Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności
Upadłość konsumencka - poradnik Ministerstwa Sprawiedliwości
< poprzedni | następny > 18.02.2015
Jak przebiega postępowanie upadłościowe wobec konsumenta? Jakie dokumenty zgromadzić i jak złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości? Czym jest plan spłaty i jak zawrzeć układ ze swoimi wierzycielami? Na te oraz wiele innych pytań odpowiada specjalny poradnik przygotowany przez Członków Zespołu Ministra Sprawiedliwości ds. nowelizacji Prawa upadłościowego i naprawczego
31 grudnia 2014 r. weszły w życie przepisy zmieniające Prawo upadłościowe i naprawcze, w zakresie postępowania upadłościowego osób nieprowadzących działalności gospodarczej, czyli reforma tzw. upadłości konsumenckiej.
Upadłość konsumencka jest postępowaniem sądowym przewidzianym dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej , które stały się niewypłacalni. Nie będzie mogła z niej skorzystać tylko taka osoba której niewypłacalność jest skutkiem jej działań umyślnych lub rażącego niedbalstwa oraz taka, która w trakcie postępowania nie będzie wykonywał nałożonych na nią obowiązków.
Dzięki liberalizacji przepisów upadłość konsumencka będzie łatwiejsza do przeprowadzenia. Obniżone zostały koszty postępowania, a w przypadku dłużnika którego majątek nie wystarczy nawet na ich pokrycie, niezbędne środki tymczasowo wyłoży Skarb Państwa. W ramach postępowania możliwe będzie również zawarcie przez dłużnika układu z wierzycielami.
Znowelizowane przepisy nie wprowadzają automatyzmu w ogłaszaniu upadłości konsumenckiej – postępowanie to nadal pozostaje postępowaniem sądowym, w którym sąd indywidualnie będzie rozpatrywał spełnienie przesłanek ogłoszenia upadłości w odniesieniu do każdej wnioskującej osoby.
Postępowanie upadłościowe wszczynane jest tylko i wyłącznie na wniosek dłużnika Takiego wniosku nie może złożyć ani wierzyciel, ani prokurator, ani organizacja społeczna. Postępowania nie może także prowadzić sąd z urzędu. W związku z tym organizacje konsumenckie, a także miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów nie składają wniosków o wszczęcie postępowania upadłościowego.
Wnioski o ogłoszenie upadłości konsumenckiej rozpoznają niektóre wydziały gospodarcze sądów rejonowych. Aby upewnić się, czy wniosek zostanie złożony do właściwego sądu należy zadzwonić do Biura Obsługi Interesanta najbliższego sądu rejonowego, w którym wskazane zostaną istotne informacje o adresie sądu, numerze rachunku bankowego sądu, a po złożeniu wniosku, informacja o aktualnym stanie sprawy.
Pozbawiony braków formalnych wniosek pozwala zaoszczędzić czas zarówno zainteresowanemu jak i sądowi. Jak to zrobić dowiesz się ze specjalnego poradnika przygotowanego przez Członków Zespołu Ministra Sprawiedliwości ds. nowelizacji Prawa upadłościowego i naprawczego. Bezpłatna broszura „Upadłość konsumencka – poradnik” dostępna jest w formie elektronicznej oraz papierowej.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Patrycja Loose, Rzecznik prasowy Ministra Sprawiedliwości
Tel. 22 52 12 671
E-mail: patrycja.loose@ms.gov.pl
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Tel. 22 55 60 314
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Tagi: konsument, Ministerstwo Sprawiedliwości
Pliki do pobrania
- Komunikat prasowy (137 KB, doc, 2016.06.14)
- Upadłość konsumencka - poradnik (381 KB, pdf, 2016.06.14)
Warto przeczytać
Po interwencji Prezesa UOKiK, PZPN i Ekstraklasa SA zmieniły swoje praktyki, które mogły stanowić nadużywanie pozycji dominującej. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie AUTOCENTRUM AAA AUTO – łączna kara to ponad 72 mln zł. ...>
Po interwencji UOKiK poprawi się sytuacja producentów trzody chlewnej w systemie tuczu kontraktowego. ...>
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył kary w łącznej kwocie prawie 8 mln zł na spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych. ...>
Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na CANAL+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. ...>
Prezentowane na stronie wakacje.pl ceny wielu wycieczek były nieaktualne lub niepełne – inna cena pokazywała się w wyszukiwarce, a inna po rozwinięciu szczegółów oferty. ...>
Wyszukiwarka
Konsumencie, masz problem?
-
Kontakt
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 55 60 800
uokik@uokik.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza ePUAP -
Porady dla konsumentów
- Infolinia Konsumencka, tel. 801 440 220 oraz 222 66 76 76 czynna od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 - 18:00, opłata wg taryfy operatora.
- porady@dlakonsumentow.pl
- Rzecznicy konsumentów
- Europejskie Centrum Konsumenckie