Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Produkty przeznaczone dla dziecka - kontrola IH

< poprzedni | następny > 11.09.2015

Produkty przeznaczone dla dziecka - kontrola IH

Inspekcja Handlowa ma coraz mniej zastrzeżeń do oferowanych na rynku artykułów dla dzieci. To jeden z wniosków z przeprowadzonej w tym roku kontroli krzesełek do karmienia i sprzętów do picia

Agata Klusek-Dąbrowska, Departament Nadzoru Rynku UOKiK
Agata Klusek-Dąbrowska, Departament Nadzoru Rynku UOKiK, wyniki kontroli

Twoja przeglądarka nie obsługuje formatu HTML5


Agata Klusek-Dąbrowska, Departament Nadzoru Rynku UOKiK, porady

W drugim kwartale tego roku Inspekcja Handlowa skontrolowała krzesełka do karmienia dzieci (w tym: krzesełka wolnostojące – tzw. wysokie oraz te montowane do stołów i krzeseł dla dorosłych), a także sprzęty do picia (np. kubki, bidony). Ogólnopolska kontrola objęła 408 partii produktów (329 partii artykułów do picia i 79 partii krzesełek) – oceniano ich bezpieczeństwo oraz 89 przedsiębiorców (m.in. sprzedawców, hurtowników, importerów) – sprawdzano legalność prowadzonej przez nich działalności. Nieprawidłowości stwierdzono w przypadku 63 partii (15,4 proc.). Zastrzeżeń  było o wiele mniej niż w przypadku poprzednich kontroli artykułów dla dzieci (sprawdzano wówczas m.in. bujaki, chodziki i nosidełka). W roku 2014 zakwestionowano 26,8 proc. a w roku poprzednim 38 proc. partii produktów.

Najwięcej nieprawidłowości było związanych z oznakowaniem. Zakwestionowano niepełne instrukcje użytkowania (38 partii), brak instrukcji użytkowania (16 partii) oraz brak umieszczenia na produkcie odpowiednich informacji i ostrzeżeń (5 partii). 2 partie bidonów zostały zakwestionowane ze względu na wady konstrukcyjne, które zagrażały bezpieczeństwu. Produkty posiadały zbyt długie rurki wystające ponad wieczko więcej niż jest dopuszczane przez obowiązującą normę, która wynosi do 100 mm.

Większość przedsiębiorców u których wykryto nieprawidłowości (24 spośród 31), z własnej inicjatywy podjęło działania naprawcze. Przykładowo, uzupełnianie braków w oznakowaniu następowało najczęściej jeszcze podczas kontroli.

Porady dla konsumentów:

  1. Krawędzie i narożniki krzesełka powinny być zaokrąglone lub zukosowane oraz pozbawione zadziorów.
  2. Krzesełko nie powinno mieć szczelin lub otworów, w których mogłyby uwięznąć palce lub całe kończyny dziecka.
  3. Krzesełko powinno posiadać system pasów utrzymujących i zabezpieczających dziecko przed wypadnięciem. W przypadku wysokich krzesełek (wolnostojących) alternatywą może być w mocowanie w kroku i poziomy element, który zawiera dwa otwory na nogi dziecka.
  4. Jeżeli krzesełko ma możliwość regulacji lub składania, powinno posiadać także  mechanizmy blokujące, które zapobiegną niekontrolowanemu złożeniu się.
  5. Butelka lub kubek nie powinny posiadać krawędzi, ani wystających elementów, mogących spowodować skaleczenie.
  6. Maksymalna długość słomki w bidonach, gdy dotyka ona dna pojemnika od wewnątrz, powinna wynosić 100 mm, licząc od wieczka lub wylotu.
  7. Nie możemy zwrócić do sklepu produktu, tylko i wyłącznie dlatego, że nie podoba się dziecku. Zgodnie z prawem, sprzedawca może odmówić przyjęcia towaru zgodnego z umową i zwrócenia klientowi pieniędzy, bądź też wymiany na inny. Natomiast jeżeli produkt jest wadliwy, możemy złożyć w sklepie reklamację, żądając m.in. naprawy towaru lub wymiany na nowy. Prawo to przysługuje nam w ciągu dwóch lat od zakupu.
  8. Zastrzeżenia co do bezpieczeństwa lub oznakowania produktów należy zgłaszać do Inspekcji Handlowej lub Departamentu Nadzoru Rynku w UOKiK.

 

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314 , 55 60 111
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl

Tagi: ochrona konsumentów, kontrola ih, produkty przeznaczone dla dziecka, produkty, produkty niebezpieczne, dzieci,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

WYDANIE SPECJALNE #UOKiKtestuje - ZABAWKI
WYDANIE SPECJALNE #UOKiKtestuje - ZABAWKI

Z okazji Dnia Dziecka Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przetestował 10 modeli samochodów zdalnie sterowanych.   ...>

Kontrola fotelików rowerowych dla dzieci
Kontrola fotelików rowerowych dla dzieci

Inspekcja Handlowa w I kwartale 2021 roku skontrolowała 92 rodzaje fotelików rowerowych dla dzieci. ...>

Nowa ustawa deweloperska - lepsza ochrona konsumentów
Nowa ustawa deweloperska - lepsza ochrona konsumentów

Sejm przyjął nową ustawę deweloperską, która wzmocni ochronę osób kupujących nieruchomości mieszkaniowe na rynku pierwotnym.   ...>

TSUE po stronie konsumentów - korzystne rozstrzygnięcie dla frankowiczów
TSUE po stronie konsumentów - korzystne rozstrzygnięcie dla frankowiczów

  Trybunał uznał, że to sądy krajowe odpowiadają za prawidłowe ustalenie stanu faktycznego oraz zastosowanie prawa krajowego.   ...>

Opinie w internecie - działania Prezesa UOKiK
Opinie w internecie - działania Prezesa UOKiK

W wyniku działań Prezesa UOKiK, ceneo.pl oraz opineo.pl zmienią zasady prezentowania negatywnych ocen wystawianych przez konsumentów. ...>

Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać
Oferty-pułapki w sieci. Sprawdź, czy dasz się złapać

Drugi laptop za darmo, wakacje życia na Zanzibarze, 6 tys. dolarów zarobku dziennie? Uważaj, oferty zbyt piękne przeważnie nie są prawdziwe.   ...>

Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów
Koronawirus - pakiet informacji dla konsumentów

Odwołane loty i wycieczki, nieuczciwe ceny w sklepach, wprowadzające w błąd oferty. Z takimi problemami borykają się konsumenci w czasach zagrożenia epidemiologicznego.    ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Służba CywilnaUE