Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

XI Wielkopolska Olimpiada Wiedzy Konsumenckiej

< poprzedni | następny > 14.04.2015

XI Wielkopolska Olimpiada Wiedzy Konsumenckiej

W jakim terminie można odstąpić od umowy zawartej na odległość? Czy rzecznik konsumentów jest oskarżycielem publicznym w sprawach o wykroczenie na szkodę konsumentów? Takim pytaniom musieli stawić czoła wielkopolscy uczniowie szkół ponadgimnazjalnych. W eliminacjach na szczeblu powiatu do XI Wielkopolskiej Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej wzięło udział  537 uczniów, do finału zakwalifikowało się 54 najlepszych

Już jutro poznamy laureatów Wielkopolskiej Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej, która od tej edycji nosi imię Elżbiety Połczyńskiej – zmarłej w ubiegłym roku wieloletniej Prezes Poznańskiego Oddziału Federacji Konsumentów, a także pierwszej Przewodniczącej Wojewódzkiej Komisji Konkursowej, osoby niezwykle oddanej ochronie konsumentów i popularyzacji wiedzy wśród młodzieży.

Wydarzenie zostało objęte patronatem Prezesa UOKiK oraz Marszałka Województwa Wielkopolskiego. Finaliści zmierzą się z 75 pytaniami z zakresu prawa konsumenckiego. Laureatami zostanie najlepszych pięciu. W tym roku odbędzie się już jedenasta edycja konkursu – do tej pory łącznie wzięło w nim udział ponad 5 tys. wielkopolskich uczniów.

Zwycięzcy otrzymają nagrody ufundowane przez Prezesa UOKiK, Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej, Rzecznika Ubezpieczonych, Fundację Edukacji Ubezpieczeniowej. Ogłoszenie wyników konkursu oraz uroczyste wręczenie nagród odbędzie się 15 kwietnia (środa) o godzinie 15:00 w Sali sesyjnej Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu. 

Rzecznik konsumentów najlepszego powiatu oraz powiat w klasyfikacji drużynowej otrzymają puchar Prezesa UOKiK.

O tym, że nie było łatwo dostać się do finału przekonali się uczestnicy eliminacji powiatowych. Świadczą o tym przykładowe pytania – jaka jest prawidłowa odpowiedź?

Pytanie nr 1: Biuro Podróży „Travel” zdecydowało się odwołać wycieczkę do Egiptu powołując się na niebezpieczną i napiętą sytuację polityczną w tym kraju pomimo, że klienci wpłacili już zaliczki wynoszące 20 proc. ceny wycieczki. Proszę wskazać, w jaki sposób Biuro powinno rozliczyć się z klientami:

a.    Biuro ma prawo potrącić z otrzymanych zaliczek kwoty odpowiadające poniesionym do tej pory kosztom organizacji wycieczki
b.   Biuro powinno zorganizować imprezę zastępczą dla wszystkich klientów i zaliczyć na poczet ceny tej imprezy otrzymane zaliczki
c.     Biuro powinno zwrócić klientom otrzymane zaliczki w całości, bez potrąceń
d.  Biuro ma prawo potrącić z otrzymanych zaliczek zryczałtowaną opłatę w wysokości 10 proc. poszczególnych zaliczek

Pytanie nr 2:  Jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, prawo to wygasa po upływie:

a.       3 miesięcy, licząc od dnia upływu terminu do odstąpienia od umowy
b.       12 miesięcy, licząc od dnia upływu terminu do odstąpienia od umowy
c.       6 miesięcy, licząc od dnia upływu terminu do odstąpienia od umowy
d.       2 lat, licząc od dnia upływu terminu do odstąpienia od umowy

Pytanie nr 3: Informacja towar nie podlega reklamacji jest zgodna z prawem:

a.       tylko przy likwidacji sklepu, pod warunkiem, że informacja zostanie umieszczona w widocznym miejscu
b.       gdy tak ustali sprzedawca, o czym poinformuje najpóźniej w chwili zapłaty za towar, pod warunkiem, że dotyczy to towaru używanego
c.       gdy towar jest przeceniony z uwagi na wskazaną przez sprzedawcę wadę i informacja dotyczy tylko tej wady
d.       informacja taka jest zawsze niezgodna z prawem

Konkurs jest organizowany przez: Delegaturę UOKiK w Poznaniu, Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, Wielkopolski Inspektorat Inspekcji Handlowej, Rzecznika Ubezpieczonych, Poznański Klub Federacji Konsumentów, a także miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów.

*Poprawne odpowiedzi: 1 C, 2 B, 3 C

Dodatkowe informacje dla mediów:

Delegatura UOKiK w Poznaniu – organizator konkursu
ul. Zielona 6, Poznań
Tel. 61 852 77 50
E-mail: poznan@uokik.gov.pl

Buro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 106, 55 60 314
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl

 

Tagi: konsumenci, ochrona konsumentów, olimpiada, edukacja, Poznań,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba Cywilna100-lecie odzyskania niepodległościBezpieczne place zabawEuropejskie Centrum KonsumenckieUE