Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

XI Wielkopolska Olimpiada Wiedzy Konsumenckiej

< poprzedni | następny > 14.04.2015

XI Wielkopolska Olimpiada Wiedzy Konsumenckiej

W jakim terminie można odstąpić od umowy zawartej na odległość? Czy rzecznik konsumentów jest oskarżycielem publicznym w sprawach o wykroczenie na szkodę konsumentów? Takim pytaniom musieli stawić czoła wielkopolscy uczniowie szkół ponadgimnazjalnych. W eliminacjach na szczeblu powiatu do XI Wielkopolskiej Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej wzięło udział  537 uczniów, do finału zakwalifikowało się 54 najlepszych

Już jutro poznamy laureatów Wielkopolskiej Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej, która od tej edycji nosi imię Elżbiety Połczyńskiej – zmarłej w ubiegłym roku wieloletniej Prezes Poznańskiego Oddziału Federacji Konsumentów, a także pierwszej Przewodniczącej Wojewódzkiej Komisji Konkursowej, osoby niezwykle oddanej ochronie konsumentów i popularyzacji wiedzy wśród młodzieży.

Wydarzenie zostało objęte patronatem Prezesa UOKiK oraz Marszałka Województwa Wielkopolskiego. Finaliści zmierzą się z 75 pytaniami z zakresu prawa konsumenckiego. Laureatami zostanie najlepszych pięciu. W tym roku odbędzie się już jedenasta edycja konkursu – do tej pory łącznie wzięło w nim udział ponad 5 tys. wielkopolskich uczniów.

Zwycięzcy otrzymają nagrody ufundowane przez Prezesa UOKiK, Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej, Rzecznika Ubezpieczonych, Fundację Edukacji Ubezpieczeniowej. Ogłoszenie wyników konkursu oraz uroczyste wręczenie nagród odbędzie się 15 kwietnia (środa) o godzinie 15:00 w Sali sesyjnej Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu. 

Rzecznik konsumentów najlepszego powiatu oraz powiat w klasyfikacji drużynowej otrzymają puchar Prezesa UOKiK.

O tym, że nie było łatwo dostać się do finału przekonali się uczestnicy eliminacji powiatowych. Świadczą o tym przykładowe pytania – jaka jest prawidłowa odpowiedź?

Pytanie nr 1: Biuro Podróży „Travel” zdecydowało się odwołać wycieczkę do Egiptu powołując się na niebezpieczną i napiętą sytuację polityczną w tym kraju pomimo, że klienci wpłacili już zaliczki wynoszące 20 proc. ceny wycieczki. Proszę wskazać, w jaki sposób Biuro powinno rozliczyć się z klientami:

a.    Biuro ma prawo potrącić z otrzymanych zaliczek kwoty odpowiadające poniesionym do tej pory kosztom organizacji wycieczki
b.   Biuro powinno zorganizować imprezę zastępczą dla wszystkich klientów i zaliczyć na poczet ceny tej imprezy otrzymane zaliczki
c.     Biuro powinno zwrócić klientom otrzymane zaliczki w całości, bez potrąceń
d.  Biuro ma prawo potrącić z otrzymanych zaliczek zryczałtowaną opłatę w wysokości 10 proc. poszczególnych zaliczek

Pytanie nr 2:  Jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, prawo to wygasa po upływie:

a.       3 miesięcy, licząc od dnia upływu terminu do odstąpienia od umowy
b.       12 miesięcy, licząc od dnia upływu terminu do odstąpienia od umowy
c.       6 miesięcy, licząc od dnia upływu terminu do odstąpienia od umowy
d.       2 lat, licząc od dnia upływu terminu do odstąpienia od umowy

Pytanie nr 3: Informacja towar nie podlega reklamacji jest zgodna z prawem:

a.       tylko przy likwidacji sklepu, pod warunkiem, że informacja zostanie umieszczona w widocznym miejscu
b.       gdy tak ustali sprzedawca, o czym poinformuje najpóźniej w chwili zapłaty za towar, pod warunkiem, że dotyczy to towaru używanego
c.       gdy towar jest przeceniony z uwagi na wskazaną przez sprzedawcę wadę i informacja dotyczy tylko tej wady
d.       informacja taka jest zawsze niezgodna z prawem

Konkurs jest organizowany przez: Delegaturę UOKiK w Poznaniu, Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, Wielkopolski Inspektorat Inspekcji Handlowej, Rzecznika Ubezpieczonych, Poznański Klub Federacji Konsumentów, a także miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów.

*Poprawne odpowiedzi: 1 C, 2 B, 3 C

Dodatkowe informacje dla mediów:

Delegatura UOKiK w Poznaniu – organizator konkursu
ul. Zielona 6, Poznań
Tel. 61 852 77 50
E-mail: poznan@uokik.gov.pl

Buro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl

 

Tagi: konsumenci, ochrona konsumentów, olimpiada, edukacja, Poznań,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Seniorze, nie daj się nabrać na pokazach!
Seniorze, nie daj się nabrać na pokazach!

Zaproszenie na pokaz handlowy pod pretekstem bezpłatnych badań, nieistniejące promocje, konkursy, w których warunkiem odbioru nagrody jest zakup. To niektóre praktyki, z którymi konsument może się spotkać na prezentacjach. ...>

Kontrola koncentracji w 2018 roku
Kontrola koncentracji w 2018 roku

W 2018 r. UOKiK wydał 228 zgód na połączenia i przejęcia przedsiębiorców. To najwięcej decyzji od 11 lat. Celem kontroli koncentracji jest ochrona rynków przed zakłóceniem reguł konkurencji, np. monopolizacją.   ...>

Ponad 2 mln zł kary dla PDM i zarzuty dla GetBacku za sprzedaż obligacji
Ponad 2 mln zł kary dla PDM i zarzuty dla GetBacku za sprzedaż obligacji

Jest pierwsza decyzja UOKiK w sprawie sprzedaży obligacji korporacyjnych spółki GetBack - Polski Dom Maklerski ma zapłacić 2 mln zł kary. Urząd wszczął też postępowanie przeciw spółce GetBack. ...>

Czy kupujemy miód dobrej jakości?
Czy kupujemy miód dobrej jakości?

Lipowy, gryczany, manuka – czy kupujemy miód dobrej jakości? Inspekcja Handlowa w II kwartale 2018 r. zbadała 269 partii miodu, miała zastrzeżenia do 48 z nich. ...>

Fikcyjne konkursy w internecie - decyzje UOKiK
Fikcyjne konkursy w internecie - decyzje UOKiK

Serwisy HotAwards i HotPrizes były promowane w taki sposób, aby sugerować konsumentom, że biorą udział w konkursie. W rzeczywistości aby „wygrać”, należałoby wysłać SMS-y kosztujące nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. ...>

Spory o żywność - nowe rozwiązania
Spory o żywność - nowe rozwiązania

Bez wychodzenia z domu i bez ponoszenia kosztów, szybko możesz rozwiązać swój problem dotyczący zakupu jedzenia czy napojów. ...>

Niedozwolony podział rynku przewozów
Niedozwolony podział rynku przewozów

Dwóch przedsiębiorców podzieliło między sobą rynek lokalnych przewozów pasażerskich.  Inicjatorem porozumienia był PKS w Pile. Za naruszenie konkurencji na spółkę nałożono karę ponad  95 tys. zł.   ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości