Zamknij [x]
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookie z których niektóre mogą być już zapisane w folderze przeglądarki
Więcej informacji można znaleźć w Polityce prywatności i wykorzystywania plików cookies w serwisie

UOKIK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Powiększ czcionkęPomniejsz czcionkęWersja z wysokim kontrastemWersja tekstowaWersja tekstowaKanał RSSPobierz kod QREnglish version

Tu jesteś: Strona główna > Urząd > Informacje ogólne > Aktualności

Rada Ministrów przyjęła Politykę Ochrony Konkurencji i Konsumentów

< poprzedni | następny > 22.09.2015

Rada Ministrów przyjęła Politykę Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Usprawnienie systemu ochrony konkurencji i konsumentów, udoskonalenie metod wykrywania karteli, przeciwdziałanie naruszeniom praw słabszych uczestników rynku – to główne założenia Polityki ochrony konkurencji i konsumentów, którą przyjęła dzisiaj Rada Ministrów

Misją UOKiK są działania na rzecz jak najwyższego poziomu dobrobytu konsumenta przez skuteczną ochronę konkurencji oraz interesów i praw słabszych uczestników rynku. Istotne jest przy tym jednoczesne respektowanie zasad sprawiedliwości proceduralnej w relacjach z przedsiębiorcami. W Polityce Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawiamy, w jaki sposób pogodzić i zrealizować te cele – mówi Prezes UOKiK Adam Jasser.

Po raz pierwszy rządowe strategie rozwoju konkurencji oraz polityki konkurencji zostały ujęte w jednym dokumencie. Ochrona konkurencji i konsumentów mają bowiem wspólny cel - dobrobyt konsumenta i tworzenie warunków gospodarczych, w których efektywna konkurencja oznacza także uczciwe relacje przedsiębiorców ze słabszymi uczestnikami rynku. Połączenie wątków konsumenckich i tych związanych z ochroną konkurencji w jednym dokumencie podkreśla tę synergię oraz zwiększa przejrzystość i spójność działań państwa w tych obszarach

Polityka koncentruje się na usprawnieniu systemu ochrony konkurencji i konsumentów. Dokument nie jest bowiem jedynie programem działania UOKiK lecz zwraca uwagę na najważniejsze kierunki aktywności innych podmiotów (m.in. regulatorów sektorowych, członków Rady Ministrów, organów kontroli oraz organizacji pozarządowych), a także na korzyści wynikające z wymiany doświadczeń i współpracy pomiędzy nimi.

Rywalizacja rynkowa jest, obok odpowiedniego otoczenia instytucjonalno-prawnego, kluczowym elementem sprawnie funkcjonującej gospodarki. Stanowi dźwignię rozwoju i szybszego wzrostu, stymuluje przedsiębiorców do podnoszenia efektywności, a także kreuje warunki dla rozwoju innowacji. W efekcie tworzy nowe miejsca pracy, wymusza spadek cen, wzrost jakości oraz daje konsumentom większy wybór produktów i usług. Dlatego tak istotne jest skuteczne oraz konsekwentne eliminowanie i zapobieganie powstawaniu niedozwolonych porozumień, praktyk nadużywania pozycji dominującej oraz efektywna kontrola koncentracji przedsiębiorców.

Konkurencja nie jest jednak wartością samą w sobie. Jej ostatecznym beneficjentem jest zawsze konsument. Głównym celem ochrony konkurencji jest więc zapewnienie warunków do jej funkcjonowania wszędzie tam, gdzie może wpływać na zwiększenie efektywności gospodarowania i innowacyjności, a co za tym idzie  dobrobyt konsumentów. W sytuacji braku konkurencji, zbudowanie prokonsumenckiego rynku jest mocno utrudnione. Nie tworzy to tym samym zaufania słabszych uczestników rynku do otoczenia, w którym funkcjonują. Ochrona konkurencji i konsumentów jest ważnym narzędziem ochrony wolności gospodarczej. Społeczna gospodarka rynkowa opiera się bowiem na trzech zasadach porządku konkurencyjnego:

  • wolności konkurowania, rozumianej jako wolność firm od zachowań antykonkurencyjnych innych przedsiębiorców, np. zmów czy nadużywania pozycji dominującej na rynku;
  • wolności od interwencji, rozumianej jako wolność od nieuzasadnionych szerszym interesem publicznym zakłóceń konkurencji przez państwo;
  • uczciwości konkurencji, rozumianej jako posługiwanie się wobec innych uczestników rynku (konkurentów, klientów, konsumentów) tylko metodami zgodnymi z dobrymi obyczajami.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe  UOKiK  
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 183, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL

Tagi: ochrona konsumentów, ochrona konkurencji, polityka ochrony, system,

Pliki do pobrania

 

Warto przeczytać

Przeszukanie UOKiK: Dell
Przeszukanie UOKiK: Dell

UOKiK przeprowadził przeszukania w siedzibach przedsiębiorców z sektora informatycznego.   ...>

Jakość paliw w 2018 roku
Jakość paliw w 2018 roku

Inspekcja Handlowa zakwestionowała w ubiegłym roku 1,9 proc. skontrolowanych próbek paliw płynnych u wybranych losowo przedsiębiorców. To minimalnie mniej niż w 2017 r.   ...>

Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności
Uwaga na fałszywe strony udające pośredników szybkich płatności

Komunikat Prokuratury Krajowej, Komendy Głównej Policji, UOKiK, Europejskiego Centrum Konsumenckiego, FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ...>

Suplementy diety - postępowanie w sprawie zmowy
Suplementy diety - postępowanie w sprawie zmowy

Czy spółka Solgar Polska narzucała sprzedawcom detalicznym ceny suplementów diety? Czy konsumenci nie mogli kupić tych produktów taniej?   ...>

Zaproszenia na pokaz - kara za telefony
Zaproszenia na pokaz - kara za telefony

Spółka Smak i Zdrowie (dawniej Philipiak Polska) dzwoniła do konsumentów, mimo że się na to nie zgodzili. Urząd nałożył za to karę finansową.   ...>

Polubowne rozwiązywanie sporów dla pasażerów lotniczych
Polubowne rozwiązywanie sporów dla pasażerów lotniczych

Rzecznik Praw Pasażerów przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego został wpisany do rejestru podmiotów uprawnionych do pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich.   ...>

UOKiK zaprasza do włączenia się w kampanię "Oszczędzasz, inwestujesz - uważaj!"
UOKiK zaprasza do włączenia się w kampanię "Oszczędzasz, inwestujesz - uważaj!"

Trwa ogólnopolska akcja UOKiK ostrzegająca konsumentów. Dotyczy ona nieuczciwych praktyk rynkowych związanych z inwestowaniem oszczędności. ...>

Kurs online na temat zmów przetargowych
Kurs online na temat zmów przetargowych

Skorzystaj ze szkolenia poświęconego prawu konkurencji w zamówieniach publicznych. Dowiedz się, czym jest zmowa przetargowa oraz jakie są sposoby jej wykrywania ...>

 

  
  

Do góry

Zobacz także:
Bezpieczne place zabawICPENEuropejskie Centrum KonsumenckieUE100-lecie odzyskania niepodległości