kodeks cywilny, art. 577 § 1)
  • 2 LATA – tyle trwa gwarancja, jeżeli gwarant nie określił czasu jej obowiązywania.
    (Kodeks cywilny, art. 577 § 4).
  • 14 DNI – to czas, w którym gwarant musi naprawić/wymienić towar, chyba że w dokumencie gwarancyjnym został określony inny termin.
    (Kodeks cywilny, art. 580 § 2)

 

Tagi: ochrona konsumentów, prawo, ustawa, prawa konsumenta, konsumenci, kodeks cywilny, reklamacje, zakupy, internet, delegatury,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Wyjazdy wakacyjne - bezpieczne opalanie
Wyjazdy wakacyjne - bezpieczne opalanie

Kremy do opalania, z filtrem, po opalaniu – sprawdziliśmy, czy informacje na twoich kosmetykach są prawidłowo zamieszczane.   ...>

Działalność UOKiK w 2020 roku
Działalność UOKiK w 2020 roku

Ponad 1000 decyzji z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów, ponad 30 miliardów złotych nałożonych kar.   ...>

Jakość paliw w 2020 roku i 2021 roku (I kw.)
Jakość paliw w 2020 roku i 2021 roku (I kw.)

Inspekcja Handlowa zakwestionowała w ubiegłym roku 1,88 proc. skontrolowanych próbek paliw płynnych. To minimalnie więcej niż w 2019 roku (1,86 proc.).   ...>

UOKiK dla seniorów: propozycja zmian dotyczących pokazów handlowych
UOKiK dla seniorów: propozycja zmian dotyczących pokazów handlowych

Zakaz sprzedaży wyrobów medycznych poza lokalem firmy i przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy – to niektóre propozycje legislacyjne Prezesa UOKiK.   ...>

WYDANIE SPECJALNE #UOKiKtestuje - ZABAWKI
WYDANIE SPECJALNE #UOKiKtestuje - ZABAWKI

Z okazji Dnia Dziecka Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przetestował 10 modeli samochodów zdalnie sterowanych.   ...>

Umowy na dostawy produktów rolnych - porady UOKiK dla rolników
Umowy na dostawy produktów rolnych - porady UOKiK dla rolników

Rolniku, czy wiesz, jak powinna wyglądać korzystna dla Ciebie umowa na dostawy produktów? Sprawdź porady UOKiK.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE