Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Szybsze decyzje - nowe zasady kontroli koncentracji

< poprzedni | następny > 27.04.2015

Szybsze decyzje - nowe zasady kontroli koncentracji

Szybsze wydawanie decyzji w sprawach kontroli koncentracji – to pierwszy widoczny efekt znowelizowania ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Średni czas trwania postępowań dotyczących fuzji i przejęć w pierwszych trzech miesiącach obowiązywania nowej ustawy -  tj. od 18 stycznia do 17 kwietnia 2015 r.- wyniósł 28 dni

Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, która weszła w życie 18 stycznia 2015 r., usprawniła procedury kontroli koncentracji. Zamiast dotychczasowego dwumiesięcznego terminu na rozpatrzenie wszystkich spraw wprowadzona została dwuetapowa analiza wniosków. Decyzje w sprawach prostych  wydawane mają być w ciągu miesiąca, natomiast w bardziej złożonych lub wymagających dodatkowych badań rynku postępowanie wydłuża się o dodatkowe cztery miesiące.

Podsumowanie trzech miesięcy obowiązywania nowych przepisów pokazuje, że Urząd skutecznie przestrzega powyższych terminów.  W efekcie, zgodnie z założeniami znowelizowanej ustawy, skrócony został czas prowadzenia postępowań dotyczących fuzji i przejęć. W okresie od 18 stycznia do 17 kwietnia 2015 r. wpłynęły 43 zgłoszenia, z czego 24 zostało zakończonych decyzjami.  Średni czas na wydanie decyzji wyniósł 28 dni. Dla porównania średni okres wydawania decyzji w 2014 roku to 58 dni. Jak dotychczas zostało wydane jedno postanowienie o przedłużeniu postępowania o cztery miesiące.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że czas prowadzenia postępowań zależy w dużej mierze od jakości informacji przekazanych przez przedsiębiorców we wnioskach o zgodę na koncentrację. Część notyfikacji składanych do urzędu nie zawierała wymaganych danych, np. skróconego opisu koncentracji. W takich przypadkach wnioskodawcy proszeni są o uzupełnienie zgłoszenia, co wpływa na wydłużenie rozpatrywania sprawy. Niejednokrotnie zdarza się, że przedsiębiorcy przesyłają uzupełniające informacje ze znacznym opóźnieniem – rekordziście przesłanie odpowiedzi zajęło ostatnio aż 29 dni.  

 Informacje na temat sposobu zgłaszania koncentracji do UOKiK znajdują się w Wyjaśnieniach dotyczących kryteriów i procedury zgłaszania koncentracji. Tę kwestię regulują również rozporządzenia w sprawie informacji i dokumentów, jakie należy podać w zgłoszeniu zamiaru koncentracji, a także sposobu obliczania obrotu przez podmioty planujące fuzje i przejęcia.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 183, 55 60 314
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl

Tagi: kontrola koncentracji, prawo, fuzje, koncentracja, koncentracje,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Przeszukanie UOKiK: Dell
Przeszukanie UOKiK: Dell

UOKiK przeprowadził przeszukania w siedzibach przedsiębiorców z sektora informatycznego.   ...>

Jakość paliw w 2018 roku
Jakość paliw w 2018 roku

Inspekcja Handlowa zakwestionowała w ubiegłym roku 1,9 proc. skontrolowanych próbek paliw płynnych u wybranych losowo przedsiębiorców. To minimalnie mniej niż w 2017 r.   ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Suplementy diety - postępowanie w sprawie zmowy
Suplementy diety - postępowanie w sprawie zmowy

Czy spółka Solgar Polska narzucała sprzedawcom detalicznym ceny suplementów diety? Czy konsumenci nie mogli kupić tych produktów taniej?   ...>

Zaproszenia na pokaz - kara za telefony
Zaproszenia na pokaz - kara za telefony

Spółka Smak i Zdrowie (dawniej Philipiak Polska) dzwoniła do konsumentów, mimo że się na to nie zgodzili. Urząd nałożył za to karę finansową.   ...>

Polubowne rozwiązywanie sporów dla pasażerów lotniczych
Polubowne rozwiązywanie sporów dla pasażerów lotniczych

Rzecznik Praw Pasażerów przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego został wpisany do rejestru podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.   ...>

UOKiK zaprasza do włączenia się w kampanię "Oszczędzasz, inwestujesz - uważaj!"
UOKiK zaprasza do włączenia się w kampanię "Oszczędzasz, inwestujesz - uważaj!"

Trwa ogólnopolska akcja UOKiK ostrzegająca konsumentów. Dotyczy ona nieuczciwych praktyk rynkowych związanych z inwestowaniem oszczędności. ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości