Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Kryptoreklama - decyzja UOKiK

< poprzedni | następny > 18.02.2015

Kryptoreklama - decyzja UOKiK

W dwóch dziennikach: Express Bydgoski i Nowości – Dziennik Toruński ukazywały się artykuły sponsorowane, które nie były oznaczone jako reklama. To niezgodna z prawem praktyka. Za wprowadzanie czytelników w błąd Prezes UOKiK nałożył na wydawcę gazet karę w wysokości blisko 13 tys. zł

nagranie
Wypowiedź Piotra Adamczewskiego, Zastępcy Dyrektora Delegatury UOKiK w Bydgoszczy


Zobacz więcej materiałów multimedialnych

Postępowanie przeciwko wydawcy Expressu Bydgoskiego i Nowości – Dziennika Toruńskiego – spółce Express Media, zostało wszczęte w sierpniu 2014 roku. Urząd przeanalizował kilkadziesiąt materiałów prasowych publikowanych w dodatkach Dbaj o zdrowie, który ukazuje się na łamach obu dzienników.

Postępowanie wykazało, że w dodatkach tych publikowano artykuły sponsorowane dotyczące usług medycznych wykonywanych przez reklamodawców, które nie różniły się wyglądem od materiałów redakcyjnych. W tekstach znajdowały się zwykle opisy problemów zdrowotnych i wypowiedzi specjalistów na temat odpowiednich usług medycznych. Brakowało jednak oznaczeń wskazujących na ich reklamowy charakter.

W rezultacie czytelnicy mogli potraktować materiały reklamowe jak artykuły przygotowane przez dziennikarzy. Zgodnie z prawem stosowanie w środkach masowego przekazu kryptoreklamy, która polega na wykorzystywaniu treści publicystycznych w celach reklamowych uznawane jest za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową. W opinii Urzędu teksty reklamowe przypominające materiały redakcyjne powinny być oznaczone specjalnym dopiskiem np. artykuł sponsorowany.

Za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożył na spółkę Express Media karę w wysokości 12 983 zł. Wydawca zaniechał już stosowania kwestionowanych praktyk dzięki czemu możliwe było złagodzenie sankcji. Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca odwołał się do sądu.

Opracowano z wykorzystaniem decyzji RBG-41/2014.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, konsumenci, reklamy, niedozwolone praktyki, wprowadzanie w błąd, Express Media

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Bezpieczeństwo wysokich krzesełek dla dzieci - kontrola Inspekcji Handlowej
Bezpieczeństwo wysokich krzesełek dla dzieci - kontrola Inspekcji Handlowej

Inspekcja Handlowa sprawdziła bezpieczeństwo wysokich krzesełek dla dzieci. Zakwestionowała około 40 proc. z nich. Dobra wiadomość dla rodziców – nieprawidłowości dotyczyły jedynie oznakowania. ...>

Sprzedawcy prądu i gazu - postępowanie Prezesa UOKiK
Sprzedawcy prądu i gazu - postępowanie Prezesa UOKiK

Do UOKiK trafiły skargi na spółkę Enrex Energy. Wynika z nich, że przedstawiciele firmy mogli podszywać się pod dotychczasowego sprzedawcę prądu lub gazu. ...>

Rynek odpadów - raport Prezesa UOKiK
Rynek odpadów - raport Prezesa UOKiK

Wzrost kosztów działalności, brak konkurencji, niewystarczające narzędzia nadzorcze w rękach samorządów – to główne przyczyny wzrostu cen w instalacjach przetwarzania odpadów ...>

Uwaga na oszustów żerujących na koronawirusie - ostrzeżenie Prezesa UOKiK
Uwaga na oszustów żerujących na koronawirusie - ostrzeżenie Prezesa UOKiK

W czasie niepewności na rynkach finansowych ostrożnie podchodźmy do ofert dużego zysku bez ryzyka. Uważajmy także na propozycje szkoleń i zbiórek, które dostajemy od nieznanych osób czy organizacji. ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Wysokie ceny - działania UOKiK
Wysokie ceny - działania UOKiK

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK, podjął decyzję o powołaniu zespołu, który przyjrzy się wzrostom cen żywności i produktów higienicznych.   ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE