Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Opłaty za usługi dodatkowe: Provident zmienia praktykę

< poprzedni | następny > 20.04.2015

Opłaty za usługi dodatkowe: Provident zmienia praktykę

Koszty, które konsument ponosi z tytułu usług realizowanych w związku z udzieleniem i spłatą pożyczki powinny odpowiadać wartości tych usług. Prezes UOKiK zarzucił spółce Provident naliczanie opłat w sposób niezgodny z prawem. Przedsiębiorca z własnej inicjatywy zobowiązał sie do zmiany kwestionowanych praktyk  

Dorota Grudzień-Barbachowska
Wypowiedź Doroty Grudzień-Barbachowskiej, Dyrektor Delegatury UOKiK w Warszawie

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5



Zobacz więcej materiałów multimedialnych

UOKiK regularnie monitoruje rynek pożyczek pozabankowych. Wśród niezgodnych z prawem praktyk stosowanych przez przedsiębiorców działających w tej branży są m.in. reklama wprowadzająca w błąd, utrudnianie odstąpienia od umowy, niedopełnianie obowiązków informacyjnych i wygórowane opłaty. Jednym z efektów działań Urzędu jest decyzja w sprawie praktyk spółki Provident.

Postępowanie UOKiK wykazało, że stosowany przez spółkę sposób naliczania należności związanych z udzieleniem i spłatą pożyczek może naruszać interesy konsumentów. Urząd stwierdził m.in., że opłaty za obsługę pożyczek w domu (odbiór pieniędzy u danego konsumenta), różnią się, mimo że zostały ustalone dla takiej samej ilości rat. W rzeczywistości wysokość opłat za obsługę w domu była związana z kwotą pożyczki, a nie wartością usługi. Podobne kryterium spółka Provident stosowała w przypadku naliczania opłat przygotowawczych.

W opinii UOKiK praktyka spółki mogła być niezgodna z prawem, ponieważ opłata za usługę powinna być skorelowana z kosztami jakie ponosi przedsiębiorca. Provident zobowiązał się do zmiany kwestionowanych praktyk poprzez wprowadzenie zryczałtowanych opłat powiązanych ze świadczonymi usługami np. opłata w stałej wysokości za każdą zakontraktowaną wizytę w domu klienta. Zmiany mają zacząć obowiązywać najpóźniej od 1 sierpnia 2015 roku.  

Trwają prace legislacyjne, których celem jest wzrost bezpieczeństwa konsumentów na rynku pozabankowych usług finansowych. W ubiegłym tygodniu Komitet Rady Ministrów przyjął projekt nowelizacji ustaw o nadzorze finansowym, prawo bankowe i niektórych innych ustaw. Planowane jest m.in. ograniczenie pozaodsetkowych kosztów kredytu konsumenckiego, wprowadzenie limitu odsetek karnych oraz odsetek od odsetek oraz określenie wymagań dla przedsiębiorców udzielających kredytów konsumenckich. Projekt ustawy ma teraz trafić pod obrady rządu a następnie będzie skierowany do prac w parlamencie.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
tel.: 22 827 28 92, 55 60 430, 55 60 314
e-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, provident, uslugi finansowe, firmy pożyczkowe, kredyt konsumencki, decyzja, zobowiązanie,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne
Niebezpieczne zabawki - kulki magnetyczne

Przypadkowe połknięcie magnesów lub baterii jest coraz większym problemem wśród dzieci - rodzice powinni być świadomi tego ryzyka.   ...>

Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida
Kolejni naganiacze z zarzutami za promowanie systemów typu piramida

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty trzem przedsiębiorcom, którzy namawiali w internecie i podczas różnych wydarzeń do inwestowania w FutureNet, FutureAdPro lub przystępowania do sieci NetLeaders. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku
Łańcuch dostaw żywności - nowe przepisy poprawią funkcjonowanie rynku

UOKiK, Ministerstwo Rolnictwa i KOWR zaprezentowały planowane zmiany w obszarze przeciwdziałania nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. ...>

Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku
Nowe etykiety energetyczne, prawo do naprawy - ważne zmiany od marca 2021 roku

Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV.   ...>

Zmiany w prawie ochrony konkurencji
Zmiany w prawie ochrony konkurencji

Doprecyzowanie uprawnień dochodzeniowych Urzędu, ściślejsza współpraca organów antymonopolowych, zmiany w zakresie kar finansowych czy programie łagodzenia kar leniency.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE